פיקוח או ניצול מעמדו לדיכוי הצבעה? השר לביטחון פנים גלעד ארדן קיים פגישה עם המשטרה במטרה להציב פיקוח מוגבר על מה שהוא הגדיר כ"קלפיות בעייתיות" במגזר הערבי. על פי דיווח הערב (רביעי) בחדשות כאן, ארדן סיפר על קיום הפגישה, שכפופה לו, במהלך ישיבת שרי הליכוד, בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו.

במהלך הפגישה, נתניהו תמך בפעולות להגברת הפיקוח על הקלפיות במגזר הערבי, תוך שהוא מתייחס בחיוב להצבת מצלמות הסתר מטעם מפלגתו בקלפיות במגזר הערבי בבחירות שנערכו באפריל האחרון. נתניהו קרא לשוב ולהציב מצלמות, למרות הביקורת והפנייה לוועדת הבחירות נגד המהלך השנוי במחלוקת, באותן הקלפיות, וטען כי המהלך להצבת שוטרים באותן הקלפיות לא צריך לבוא במקום המצלמות, אלא במקביל לו.

מוקדם יותר, מפלגת הליכוד השיבה לעתירות נגד הכוונה להציב מצלמות בקלפיות במגזר הערבי ביום הבחירות. בתשובה, שהוגשה באמצעות היועץ המשפטי של המפלגה עו"ד אבי הלוי, נכתב: "לחברי וועדות הקלפי ולמשקיפים הממונים על פי החוק מטעם המפלגות השונות לפיקוח על טוהר הבחירות יש זכות לצלם ביום הבחירות לכנסת ה-22 במצלמות שאינן סמויות, באותו חלק של חדר הקלפי המהווה רשות הרבים". הדיון בנושא צפוי להתקיים מחר בפני יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, בעקבות עתירות שהוגשו על ידי ח"כים ברשימה המשותפת, העבודה גשר וארגונים שונים ביניהם עדאלה והתנועה לאיכות השלטון.
המצלמות, לפי הנאמר בהודעת הליכוד שהועברה לוועדה והגיעה לידי "מעריב אונליין", נועדו לצלם את מהלך ההצבעה והספירה הגלוי לעיניהם מבלי להפיץ את הצילום, באמצעות מצלמה המשקיפה על תיבת הקלפי ושולחן הוועדה, החל מסמוך לפני פתיחת הקלפיות ועד לתום ספירת הקולות". לדברי הליכוד "מימוש זכות זו נועדה להגן על אינטרסים חשובים המונחים בייסוד של שיטת הבחירות הדמוקרטית בישראל, בראשם שוויון הבחירות, טוהר הבחירות המתחייב ממנו ואמון הציבור במיהמנות הבחירות בישראל ובאמינותן". 

מצלמה נסתרת שנתפסה ביום הבחירות, צילום: חד"ש-תע"ל
מצלמה נסתרת שנתפסה ביום הבחירות, צילום: חד"ש-תע"ל
לטענת המפלגה, הצילום האמור אינו מוריד את שיעור ההצבעה אלא מחזק את אמון הציבור המשותף לכלל אזרחי המדינה בהוגנות ובשוויוניות מערכת הבחירות ולפיכך צפוי להעלות את שיעור ההצבעה בקרב כלל אזרחי המדינה. "ציבור שקולו תרם לעיצוב המפה הפוליטית ואינו נתון לרמאות או הולך לפח במקרה של פסילת קלפי – מ תומרץ להגיע לקלפי ולממש את זכותו להצביע". עוד נטען בתשובת המפלגה כי "ההחלטה לשלול את הזכות של חברי ועדת הקלפי או המשקיפים לצלם את הליכי ההצבעה והספירה המתקיימים בפני ועדת הקלפי - יהיו פגיעה קשה באינטרסים החשובים של בחירות הוגנות, שוויוניות, אמינות ומהימנות, ולכן תהיה בלתי סבירה באופן קיצוני".

"האינטרס להגן על טוהר ומיהמנות הבחירות, אמניותן ואמון הציבור בבחירות הוא אינטרס של כלל האזרחים במדינה והוא חוצה בלי שום הבדל מפלגות, עדות ומגזרים שונים בחברה הישראלית", אומרים בליכוד. בסיכום הטיעון אומרים בליכוד כי "אירועי יום הבחירות לכנסת ה-21 מחייבים הפקת לקחים שמטרתה למנוע פגיעה בטוהר הבחירות באופן שהליכי ההצבעה והספירה יבוצעו בשקיפות, תוך שי מוש במצלמות, ובנוכחות של נציגי המפלגות השונות כפי שמתחייב בחוק".
עו"ד סאוסן זהר אשר תייצג את מרכז עדאלה בדיון מסרה: "אנחנו נדרוש מהוועדה מחר לאסור באופן מוחלט את השימוש במצלמות ולהודיע על ביטול החלטת השופט מלצר מיום הבחירות. שכן אין כל חוק שמאפשר הצבת מצלמות ולכן החלטת יו"ר הוועדה מאפריל היא לכל הפחות בעייתית. כמו כן, אנו נדרוש שוב מהיועץ המשפטי לממשלה להורות על פתיחת חקירה פלילית. מספר סרטונים ותצהירים שאנחנו מגישים לוועדה היום מצביעים באופן מובהק על הפרעה למהלך הבחירות ועל פגיעה בפרטיות של הבוחרים, והכל תוך תיוג אתני כנגד המצביעים ביישובים הערבים. ההפרעה למהלך התקין של הבחירות שהתרחש בבחירות באפריל עולה לכדי עבירה פלילית ועל הרשויות היה לפתוח כבר אז בחקירה באופן מיידי".
גם התנועה לאיכות השלטון ביקשה שלא לאשר את בקשת הליכוד להצבת מ צלמות. לדברי התנועה להצבת המצלמות היה "אפקט מצנן" על נכונות האוכלוסיה הלא יהודית להצביע בבחירות הכלליות שכן מעבר לפגיעה החמורה בפרטיות המהלך יצר דיכוי והפחדה של בוחרים.

מעדאלה נמסר: "העברנו הערב ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט מכתב הנוגע לדיון שיתקיים מחר בועדת הבחירות המרכזית בנושא הצבת מצלמות בקלפיות. במכתב שהעבירה עו״ד סאוסן זהר ממרכז עדאלה, מתבקש היועמ״ש לנמק מדוע לא פתח עד היום בחקירה פלילית בגין הפרעה למהלך הבחירות על פי סעיף 119 לחוק הבחירות וסעיף 197 לחוק העונשין שקובעים כי הפרעה בבחירות היא עבירה פלילית".