על רקע המתיחות הגוברת בגזרה הצפונית מייחסים רצינות לאיומי מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה כי ינקום בקרוב על פגיעת הרחפנים בביירות ועל סיכול פיגוע הרחפנים של האיראנים מסוריה. פרשן חברת החדשות אמנון אברמוביץ' התייחס היום (שלישי) ב-103FM להתחממות בגזרה הביטחונית, הדיון הפומבי בפעולות הצבאיות שמחמיר את המצב ומתח ביקורת על הנהגת כחול לבן.

"יש לנו שתי חזיתות, צפונית ודרומית. אני שואל את עצמי, מפלגת האופוזיציה הראשית מורכבת משלושה רמטכ"לים לשעבר, זאת אומרת שיש להם סמכות ביטחונית בעיני הציבור, במקום לכתוב פוסטים ולצייץ תמיכה שגרתית בצבא, הם צריכים להתייצב ולהציע אלטרנטיבה", אמר אברמוביץ'.
 
אולי האחריות שלהם גדולה יותר משל אחרים בדרג המדיני והם שומרים על עמימות?
"אנחנו ערב בחירות. כאשר מציעים לציבור 2 קבוצות – גנץ, גבי אשכנזי ובוגי יעלון מול נתניהו, מירי רגב וסמוטריץ'. הרי זה יתרון התחלתי עצום, והאופוזיציה, כחול לבן, לא יודעים לנצל את זה, ואז הם דוחפים אתכם לשאול אותי על איזה יועץ תקשרת שנשכר שוב".

יש בכחול לבן לפחות פלג אחד, שזה יש עתיד, שלא מאושר מהמינוי. 
"לא על זה מתקיימות בחירות. הבחירות מתקיימות על המצב שנמשך כבר ב־5 שנים מול רצועת עזה, על כשלון המדיניות הישראלית שהביא את האיראנים לגבולנו בסוריה ושבירת מדיניות העמימות שמציבה אותנו מול האיראנים מול גם בעיראק. על זה מתקיימות בחירות וזה מבלי להיכנס לסוגיה הפלסטינית בכללה, לנושאים החברתיים והכלכליים. הבחירות לא מתקיימות על מי שוכר יועץ תקשורת כזה או אחר".



מה קורה בעניין העמימות? אני לא זוכר תקופה כזו. 
"מראשית 2016 ישראל מבצעת פעולות התקפיות נגד יעדים איראנים בסוריה. ישנן פעולות שלא היה מנוס מלחשוף אותן. היה מבצע שנקרא 'בית הקלפים', מבצע שנקרא 'שחמט', הפילו לנו מטוס, הסורים הפילו מטוס רוסי והיו חילופי ירי של תותחים – לא הייתה ברירה. היה מקרה למשל שמערכת הביטחון החליטה שראש הממשלה יפרסם שנמצא מתקן לדיוק טילים בביירות. אבל מה שקרה לאורך כל הזמן או בעיקר בשנתיים האחרונות, ואני רואה בזה זיקה גם להיחלשות הפוליטית של הממשלה ולהיחלשות המשפטית של ראש הממשלה, ממדיניות העמימות עברו למדיניות ההתרברבות. כל הדיברו על 202' תקיפות' ו־'203'. זה החמיר מול החזית העיראקית שבה ראש הממשלה, נדמה לי בראיון לערוץ 9 ואחר כך אולי במקומות נוספים, התחיל להגיד 'אין מקום שהם יהיו חסינים', 'אני לא מגביל את עצמי'. קיבלנו זיקה ישירה בין מדיניות שהייתה אמורה להיות עמומה לבין פוליטיקה והבחירות הקרובות".
מערכת הביטחון כולה היא בסך הכל כלי שרת בידי פוליטיקאים?
"קח לדוגמא את עזה, מערכת הביטחון, מאז צוק איתן, מציבה הצעות למדיניות והממשלה לא מאמצת את ההצעות הללו". 

מדיניות שלא כרוכה בכוח צבאי.
"בדיוק, כדי למנוע את הסבל של תושבי גבול עזה וכדי למנוע את הצורך בשימוש בכוח. נדמה לי שבמערכת הביטחון לא היו חותמים על כל משפט שמוציא ראש הממשלה ושריו, כמו אחד השרים שהרחיק לכת ואמר 'בשנתיים האחרונות אנחנו היחידים שהורגים איראנים'. נו באמת, אנחנו צריכים להתגרות באריה הזה? הרי הוא יום אחד יתעורר עלינו".
 
מה אתה אומר על כך שמשרד המשפטים מסתדר בלי מנכ"ל?
"למיטב ידיעתי אמי פלמור עדיין לא עזבה את המשרד, אבל אני מאלה שסבורים שמדינה יכולה להסתדר גם בלי ממשלה, בטח בלי הממשלה הזו. אז משרד שיש לו עובדים מנוסים ומקצועיים יכול להסתדר גם בלי מנכ"ל קבוע".