גורם בכיר מעריך: על רקע המתיחות הגוברת בגזרה הצפונית מייחסים רצינות לאיומי מזכ”ל חיזבאללה חסן נסראללה כי ינקום בקרוב על פגיעת הרחפנים בביירות ועל סיכול פיגוע הרחפנים של האיראנים מסוריה. גורם ביטחוני מסר אמש כי לפי ההערכה, ארגון הטרור הלבנוני ינסה לפגוע במטרה צבאית בגליל. עם זאת, התגובה צפויה להיות “מדודה” כדי שלא להצית את הגזרה. 
 
בינתיים, נשיא לבנון מישל עאון נפגש אתמול עם המתאם המיוחד של האו”ם ללבנון, ז’אן קוביק, והאשים את ישראל בהכרזת מלחמה על מדינתו, בעקבות התקיפות המיוחסות לחיל האוויר של ישראל בביירות ובבקעת הלבנון. במהלך הפגישה אמר עאון כי התקיפות ברובע הדאחייה של ביירות ובבקעת הלבנון “מפרות את החלטה 1701 של האו”ם”, בהתייחסו להחלטת האו”ם שהתקבלה בסיום מלחמת לבנון השנייה ב־2006. הוא הוסיף: “מה שהתרחש הוא הכרזת מלחמה; זכותנו להגן על ריבונותנו ועצמאותנו”. עוד ציין עאון כי הלבנונים מחפשים שלום, לא מלחמה, אך לא "יקבלו איומים כמו אלה", בהתייחס לתקיפות. בתגובה לכך הבהירה ישראל כי היא תראה בלבנון כאחראית לכל פעולה של חיזבאללה.
 
בתקשורת הלבנונית דיווחו כי כלי טיס של חיל האוויר תקפו מפקדה של החזית העממית - המפקדה הכללית באזור בקעת הלבנון, קרוב לגבול עם סוריה .

בעיתון “אל־אח'באר”, המקורב לחיזבאללה, נכתב תחת הכותרת “העונש בוא יבוא” כי ישראל “מרגישה” כעת שהשתיקה הממושכת על המכות האוויריות שלה בסוריה, בעיראק ובלבנון הולכת להסתיים. לפי העיתון, ישראל יצאה לפעולה לאחר שראתה שכל הציר שבנתה עם סעודיה וארה”ב כדי להילחם באיראן, הולך ומתרסק אל מול עיניה.

עאון. צילום: רויטרס

 
בתוך כך נמשכת המתיחות גם בחזית הדרומית. דובר צה”ל דיווח כי מטוסי חיל האוויר תקפו יעדי טרור ברצועת עזה. על פי ההודעה, ביעדים שהותקפו היו מתחם צבאי של ארגון חמאס בצפון הרצועה ומשרד מפקד גדוד של חמאס. הפלסטינים לא דיווחו על נפגעים מהתקיפה. בעקבות שיגור שלוש הרקטות שלשום בערב לעבר עוטף עזה צומצמה אספקת הדלק לרצועה. מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף כמיל אבו רוקון הודיע כי ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו החליט על הורדת חצי מכמות העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועת עזה דרך מעבר כרם שלום עד להודעה חדשה. הוא ציין כי הפעולה תפגע באספקת החשמל ברצועת עזה “באופן ניכר”. כמו כן, הלילה הגיעה משלחת חמאס לקהיר על מנת לדון בהסכם הרגיעה עם ישראל.
 
דובר חברת החשמל בעזה, מוחמד ת’אבת, אמר: “החלטת ישראל לצמצם את כמות העברת הדלקים לתחנת הכוח ברצועה תשפיע במידה רבה על שירותים חיוניים בעזה כגון שירותי הבריאות, אספקת המים ופינוי הפסולת”. במקביל דווח ברצועה אתמול אחר־הצהריים על כך שהקטנת אספקת הסולר גרמה להפסקת עבודתו של אחד הגנרטורים המספקים חשמל לעזה. המצרים עושים מאמצים להורדת מפלס המתיחות בגזרה הדרומית. ברצועת עזה מדווחים כי מצרים הזמינה משלחת של חמאס להגיע בדחיפות לקהיר. על פי ההערכות, מצרים מנסה למנוע הסלמה בחזית הדרומית.
 
בעקבות הירי המתמשך מהרצועה אמר אתמול שר הביטחון והרמטכ”ל לשעבר, משה (בוגי) יעלון (כחול לבן): “בכירי החמאס איסמעיל הנייה ויחיא סנוואר צריכים להיות יעדים לחיסול ממוקד. בעזה נדרש נבוט כדי שהחמאס יבין שלא כדאי לו להתעסק איתנו. אם יאסין לא היה חסין, למה הנייה וסנוואר כן?”, אמר.
 
יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, שר הביטחון לשעבר ח”כ אביגדור ליברמן, כתב בפייסבוק: “אין ספק שהירי על 4,000 חוגגים בעיצומו של פסטיבל בשדרות הוא סטירת לחי מצלצלת למדיניות הכניעה לטרור (‘הסדרה’) וקריסת הקונספציה וההרתעה הישראלית. תגובת הדרדלה של נתניהו מבליטה עוד יותר את גודל ההשפלה וחוסר האונים של ממשלת ישראל מול טבעת החנק המתגבשת בצפון, בדרום וביו”ש”.
 
גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק (המחנה הדמוקרטי) התייחס לאירועים הביטחוניים ואמר: “האזרחים בעוטף עזה מופקרים. אין הם שונים מאזרחים שיושבים ברחוב בלפור, בירושלים או בתל אביב. הם מופקרים לסנוואר, שמחליט מתי תהיה אש ומתי לא תהיה אש”. לדבריו, “לממשלה יש אסטרטגיה, היא רק לא מודיעה עליה: לשמור את חמאס פעיל ובועט על אש קטנה, כדי להחליש את הרשות הפלסטינית ברמאללה. זאת אסטרטגיה של רעיון של סיפוח זוחל שבשבילו צריך להחליש את הרשות. נתניהו מחזיק את הדרום על אש קטנה בצורה מופקרת”.
 
שר התקשורת דודי אמסלם (הליכוד), המקורב לראש הממשלה, אמר אתמול: “נתניהו לא פותח במלחמה כי הוא מבין את המשמעות. אנשים הופכים את הסוגיה הזו לפוליטית, אף שאין זו שאלת ימין ושמאל אלא שאלת אחריות וניסיון. בסופו של דבר הדרג המדיני והביטחוני יצטרך לתת מענה”.