ערב השנה החדשה, הפעילות ההתקפית והאלימות המיוחסות לאיראנים מכאן, וחוסר התגובה של האמריקאים על האירועים האחרונים מכאן - מטרידים את מערכת הביטחון הישראלית. לכאורה, אין קשר בין הפעולות האיראניות למצב הביטחוני אצלנו. אבל לעובדה שמנהיגי טהרן הולכים ומקצינים, לא נכנעים לסנקציות הכלכליות וגם לא משלמים מחיר על פעולותיהם המתגרות באמריקאים - עלולות להיות השלכות על ישראל. 
המצב הכלכלי באיראן בשפל חסר תקדים, וצפוי להידרדר עוד, אבל בניגוד לכל היגיון בריא האייתוללות דווקא מחריפים את צעדיהם: מיירוט המל"ט האמריקאי בשטחם ועד הפגיעה במתקני הנפט בסעודיה, פעולה בסדר גודל שכמותו לא ראינו מאז מלחמת המפרץ. אירוע כזה, שדורש יכולות צבאיות מרשימות, רק במזל לא גרם לפגיעות גדולות בנפש. 
גם במצב של משבר כלכלי חסר תקדים ומצוקה אמיתית מבית, מנסים האיראנים לשדר שהמילה האחרונה היא שלהם. אפשר היה לראות זאת השבוע בנאומו של נשיא איראן חסן רוחאני בעצרת האו"ם. הוא הדגיש כי ללא הסרת הסנקציות, טהרן לא תנהל משא ומתן עם וושינגטון. "התשובה שלנו לשיחות תחת לחץ היא לא", אמר והזהיר: שטות אחת עלולה להצית אש גדולה. 

בינתיים בארה"ב עומדים מנגד. האם מדובר במדיניות מאופקת ומושכלת, שפועלת רק מתוך האינטרסים האמריקאיים, כפי שטוען נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, או בגילוי של חולשה? - רק ימים יגידו, אבל אם גם בזירה זו לא תהיה הסדרה מדינית, מתקרב הרגע שבו יהיה צורך להפעיל כוח צבאי, גם אם טראמפ מאוד לא רוצה בכך.
# # #
הסיפור של איראן עם ישראל הוא רק חלק מהעניין, ואפילו לא החלק המרכזי שבו. עד כה למתח באזור המפרץ לא הייתה השפעה ישירה על ישראל. אומנם משמרות המהפכה, באמצעות הדיביזיות האיראניות הפועלות בסוריה ובעיראק, לא פעלו נגד מטרות בישראל - אבל התמונה עלולה להשתנות במהירות.
באופן הדרגתי, כפי שהיא מסלימה את פעולותיה במפרץ, טהרן עשויה לפעול גם נגדנו. האירועים שהתרחשו לאחרונה בגבול ברמת הגולן מוכיחים שמגמת ההסלמה כבר כאן, ושיש לה פוטנציאל לגלוש גם לגבול עם לבנון. לכן כל התחממות במפרץ גורמת לדריכות במערכת הביטחון, והגמגום האמריקאי בניהול האסטרטגיה כנגד האיראנים אינו מבשר טובות. 
לא מדובר בעימות שבו הצדדים מפשילים שרוולים והולכים עד הסוף. דוגמאות לכך נתן מח"ט עוצבת הגולן, אל"ם אבינועם אמונה, בראיון שיתפרסם בערב החג ב"מעריב". לדעתו, שני האירועים הביטחוניים הגדולים של השנה האחרונה - ירי הטילים לחרמון ופיגוע הרחפנים שצה"ל סיכל בהצלחה - נוהלו באופן מושכל על ידי משמרות המהפכה. 
הערכת הצבא היא שירי שני הטילים לחרמון בינואר בשיא עונת הסקי -  שאחד מהם יורט על ידי כיפת ברזל והאחר התפוצץ בשטח סוריה - לא כוון לאתר עצמו. המטרה של הרחפנים הייתה  פגיעה שמכוונת להשיג השפעה תודעתית ולא פגיעה רחבת היקף בחיילים. שני האירועים הללו היו אמורים להשיג את האפקט התודעתי הרצוי, בלי למתוח את הגבול יתר על המידה. 
בישראל מנסים לבודד את חיזבאללה מהמשוואה, אבל האירועים האחרונים מוכיחים את המורכבות הגדולה של העניין. המציאות שבה אירוע שמתחיל בסיכול פיגוע רחפנים איראני מסתיים בירי טילי קורנט על ידי חיזבאללה, עשויה להימשך גם בתקופה הקרובה.
בשנה האחרונה הציבה ישראל את גזרת הצפון לפני הזירה המשנית בדרום, כך הסבירו קברניטי המדינה ומערכת הביטחון פעמים רבות. הם העדיפו לפעול נגד מנהרות החיזבאללה, נגד פרויקט דיוק הטילים ונגד התבססות האיראנים בצפון, אבל נוכח האירועים האחרונים נראה שהזירה הדרומית עלולה להתלקח מהר יותר. 
שתי הרקטות שנורו על אשדוד, היכן  שנערך כנס הבחירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עוררו בו רצון לצאת לפעולה נגדית, שרק התנגדות של מערכת הביטחון מנעה. את תכלית הפעולה שנשקלה אי אפשר עדיין לפרט, אבל השבוע חשפנו ב"מעריב" התייחסות של גורמים בכירים בישראל שלדעתם היא הייתה עלולה להוביל לעימות צבאי ברצועת עזה בסדר גודל של מבצע עמוד ענן. וכמו במבצע שהתנהל ב־2014, גם את המערכה הבאה ישאף צה"ל לנהל בעוצמה גבוהה מאוד, עם הישגים מובהקים.  
פעולות מהסוג הזה - "פעולות מגירה" בלשון הצבאית - מוכנות מראש, ובזמן אמת נותר רק להתאים אותן למציאות בשטח. בשנה האחרונה פועלת ישראל במדרגת התגובה הנחשבת לנמוכה ביותר. יוצאת מהכלל היא ההסלמה האחרונה במאי, אז נבחרו מטרות הנחשבות לגבוהות יותר במדרגות התגובה ובוצעו שני סיכולים ממוקדים. 
הפעולה שבה רצה נתניהו הפעם היא מהמדרגה הגבוהה ביותר, עד ליציאה למבצע קרקעי. פעולה כזאת דורשת הכנה מדוקדקת לא רק של השלב הראשון, אלא גם של מה שצפוי אחריו מבחינת המוכנות ההגנתית של העורף ומוכנות הצבא לאפשרות שיידרש להפעיל תמרון קרקעי. לא במקרה מיקד הרמטכ"ל אביב כוכבי בכך את מרב מאמציו עם כניסתו לתפקיד ברצועת עזה. 
ועדיין, למרות ההסלמה בדרום, שנמשכת זה שנה וחצי, בחרו ראש הממשלה ובכירי הצבא להבליג. הם הפנו את המאמצים לניסיונות המדיניים להסדרה ובחרו בדרך של תגובה מאופקת. המצב הביטחוני אומנם יחסית רגוע - אבל לכולם ברור שזה רק עניין של זמן עד האירוע הבא.