בנאום וידיאו שהוקלט מראש לוועידת הדיפלומטים של קבוצת הג'רוזלם פוסט, שנערכה אתמול בירושלים, סיפק דניאל עטר, יו"ר הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) העולמית, הצצה עדכנית למפת הדרכים של הארגון ל־20 השנים הבאות והכריז: "המטרה העיקרית שלנו היא לשכנע כמיליון וחצי ישראלים בעלי רקע סוציו־אקונומי גבוה לעבור לגליל ולנגב, שם הם יהפכו לשותפים מלאים בתעשיית ההייטק המקומית".



ואכן, עיקרי התוכנית האסטרטגית מרחיקת הלכת ששטח עטר בנאומו נועדו להפוך את הנגב והגליל בתוך שני עשורים לאזורים מבוקשים, שצפויים למשוך ישראלים רבים, עם תשתיות משופרות הכוללות תחבורה, דיור ומרכזי הייטק. "התוכנית הזו תעניק חוסן כלכלי, חברתי ולאומי לאזורי הפריפריה של המדינה", הדגיש יו"ר קק"ל.



עטר הוסיף והסביר כי אחת המטרות העיקריות של התוכנית, שזכתה לשם "KKL-JNF 2040", היא להשקיע סכומים ומשאבים רבים בפריפריה של ישראל כדי לשפר את התשתיות ואת החינוך ביישובים השונים. לדבריו, "פתרונות דיור חדשניים יסייעו להרחבת אזורי המגורים הקיימים, כמו גם ליצירתם של חדשים, ויסייעו ביצירת שוק דיור דינאמי. קק"ל תמלא תפקיד משמעותי בחיבור הפריפריה למרכזי הפעילות של מדינת ישראל".



כאמור, אמורה התוכנית להפוך אזורי פריפריה רבים למרכזי הייטק וחדשנות. "השקעה בגליל", מסביר עטר, "תיצור את עמק הסיליקון הישראלי, שימשוך אליו תעשיית הייטק ואנשי מחקר. בנגב יפותחו תעשיות סייבר שבהן ישולבו אנשי מקצוע מובחרים. זאת תוכנית הכרחית כדי לשמור ולפתח את המנהיגות היזמית והטכנולוגית במדינה למשך שנים רבות, ושתבטיח כי הנגב והגליל יהפכו למוקדי חדשנות חיוניים כבר בעוד 20 שנה".



במבט על ארץ ישראל כולה, עטר מציין כי אחד האתגרים הגדולים ביותר של קק"ל הוא שמירה על היערות, הגנים, הפארקים והנחלים לטובת הדורות הבאים. "חשוב שישראל תמצא דרכים לבנות ערים חכמות וירוקות יותר, כדי למתן את השפעות שינויי האקלים", הוא מוסיף, "כארגון הסביבתי הגדול בישראל, באחריותנו להקצות כספים לבניית תשתיות חדשות ולדאוג לשימור הסביבה הטבעית והמשאבים במדינה. קק"ל תמשיך למלא תפקיד מרכזי בהתפתחות החברה הישראלית לדורות הבאים. נמשיך במאמצים לקידום שמירה על איכות הסביבה וקיימות, לשימור היערות שלנו ולחיזוק היחסים הפוליטיים שלנו עם מדינות אחרות ברחבי העולם".



כשנשאל איך תיראה בעיניו בעוד 20 שנה מדינת ישראל בת ה־90, השיב עטר במהירות ובחדות: "אין לי ספק כי עם תוכנית קק"ל 2040, כמו גם יוזמות אחרות שלנו, ישראל תהיה מרגשת, חדשנית וחזקה יותר".