כ-500 שגרירים, קונסולים וחברי סגל דיפלומטי השוהים בישראל ומייצגים למעלה מ-100 מדינות הגיעו לוועידת הדיפלומטים השמינית של הג'רוזלם פוסט שהתקיימה היום (רביעי) במלון "וולדורף אסטוריה" בירושלים. השר לשעבר, גדעון סער, קרא בנאומו כי יש למהלומת-מנע ישראלית נגד המפעלים לפיתוח טילים של חיזבאללה בלבנון. 



"אנו מתקרבים לנקודת ה'אל חזור'", הסביר סער בפתח דבריו, והסביר: "אם לא תהיה מהלומת מנע ישראלית בזמן הקרוב - חלון ההזדמנויות עלול להסגר והמשמעות תהיה שתקיפה ישראלית לאחר מכן תהיה גם פחות אפקטיבית וגם כרוכה במחירים גבוהים יותר. אתמוך ואגבה החלטה כזאת, ככל שתתקבל".
  

סער אמר עוד כי מטרת איראן ושלוחתו, חיזבאללה, היא ליצור יכולת מהלומה איכותית על העורף הישראלי הצבאי והאזרחי ממדינה שכנה. זאת, במטרה להגביל את חופש הפעולה האסטרטגי של ישראל לרבות בהקשר של פריצה איראנית לגרעין בעתיד. 
הוא אף הזכיר בדבריו את התייחסות ראש הממשלה נתניהו לנושא מעל בימת האו"ם בספטמבר האחרון, לפיה הטילים המדויקים יוכלו להיות מטווחים לעומק ישראל בדיוק של עשרה מטרים: "אם חיזבאללה ואיראן יצליחו להגיע ליעדם - המחיר שתשלם ישראל בעימות עתידי יהיה מאוד משמעותי".
 
על עסקת המאה, אמר: "שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב הוא בשיא כל הזמנים כיום. אנחנו לא יודעים מה עקרונות העסקה. אני מקווה שהממשל האמריקאי לא יחזור על הטעויות שעשו ממשלים אמריקאים בעבר. הוא טעה בניסיון להקים מדינה ערבית חדשה בלב מדינתנו. זה ירחיק את השלום והביטחון. זה יביא לאי יציבות באזור. לכן, ישראלים רבים מצפים שהידידה הטובה ביותר שלנו תציג גישה חדשה ומרעננת"
בתוך כך, סער גם חזר והודיע בכינוס כי יתמודד בבחירות הקרובות במסגרת תנועת הליכוד.

שליח האו"ם למזה"ת: "יש כוחות שדוחפים למלחמה בעזה"



שליח האו"ם למזרח התיכון, נקולאי מלאדנוב, רמז שאיראן מנסה לגרום למלחמה בין חמאס לישראל. "יש כוחות שרוצים להפריע להסכם בין הצדדים ולדחוף אותנו לעבר פי תהום העימות", אמר מלאדנוב. "אני מקווה שביחד נוכל להתגבר על הכוחות האלו". 

לדברי מלאדנוב, "לפי מה שאני ראיתי, אף אחד לא רוצה מלחמה בעזה. היא תגרום נזק לכולם". הדיפלומט הבולגרי הוסיף כי הוא מקווה שהכוחות שמנסים למנוע הסלמה חזקים מאלה שרוצים לחדש אותה". 
מלאדנוב דיבר גם על חלקה של מצרים בהפסקת האש בין ישראל לחמאס. "קהיר היא המפתח לתהליך המדיני לסיום האלימות. עבדנו עם המצרים במשך מספר שנים, אין לישראל שותפה טובה יותר בעולם הערבי ממצרים". 
מלאדנוב עורר סערה באולם, כשאמר שירי בילדים לפלסטינים שמיידים אבנים פוגע בישראל. על כך אמר ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, שדיבר בפאנל הבא, כי "כשמחבלים תוקפים אותנו, זאת זכותנו להגן על עצמנו. זה טעות מצד שליח האו"ם לכנות מחבלים כילדים ולהאשים את חיילי צה"ל". 

שקד לטראמפ: "אל תבזבז את הזמן"


שרת המשפטים, איילת שקד, התייחסה לאיום שלה ושל נפתלי בנט להתפטר. "ההחלטה הנכונה הייתה למנות את בנט לשר הביטחון - ישראל צריכה שר ביטחון במשרה מלאה. ראש הממשלה צריך שר בטחון חזק לידו. לצערי, הוא חשב אחרת. אנו מדינה חזקה וחמאס רק ארגון טרור. אבל בשנים האחרונות איבדנו את ההרתעה שלנו".



שקד. צילום: מרק ישראל סלם



לגבי המצב ברצועת עזה אמרה שקד: "אני חושבת שהפסקת האש תחזיק כמה חודשים ואז תשבר. אם תשבר הפסקת האש, לא תהיה ברירה אלה להילחם עם כל האמצעים נגד חמאס".

שקד הוסיפה ואמרה: "אני חושבת שהמרחק בין הישראלים לפלסטינים גדול מדי ושתכנית טראמפ היא בזבוז זמן. אני רוצה שלום כמו כל אחד אבל לא מאמינה שאפשר להגיע להסכם. הייתי אומרת לטראמפ - אל תבזבז את הזמן".

על העימות עם מערכת המשפט אמרה כי "אני מנסה לגרום למערכת המשפטית להיות יותר קונסרבטיבית ואקטיביסטית. אני רוצה להעביר את בית המשפט על ידי מינוי שופטים שמרניים כמו בארה"ב. אני עושה את זה, בזמן כהונתי כשרת המשפטים מיניתי 40% מהשופטים בבית המשפט העליון".

גלנט: "לא יכולים לתת ס"מ מיו"ש"

חבר הקבינט, שר שיכון והבינוי יואב גלנט, דיבר על המצב בעזה והתייחס למנהיג חמאס. "אגיד את זה הכי ברור שאפשר - זמנו של יחיא סנוואר קצוב - הוא לא יסיים את חייו בבית אבות. אם רוצים מלחמה, אנו נביס אותם. אם רוצים לדבר, אנו נדבר איתם. יהיה עוד מבצע גדול בעזה - אנו נגדיר מתי ואיך. לא ניתן לחמאס לנהל את זה. אם תהיה סיבה (ובדרך כלל חמאס נותן סיבות) נקיים מבצע גדול וננצח. לדעתי זה לא לטובת ישראל אבל אם צריך אז נעשה את זה. אני מכיר את עזה היטב - מחייל צעיר לאלוף - אין פרופורציה בין ישראל לחמאס. מלחמה היא האופציה האחרונה".
 
על התפטרות שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן להתפטר, אמר גלנט, כי "אני חושב שהחלטת ליברמן להתפטר הייתה שגוייה ומוטעית. לדעתי זה היה מסיבות פוליטיות ולא מסיבות ביטחוניות".
 
השר הוסיף ואמר: "אין פרטנר פלסטיני. לא היה פרטנר פלסטיני כבר 100 שנה. שליטה חזקה ביהודה ושומרון היא אינטרס ביטחוני ישראלי מובהק. אנו לא יכולים לתת סנטימטר מהחלק המערבי של עמק הירדן לאף אחד. אין ברירה חוץ משליטה ישראלית מלאה מים התיכון עד הירדן".

השר גלנט בוועידת הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
השר גלנט בוועידת הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
 
שר התחבורה והשר לענייני מודיעין, ישראל כ"ץ, אמר כי "לאחר האירועים האחרונים בדרום - האלימות בגדר, שריפת השדות ויריית מאות רקטות על ישובים ישראלים אנו יותר קרובים מאי פעם למלחמה בלית ברירה עם חמאס בעזה.  אנו חייבים להקות בכל הכח כדי לחזור למצב הרתעה". 

השר הוסיף ואמר: "לצערי התפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן גם תרמה לניצחון של חמאס. לעזה אין פתרון פוליטי ואין כזה דבר הסכם יציב עם חמאס".

השר ישראל כ"ץ בוועידת הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
השר ישראל כ"ץ בוועידת הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם


ראש האופוזיציה ציפי לבני דיברה בעת שבאופוזיציה וחלט למשוך את הצעות החוק לפיזור הכנסת. בדבריה התייחסה למתיחות מול חמאס בעזה: "עצה לשרי הממשלה, אם אתם רוצים לירות - תירו, אל תדברו. דיבורים בלי פעולות הם הפגיעה הכי חמורה בהרתעה". לדברי לבני, "הפסקת האש שברירית ואסור להשאיר את תושבי הדרום כבני ערובה עד להשאיר את תושבי הדרום בני ערובה עד משלוח הדולרים הבא מקטאר. הפתרון לעזה אצלנו: מקלות נגד חמאס, גזרים למתונים, מהלך אסטרטגי עכשיו, לפני הסבב הבא, שלא יהיה בשליטתנו". 
 
שטייניץ: "ברגע שקוריאה הצפונית תתפרק מנשק גרעיני, הלחץ באיראן להיכנע יהיה עצום"

ראשון הדוברים היה שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני ביטחוני, יובל שטייניץ, שהתייחס לקשר בין קוריאה הצפונית לאיראן. "לתוצאות המאמצים האמריקאים לפרק את קוריאה הצפונית מנשק גרעיני תהיה השפעה עצומה על היכולת של איראן לפתח נשק גרעיני בעשור הקרוב, כך אמר שטייניץ. השר, שדיבר בוועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, כי מה שיקרה בין וושינגטון לפיונגיאנג רלוונטי מאוד למה שיקרה במזרח התיכון. 

 
"ברגע שקוריאה הצפונית תתפרק מהתשתית הגרעינית שלה, הלחץ בתוך איראן להיכנע יהיה עצום", אמר השר. מנגד, אם קוריאה הצפונית תצליח לשמר את הארסנל הגרעיני שלה, הלחץ באיראן להמשיך לפתח נשק אטומי יהיה עצום". 
 
שטייניץ הביע שביעות רצון להחלטה של הנשיא טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין. "איראן היא האיום הקיומי היחיד על ישראל", אמר השר והוסיף כי ישראל ממשיכה להילחם על מנת למנוע התבססות איראנית בסוריה, ש"עד כה לא הצליחה". 

השר שטייניץ בוועידת הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם
השר שטייניץ בוועידת הג'רוזלם פוסט. צילום: מרק ישראל סלם

ארדן: "אובמה אשם בהחלטה של Airbnb"

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, התייחס להחלטה של Airbnb למחוק מהאתר דירות להשכרה ביו"ש ואמר כי "מאחורי ההחלטה עומדים החלטת מועצת הביטחון 2334 שהעביר אובמה בסוף כהונתו הקוראת להבדיל או להבחין בין ישראל לבין יהודה ושומרון, ירושלים המזרחית והגולן, ורשימה שחורה בינ"ל של חברות שמבצעות פעילות כלשהי מעבר לקו הירוק שמועצת זכויות האדם מנהלת."

השר ארדן: "ההחלטה שהוביל אובמה במועצת הביטחון של האו"ם, סייעה להעניק לגיטימציה להחלטת מועצת זכויות האדם להקים רשימה שחורה בינלאומית. מדיניות זו של בידול ואבחנה בין ישראל לבין יהודה ושומרון היא מפלה, משיגה את התוצאה ההפוכה ומסוכנת. מדיניות זו נועדה לערער את עצם הפעילות שיכולה לשמש כבסיס לשלום בר קיימא. אם מועצת זכויות האדם אכן תפרסם את הרשימה השחורה של החברות הסוחרות מעבר לקו הירוק, על ארה"ב ודמוקרטיות אחרות להגיב על ידי הפסקת כל המימון לאו"ם עד לסיום ההטיה האנטי-ישראלית הזו".
בנוגע לעזה אמר השר ארדן כי "המעבר מהגנה להתקפה כנגד חמאס פירושו חיסולים ממוקדים של מנהיגי הטרור בזרוע הצבאית של חמאס. ופירוש הדבר להיות מוכן להשתלט על רצועת עזה ולהחזיק בה, עד שנפרק את תשתית הטרור. היום אנחנו קרובים יותר מתמיד, מאז תכנית ההתנתקות ההרסנית, להיאלץ לשלוט בחלקים מרצועת עזה או בכולה".
 עשרות צוותי תקשורת מישראל ומהעולם הגיעו לאירוע, שבו צפויות כותרות מדיניות חשובות, וכן התייחסויות לסנקציות הנוספות הצפויות על איראן. בין הנואמים יהיו שרת המשפטים איילת שקד, שתתראיין על הבמה ב'אחד על אחד' ותענה לשאלותיו של יעקב כץ, העורך הראשי של הג'רוזלם פוסט. כמו כן, ינאמו השר ישראל כץ, והשר יואב גלנט. נציגי הוושינגטון פוסט, רשת NBC, ניו-יורק טיימס, בלומברג, bbc וצוותי התקשורת הישראלים אישרו את הגעתם. 

משתתפים נוספים בוועידה הם יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, ח"כ סתיו שפיר, שגרירת קנדה בישראל דבורה ליונס ושורה של דוברים נוספים. במהלך הכנס צפוי להתקיים פאנל בהשתתפות יהודים ופלסטינים שיעסוק ב-BDS ובהשלכותיו הכלכליות על ישראל, וישתתפו בו עובדים ומנהלים מאזור התעשייה ברקן שבו נרצחו לפני חודש זיו חג'בי, בן 35 מראשון לציון, וקים לבנגרונד-יחזקאל, בת 28, מראש העין. פאנל ייחודי באירוע יוקדש לקמפיין METOO והשפעתו על סדר היום ברחבי העולם.

רונית חסין-הוכמן, מנכ"לית קבוצת הג'רוזלם פוסט, אמרה שלשום כי "הסוגיות המדיניות בוערות, והשנה יותר מתמיד. הועידה הפכה להיות המקום בו יוצאות ההצהרות החשובות ביותר לגבי יחסה של ישראל עם הקהילייה הבינלאומית".

לפני כחודש נערך כנס המנהיגים של מעריב בהשתתפות בכירים במערכת הפוליטית בישראל. הכנס סיפק כותרות רבות, בהן של שר הביטחון לשעבר, אביגדור ליברמן, יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד ויו"ר האופוזיציה ציפי לבני.