היסטוריה בתחנת ההגנה בתל אביב. הערב (שבת) בשעה 21.56 יצאה הרכבת המהירה הראשונה עם נוסעים לתחנת נבון בירושלים. הנסיעה מתחנת ההגנה לתחנת נבון נמשכת 34 דקות עם עצירה להורדת והעלאת נוסעים בתחנת נמל התעופה בן גוריון, בעוד שהנסיעה מירושלים לתל אביב נמשכת 32 דקות.

הקו המהיר יהיה בשלב הראשון בתדירות של שתי רכבות בשעה לכל כיוון. במהלך שנת 2020 הקו המהיר, שהוא חשמלי, יגיע עד לתחנת סבידור במרכז תל אביב, ובהמשך עד לתחנת הרצליה. 

קו הרכבת המהיר נפתח לאחר השקעה בהקמתו הכוללת, המוערכת ב־9 מיליארד שקלים, ובאיחור של כ־11 שנים ממועד היעד הראשון. במשך השנים היו עיכובים רבים בהקמת הקו, בין היתר בשל התנגדויות לתוואי מצד ארגונים סביבתיים ובעיות תקציביות והנדסיות. בספטמבר 2018 נערכה נסיעת הבכורה מתחנת נבון לתחנת נתב"ג במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ. בהמשך צצו בעיות בתפעול הקו שגררו ביקורת קשה. במשרד התחבורה אמרו אז שייתכן כי היה צורך בתקופת הרצה ארוכה יותר. בחודשים האחרונים עבד הקו ללא תקלות וכבר כעת יש בו נוסעים רבים.



ההערכות הן שהקו המהיר לתל אביב ישפר דרמטית את החיבור בין שתי הערים המרכזיות במדינה ועשוי להביא למעבר של נהגים פרטיים לנסיעה ברכבת, שתימשך כחצי שעה בלבד, וכך יפחתו עומסי התנועה בכניסות לערים. עם זאת הקלה משמעותית תהיה ככל הנראה רק לאחר שהרכבת החשמלית תגיע עד לתחנות סבידור והרצליה.



צילום: מרק ישראל סלם



צילום: דוברות רכבת ישראל



שר החוץ, ישראל כ"ץ, שקידם בזמן כהונתו כשר התחבורה את הפרויקט אמר כי זהו יום היסטורי. כ"ץ הצדיק השבוע את ההחלטה להתחיל באוקטובר 2018 את נסיעות ההרצה ואמר כי אלמלא כן ייתכן שעד היום הקו עדיין לא היה נפתח. "כשאמרו לי כי אין סכנה בטיחותית, הוריתי על תחילת נסיעות ההרצה. ועד היום נסעו בין ירושלים לנמל התעופה בן־גוריון שלושה מיליון נוסעים. הרכבת הפכה לאטרקטיבית. אני שמח על הרגע שהייתי אחראי על ההחלטה לחדש את הפרויקט ולתת לו עדיפות", אמר כ"ץ.



שר התחבורה סמוטריץ' הוסיף: "אנו מצויים בתקופה פוליטית מורכבת ויש ימים שאפשר להרים את הראש. שבעים שנים לאחר שבן־גוריון הורה על פתיחת קו רכבת בין תל אביב לירושלים אנו פותחים את הקו המהיר. יש כאן חיבור פיזי וסמלי. היעד הוא שישאירו את הרכבים בבית וייסעו ברכבת". סמוטריץ' פרגן לקודמו בתפקיד ואמר לכ"ץ: "זהו פרויקט שכולו שלך. הוא לא היה יוצא לדרך בלי החזון והנחישות שלך".



על רקע העומס והצפיפות בקווי הרכבת ברוב שעות היום, בישר סמוטריץ' כי רכבת ישראל תקבל בחודש הבא משלוח של קרונות חדשים ושתהליך ההצטיידות המואץ יימשך. הוא סיים בנימה אישית: "מה סבתי הייתה חושבת במחנה הריכוז אם הייתה יודעת שהנכד שלה יעמוד כסדר התחבורה ויחנוך רכבת מהירה בין ירושלים לתל אביב? זה סוד הקיום של העם היהודי".