התרגשות רבה בתחנת נבון בירושלים לקראת נסיעת הבכורה של הקו המהיר של הרכבת לתל אביב. הקו יתחיל לפעול רשמית במוצאי השבת הקרובה בין תחנות נבון בירושלים להגנה בתל אביב. התדירות תהיה פעמיים בשעה בשני הכיוונים ובקיבולת של כאלף נוסעים. 
במהלך שנת 2020 הקו המהיר, שהוא חשמלי, יגיע עד לתחנת סבידור במרכז תל אביב, ובהמשך עד לתחנת הרצליה. המנכ"ל החדש של רכבת ישראל, מיכאל מייקסנר, שנכנס לתפקידו לפני כחמישה חודשים, אמר לקראת השקת הקו כי "זהו רגע חגיגי, אנחנו מסיעים בפעם הראשונה רכבת עם שרים ונוסעים ומחברים את ירושלים לתל אביב בקו המהיר. זאת הפעם הראשונה מאז מלחמת העצמאות שנפתח קו חדש בין ירושלים לתל אביב. זה פרויקט ענק מבחינת הנדסית, תשתית והיי טק". 
עוד הודיע כי "רכבת ישראל מעניקה עדיפות עליונה לקו המהיר ופיתוחו. עבודות החשמול במסילה עד לתחנת סבידור ובהמשך להרצליה נמצאות בעדיפות עליונה". 

 השרים כ"ץ וסמוטריץ', צילום: משה כהן
השרים כ"ץ וסמוטריץ', צילום: משה כהן

קו הרכבת המהיר נפתח כשעלות הקמתו הכוללת מוערכת בכ-9 מיליארד שקלים ונפתח באיחור של כ-11 שנים מהמועד הראשון שתוכנן. במהלך השנים היו עיכובים רבים בין היתר בשל התנגדויות לתוואי מצד ארגונים סביבתיים ובעיות תקציביות והנדסיות שהובילו לעיכובים פעם אחר פעם בפרויקט. 
בספטמבר 2018 התקיימה נסיעת הבכורה מתחנת נבון לתחנת נתב"ג במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר התחבורה דאז, ישראל כ"ץ. בהמשך נתקלו בעיות בתפעול של הקו שגררו ביקורת קשה. במשרד התחבורה אמרו אז שייתכן והיה צריך לבצע תקופת הרצה ארוכה יותר. בחודשים האחרונים עבד הקו ללא תקלות וכבר כעת נוסעים בו רבים.

ההערכות הן שהקו המהיר לתל אביב ישפר דרמטית את החיבור בין שתי הערים המרכזיות ועשוי להביא למעבר של נהגים פרטיים לנסיעה ברכבת, שתימשך כחצי שעה בלבד. בכך התקווה שגם יתמעטו עומסי התנועה בכניסות לערים. עם זאת הקלה משמעותית תהיה ככל הנראה רק לאחר שהרכבת המחושמלת תגיע עד לתחנות סבידור והרצליה.

צילום: רכבת ישראל
צילום: רכבת ישראל


שר החוץ, ישראל כ"ץ, שבזמן כהונתו כשר התחבורה קידם את הפרויקט אמר כי "זאת נסיעה היסטורית. זה יום היסטורי של חיבור מלא של קו מסילות דוד המלך בין ירושלים לתל אביב, בנסיעה מהירה. לאירוע ההיסטורי יש חשיבות גדולה בחוזקה של ירושלים". 
 
כ"ץ הצדיק את ההחלטה להתחיל באוקטובר 2018 את נסיעות ההרצה, בכך שהיה צורך לצאת לדרך והוסיף כי אם לא היה מורה על תחילת נסיעות ההרצה ייתכן והיום הקו עדיין לא היה נפתח. "לא הייתה שום תקלה ביטחותית. היו תקלות תפעוליות. כשאמרו לי כי אין סכנה ביטחותית הוריתי על תחילת נסיעות ההרצה. ועד היום נסעו בין ירושלים לנמל התעופה בן גוריון שלושה מיליון נוסעים. הרכבת הפכה לאטרקטיבית. המסר שלי הוא שכך בונים את ארץ ישראל ומדינת ישראל. אין הבדל בין 2019 ל-1948. אני שמח על הרגע שהייתי אחראי על ההחלטה לחדש את הפרויקט ולתת לו עדיפות. עדיף היה לצאת מוקדם עם 80 אחוזים מאשר מאה אחוזים על הנייר". כ"ץ סיים את דבריו בברכת 'שהחיינו'.
 
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', אמר כי "זהו יום חג. אנו מצויים בתקופה פוליטית מורכבת ויש ימים שאפשר להרים את הראש. שבעים שנים לאחר שבן גוריון הורה על פתיחת קו רכבת בין תל אביב לירושלים אנו פותחים את הקו המהיר יש כאן חיבור פיזי וסמלי. מותר להתרגש. היעד הוא שישאירו את הרכבים בבית ויסעו ברכבת".
 
סמוטריץ' אמר לכ"ץ כי "זהו פרויקט שכולו שלך. לא היה יוצא לדרך בלי החזון והנחישות שלך. סמוטריץ ציין עוד כי רכבת ישראל בתקופת פיתוח גדולה של הוספת מסילות בקו החוף, איילון, ועוד. הוא הדגיש כי תינתן עדיפות גדולה להמשך החשמול של הקו המהיר לירושלים. 
 
על רקע העומסים והצפיפות אמר סמוטריץ' כי רכבת ישראל תקבל בחודש הבא משלוח חדש של קרונות חדשים ותהליך ההצטיידות המואץ יימשך. סמוטריץ' סיים בנימה אישית ואמר "מה סבתי הייתה חושבת במחנה הריכוז אם הייתה יודעת שהנכד שלה יעמוד כסדר התחבורה ויחנוך רכבת מהירה בין ירושלים לתל אביב. זה סוד הקיום של העם היהודי".