גם כשבישראל מעוניינים מאוד בהשגת הסדרה מול רצועת עזה, והסימנים בשטח מצביעים על מגמה דומה גם מצד חמאס, שני הצדדים נמצאים כרגע בשלב שבו גבולות הגזרה להתקדמות עדיין מצומצמים, ומוקדם לדבר על הסדרה מלאה ושקט מוחלט מהרצועה.

נכון לעכשיו, כל צד והמגבלות שלו. כל עוד שאלת השבויים והנעדרים תישאר בלתי פתורה, ההסדרה לא נראית באופק. השבוע החולף עמד בסימן החלטת החמאס להפסיק את הפרות הסדר האלימות על הגדר, לפחות עד חודש מרץ. בין אם מדובר בהחלטה הנובעת מלחץ מצרי, או החלטה טקטית בשל הקושי לגייס המונים שיגיעו אל הגדר מדי יום שישי בחורף, ההחלטה הזו של חמאס מסירה מרכיב מתיחות משמעותי מאוד. במקרים רבים, כשהיו פלסטינים הרוגים על הגדר - בוצע לאחר מכן ירי רקטות מהרצועה.

אבל הסרת מרכיב אירועי הגדר מסדר היום הקבוע של שישי בעזה, הוא רק אחד מבין גורמי הלחץ הפועלים ברצועה. כמעט חודשיים עברו מאז מבצע חגורה שחורה, וירי הרקטות מהרצועה נמשך. כ־20 רקטות ופצצות מרגמה נורו מאז המבצע. מאחורי הירי עומדים אנשי הג'יהאד האסאלמי. גם בהערכות האופטימיות ביותר של מערכת הביטחון, אין הערכה שהירי הזה ייפסק לחלוטין. בצה"ל סבורים שברצועת עזה יש לא מעט גורמי טרור, עם חשבון פתוח לאחר סבב ההסלמה האחרון, והם מוכנים למתוח את החבל מול הנהגת החמאס ברצועה.

בשנה האחרונה עשתה ישראל כברת דרך משמעותית בהקלות שהיא מוכנה לאפשר לרצועת עזה, כפי שלא עשתה מאז מבצע צוק איתן. בשנים הראשונות אחרי המבצע, ישראל קבעה בצורה ברורה מאוד כי חלק מההקלות לרצועה יבוצעו רק לאחר השבת גופות חללי צה"ל, סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, והנעדרים הישראלים הנוספים. בשנה האחרונה ישראל הלכה כמה צעדים משמעותיים קדימה - הגדלת מכסות הסוחרים, אישור לקו חשמל נוסף ועידוד פרויקטים בינלאומיים גדולים לטיפול בביוב ולהקמת בתי חולים חדשים ברצועה.

בישראל מזהים כי בחלק מהמדדים הכלכליים ברצועת עזה כבר רואים שינוי, ובתפיסה הישראלית זה המניע המשמעותי ביותר של חמאס לפעול להשגת יציבות ביטחונית בדרום. אם בעבר ישראל קבעה קשר ישיר בין הסדרה מול חמאס ברצועת עזה לבין פתרון סוגיית השבויים הנעדרים, הקשר הזה הלך ונפרם בשנה האחרונה, ועוד יותר מאז המבצע האחרון בעזה.

עימותים בגדר רצועת עזה. צילום: רויטרס, איברהים אבו מוסטפא
עימותים בגדר רצועת עזה. צילום: רויטרס, איברהים אבו מוסטפא


צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים סבורים שבמציאות הנוכחית צריך לקדם צעדים נוספים, כמו הכנסת פועלים מהרצועה לישראל. זו לא הפעם הראשונה שהנושא עולה, אך עד עכשיו דחה הקבינט את עמדת צה"ל וקיבל למעשה את עמדת השב"כ, שמתנגד למהלך. נדמה שגם בנושא זה, לאחר המבצע האחרון ברצועה, יש תזוזה בעמדת שרי הקבינט, אבל קשה לראות איך צעד כזה יתממש, אל מול הביקורת הצפויה על מדיניות הממשלה לקראת מערכת הבחירות השלישית השנה.

בין הסדרה להסלמה, קצינים בכירים בצבא סבורים שהמטוטלת קרובה עכשיו יותר להסדרה, אבל המרחק ממנה עדיין גדול, ובדרך עלולים להיות סבבי הסלמה נוספים. בשלב זה, כך נראה, יותר מאשר הסדרה אמיתית עומדת בפתח, נדמה שבשני הצדדים מנסים לקנות זמן שקט, שלאחריו אולי יהיו תנאים טובים יותר להשגת תקופת שקט ארוכה. המילה הסדרה, לפחות בשלב זה, גדולה עדיין בכמה מידות טובות על תמונת המצב בשטח.