פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימוד המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התייחס הבוקר (שישי) לחיסול ראש כוח קודס קאסם סולימאני ולתגובות באיראן: "הרבה מסתורין היה סביבו, הוא היה הפרח המפואר של המשטר באיראן". עוד התייחס לאפשרות של תגובה כלפי ישראל. "אנחנו לא בראש התור", אמר רבי.

לפי דבריו של פרופ' רבי התגובות באיראן היו מאוד מגוונות, "יש כאן הלם ואלם, במיוחד בכל מה שקשור לשלטון. זו מכה לעמוד השדרה של איראן. בו בזמן יש קולות מאוד מעניינים שטוענים שזו עונשה של מדינה שלא דאגה לאזרחים שלה, והלכה לרעות בשדות זרים". בהמשך סיפר רבי על מעלליו של סולמאני, ואמר: "היה הרבה מסתורין סביבו, הוא היה הפרח המפואר של המשטר באיראן. סימנו אותו כמי שיקבל תפקיד אפילו יותר משמעותי כשחמינאי יסיים את תפקידו". 

"כל הביוגרפיה של סולמאני היא הביוגרפיה של הרפובליקה האיסלאמית, אדם שצמח בשדות של מלחמת איראן־עיראק, ובשני העשורים האחרונים הוא הביא את איראן למקום אחר לחלוטין - לטוב ולרע".

חגיגות בעיראק בעקבות חיסול סולימאני

עוד הוסיף רבי: "קאסם סולימאני והמשטר הניחו הנחה לא נכונה לגבי דונלד טראמפ. הם הבינו בהתחלה שהאמריקאים בתהליך של נסיגה וזה נכון. אבל זה לא אומר שהמאבק החריף בין ארצות הברית לאיראן נפסק, להפך, הוא נמשך".

דובר משמרות המהפכה ממרר בבכי בשידור חי. צילום: רשתות ערביות

האם עתידה להיות נקמה אכזרית כמו שהאיראנים מתארים? לפי דעתו של פרופ' רבי התשובה היא כן. "איראן תהיה חייבת להגיב בכדי להוכיח שכוחה עדיין במותנה. איראן לא תוכל לסחוף את עצמה למלחמה כוללת, המשטר נמצא בין פטיש לסדן. אני אומר כבר כמה שנים שאנחנו במלחמה עם איראן, אנחנו עם חשבון פתוח מולם, אבל במקרה הזה, לדעתי, אנחנו לא נמצאים בראש התור". לתפיסתו מה טראמפ עשה היה בעיתו, "זה היתרון של טראמפ במזרח התיכון - המוח שלו לא עובד בצורה מערבית, הקופסה שלו עובדת אחרת".