בנובמבר 2017 הוגש נגד בחור צעיר כתב אישום שייחס לו תחילה כ-30 אישומים של סחר בסמים אשר בוצעו באמצעות ה"טלגראס".

בכתב האישום נטען כי במהלך תקופה של חודשיים, מכר הצעיר קנאביס למספר רב של לקוחות, חלקם קטינים, כאשר העסקאות בוצעו בבתי הלקוחות, בבית הצעיר או ברחובות הסמוכים לביתו.

עוד נכתב בכתב האישום כי את עסקאות הסמים הנאשם ביצע באמצעות ה"טלגראס" המהווה פלטפורמת תקשורת מוצפנת ליצירת קשר אנונימי בין משתמשים לצורך רכישת סמים. 

רוצים לדעת יותר על חקירה פלילית? לחץ/י כאן

הצעיר נעצר על ידי המשטרה ושהה במעצר במשך תקופה של חודשיים עד ששירות המבחן המליץ על שחרורו ממעצר ובהתאם גם בית המשפט הורה על שחרורו למעצר בית. 

הצעיר שולב בהליך טיפול שיקומי 

לאחר שחרור הנאשם ממעצר, עורך הדין שי שקד שייצג אותו, הקדיש את מלוא המאמצים כדי לשלבו בהליך טיפולי - שיקומי אשר ייתן מענה להתמכרותו לסמים ולבעיות הנפשיות שמהן סבל. 

הצעיר שולב במוסד טיפולי שנתן מענה "לתחלואה הכפולה" שממנה סבל ולאחר שנה, גורמי הטיפול ציינו כי הצעיר מתמיד בהגעתו למפגשים, מספק דגימות שתן נקיות, משתף פעולה באופן מלא, וניכר כי עבר תהליך שינוי משמעותי ומעמיק. 

הסנגור הצביע על קשיים ראייתיים משמעותיים בתיק

במסגרת המשא ומתן שניהל סנגורו של הנאשם, עורך הדין שי שקד, עם גורמי התביעה במשטרה, הצביע הסנגור על קשיים ראייתיים משמעותיים בתיק, כמו גם על מצבו הנפשי של הצעיר וההליך הטיפולי המרשים שעבר.

בסופו של דבר, הסכימה התביעה במשטרה למחוק מחצית מהאישומים המפורטים בכתב האישום. בין הצדדים הוסכם כי הנאשם יורשע ב-15 אישומים בלבד ויישלח לקבלת תסקיר מטעם שירות המבחן לפני שמיעת הטיעונים לעונש. 

שירות המבחן המליץ על עונש שיקומי - חינוכי 

תסקיר שירות המבחן אשר הוגש לבית המשפט היה חיובי ביותר והמליץ להימנע מהטלת עונש מאסר בפועל במקרה זה. שירות המבחן סבר, כי העונש המתאים במקרה זה הוא שיקומי - חינוכי בדמות צו מבחן וביצוע עבודות שירות לתועלת הציבור. 

שירות המבחן התרשם כי מדובר בבחור צעיר שלא השתרשו בו דפוסים עברייניים, אשר סובל מבעיות אישיות, משפחתיות ונפשיות. צוין כי חווית המעצר וההליך המשפטי הרתיעו אותו מביצוע עבירות דומות בעתיד. 

כמו כן תואר כי מזה תקופה של שנה, הצעיר לוקח חלק בהליך טיפולי מרשים, ומביע מוטיבציה גבוהה לשינוי ושיקום. לפיכך שירות המבחן התרשם, כי במקרה זה קיים סיכוי ממשי לשיקום הנאשם. 

בית המשפט אישר את הסדר הטיעון החריג

בסמוך למועד הדיון שמיעת הטיעונים לעונש, הודיעה התביעה כי לנוכח המלצות שירות המבחן, נסיבותיו החריגות של הנאשם וההליך הטיפולי המוצלח שעבר, היא מקבלת את הצעתו של הסנגור הפלילי, עורך הדין שי שקד.

התביעה הסכימה לרכך באופן משמעותי את עמדתה העונשית ובאופן חריג הוסכם בין הצדדים כי על הנאשם יוטל עונש של מאסר על תנאי, ביצוע שירות לתועלת הציבור, עמידה בצו מבחן ותשלום קנס בסך 5,000 שקלים. 

בסופו של ההליך ועל אף העונש הקל שהוסכם בהסדר הטיעון, בית המשפט אישר את ההסדר שהוצג על ידי הצדדים ועמד בגזר הדין על כך שמדובר בעונש קל וחריג בכותבו: "ההסדר משקף חריגה ואף ממשית ממתחם העונש ההולם". עם זאת בית המשפט הוסיף: "ההסדר על אף חריגותו הוא מאוזן ויש לכבדו..".

הליך שיקום מוצלח יכול להביא להקלה ממשית בעונש

מדובר בדוגמה מובהקת למצב שבו נאשם יכול לנצל את ההליך הפלילי המתנהל נגדו לטובת שילובו בהליך טיפולי שיקומי. ככל שההליך הטיפולי יסתיים בהצלחה, כמו במקרה זה, תהיה לכך השפעה ממשית על העונש שיוטל עליו. 

הנאשם במקרה זה עבר תהליך שינוי משמעותי ומעמיק בחייו, הוא התנתק מגורמים עברייניים ושליליים, הצליח להיגמל מסמים והחל לנהל אורח חיים נורמטיבי.
    
שירות המבחן, כמו גם רשויות התביעה ובית המשפט, התרשמו שקיים סיכוי ממשי לשיקום הנאשם ובהתאם גם נתנו משקל מכריע לאינטרס השיקום על פני אינטרסים אחרים.
 
לפיכך, הוטל על הנאשם עונש שיקומי - חינוכי קל וחריג וזאת למרות חומרת העבירות שבדרך כלל מובילות להטלת עונש מאסר בפועל.

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין למשפט פלילי LawGuide.