במקרים רבים מעצר ראשוני של אדם יכול להתבצע בשטח על ידי שוטר או בתחנת המשטרה על ידי קצין משטרה ממונה וזאת לרוב לאחר חקירתו באזהרה. לפיכך, סוגיית המשך המעצר או לחילופין שחרור החשוד בתנאים מסוימים תלויה במקרים רבים בהתנהלות החשוד במהלך חקירתו באזהרה ובגרסה שהוא מוסר לחוקרים. חקירת משטרה היא הליך שכולל בין היתר בירור עובדתי, איסוף ראיות וגביית עדויות. 

לרשימת עורכי הדין בתחום המשפט הפלילי, לחץ/י כאן

כיצד מתנהלת חקירה משטרתית?

החקירה המשטרתית בישראל מוסדרת באמצעות חוק סדר הדין הפלילי (חקירת חשודים). בהתאם לחוק חקירת חשוד תתבצע בשפתו של החשוד או בשפה שהחשוד מבין ודובר אותה. החקירה תתקיים בתחנת המשטרה אלא אם יש צורך לקיימה מחוץ לתחנה. לפי החוק, כל מהלך החקירה יתועד באמצעות וידאו או בהקלטה קולית כאשר פרסום של תיעוד זה באופן מלא או חלקי ללא אישור בית המשפט הוא אסור.

עבור אדם שנחקר בפעם הראשונה במשטרה, מעמד החקירה מלווה במקרים רבים בחששות ובחוסר ודאות מפני הלא נודע. גם אם החשוד ביצע עבירה פלילית או שהינו חף מפשע, במקרים רבים הוא אינו מודע לכלל זכויותיו במסגרת החקירה, אינו בטוח האם מותר לו להימנע מלהשיב על שאלות החוקרים ובאופן כללי אינו יודע כיצד לנהוג בצורה שתשמור על זכויותיו ולא תיפגע בו בהמשך ההליך המשפטי. 

פנייה לעו"ד פלילי לפני החקירה תסייע לחשוד לשמור על זכויותיו

לפיכך, לכל חשוד שעומד בפני חקירה במשטרה מומלץ לפנות לעורך דין פלילי מנוסה אשר בקיא בהוראות החוק והפסיקה עוד לפני כניסתו לחדר החקירות. עורך הדין יוכל להסביר לחשוד כיצד ההליך הפלילי מתנהל, לומר לו מהן זכויותיו ולפרט את האפשרויות שעומדות בפניו בעת החקירה ואחריה, לרבות האפשרות להגיע להסדר מותנה ולהימנע מהגשת כתב אישום. חשוב לציין כי כל חשוד שנחקר במשטרה זכאי לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין עוד לפני מסירת גרסתו לחוקרים בדבר החשדות נגדו.

גרסתו הראשונה של החשוד במסגרת חקירתו במשטרה עשויה להטות את הכף ביחס להמשך מעצרו או לחילופין להביא לשחרורו בתנאים מגבילים. על כן, קבלת ייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי עוד לפני החקירה היא חיונית לצורך שמירה על זכויות החשוד.
בשלב מאוחר יותר, אדם שהוגש נגדו כתב אישום זקוק לעורך דין פלילי מקצועי שייצג אותו ויעניק לו הגנה משפטית מקצועית במהלך ההליך הפלילי. במסגרת השירות המשפטי, עורך הדין יסביר לנאשם מה צפוי לו במהלך הדיונים ויגבש עבורו אסטרטגיית הגנה מיטבית בהתאם לנסיבות ולאישומים בגין העבירות הפליליות. 

בתיקים מסוימים, עורכי דין פליליים יוכלו להשיג עבור לקוחותיהם זיכוי חלקי או זיכוי מלא מהאישומים. במקרה שקיימים מחדלי חקירה, ניתן להגיע לזיכוי מחמת הספק. גם במקרים שבהם הנאשם הורשע בדין, עורך דין פלילי יוכל לסייע במחיקת רישום פלילי, זאת כדי להביא לפתיחת דף חדש בתחום האישי כמו גם בתחום הקריירה בעבודות אשר נדרש בהן גיליון הרשעות נקי. 

כיצד לבחור עו"ד פלילי?

כדי לבחור משרד עורכי דין פליליים רצוי לקרוא המלצות אודותיו ולחפש פסקי דין שבהם עורכי הדין העובדים בו ייצגו את הנאשמים בהצלחה. נוסף על כך רצוי לוודא כי עורך הדין הפלילי מחזיק בידע מקצועי רחב, מכיר היטב את מערכת המשפט הפלילי ומנוסה בייצוג חשודים ונאשמים בפלילים. בשלב הבא ניתן לפנות אל עורך הדין כדי להתרשם באופן ישיר מזמינותו, מקצועיותו ויחסו ללקוח. לפניכם רשימת עורכי דין בתחום הפלילים: