על רקע הדיון הציבורי בנוגע להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן, שוחחו אל"מ במיל' עמי איילון ואל"מ במיל' יצחק גרשון עם בן כספית וינון מגל ב-103FM, והציגו את עמדותיהם המנוגדות בנושא.

עמי, אתה מתנגד לסיפוח בקעת הירדן.
עמי: "הסיפור הוא לא סיפוח הבקעה אלא מה אנחנו רוצים ואיך אנחנו רואים את מדינת ישראל יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות. אני לא מדבר על המהות כי אנחנו לא מכירים את פרטי התוכנית, אלא מדבר על העיתוי. לדעתי זה מהלך פוליטי שהמשמעות שלו בעצם לא קיימת.

"לכן, מאחר ואני חושב שמדינת ישראל צריכה להיות יהודית ודמוקרטית ברוח מגילת העצמאות, הדיון הזה שמחזק את החשיבה שאנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים באופן חד צדדי, הוא לא טוב. אני דואג מעצם הדיון במערך המערכת הפוליטית. לכולנו יש חלום בו אנחנו במציאות כשסביבנו אין פלסטינים ואין ערבים. ואז אנחנו מתעוררים יום אחרי ומגלים שדווקא יש והם יכולים למרר את חיינו".

אף אחד לא אומר לספח את כל הפלסטינים אלא את 6,000 פלסטינים שיקבלו אזרחות ותעודת זהות כחולה. 
עמי: "אני עוד לא יודע מה כתוב בתוכנית להבנתי גם אתם".

אבל אתה בעד או נגד סיפוח בקעת הירדן והישובים היהודים ביהודה ושומרון?
עמי: "אני נגד כל צעד חד צדדי משום שהמשמעות היא לא לגבי כמה אנשים בודדים שנמצאים או לא בבקעת הירדן. השאלה היא מה יקרה ביום שאחרי".

התנגדת גם להתנתקות מעזה שהיית צעד חד צדדית?
עמי: "אני חשבתי שלצאת מעזה זה דבר נכון כדי מדינת ישראל תהיה קצת יותר יהודית, אך חשבתי שהצורה ששרון עשה זאת מוטעית. כתבתי ואמרתי כשתוצאה מהצורה ששרון עושה זאת תהיה יותר אלימות".

יצחק (ג'רי) אתה בעד סיפוח בקעת הירדן והישובים היהודיים?
יצחק: "ראשית אני מאוד מעריך את עמי איילון. אנחנו ניסינו את כל האפשרויות, הלכנו לקראת הפלסטינים בכל דרך שהיא. גם כשניתנו להם 100% מהרצונות שלהם הם אמרו 'לא'. אנחנו נוהגים להפחיד את עצמנו על מה הצד השני לא יהיה מוכן להסכים. סליחה, גם לישראל יש אינטרסים שעליהם חייבת להיות הסכמה רחבה בציבור. אותי זה לא מעניין אם זה ספין או מהלך פוליטי, אני מדבר על המהות. בקעת הירדן, כגבולה המזרחי של המדינה, היא משהו שישראל אינה יכולה לאפשר לעצמה לוותר עליו".

מה דעתך על כך שאולמרט הציע שכוח רב לאומי ישמור עלינו בירדן?
יצחק: "רבין אמר שנעביר את יהודה ושומרון לפת"ח והם ילחמו בטרור. אני נאלצתי להגן על אזרחי מדינת ישראל בתקופה של מלחמה כתוצאה מההסכם הארור הזה שהביא למותם של 1,200 אזרחים ישראלים. הפלסטינים יכולים מבחינתי להגיד 'לא', אותי מעניין הציבור הישראלי. יש כאן הזדמנות להסכים בתוכנו על מהי מדינה יהודית ודמוקרטית, מהם הקווים האדומים שלנו על מנת להבטיח את עתידם של הדורות הבאים".

אתה, יותר מרבים אחרים, יודע את חשיבותו של הסכם השלום עם ירדן. סיפוח חד צדדי יכול לגרום להסכם הזה יקרוס. למה לסכן אותו בעבור הכרזה שאין לה כיום שום ערך ממשי?
יצחק: "אנחנו כל הזמן מפחידים את עצמנו ושואלים מה יקרה עם הצד השני. יש קונצנזוס רחב בחברה הישראלית לסיפוח בקעת הירדן ואומר שאנחנו צריכים לשים את זה על השולחן באופן ברור כלפי כל העולם. יחד עם זאת ההסכם עם ירדן חשוב לנו מאוד, אני חושב שגם לירדנים יש אינטרס שהגבול בינם לבין הרשות הפלסטינית לא יהיה גבול...".

חד משמעית, לכן הם בעד שצה"ל יישאר שם ונגד סיפוח שמעמיד את המלך ככלי ריק.
יצחק: "אמרנו את זה גם על ירושלים. פחדנו על מה יקרה בירדן אם יכריזו שירושלים היא בירת ישראל ומה יקרה אם יעבירו את השגרירות האמריקאית לשם".

מה אתה אומר לגבי הישובים ביהודה ושומרון? אתה בעד או נגד הכלת הריבונות?
יצחק: "אני רוצה שזה יהיה צעד אחר צעד".

עמית סגל טען ב'חדשות 12' שהתוכנית תאפשר להכיל את הריבונות על כל היישובים ברצף הטריטוריאלי מלבד 15 ישובים. השאלה אם זה טוב.
יצחק: "אני לא רוצה לקבוע אם זה טוב או לא. אריק שרון אמר שדין נצרים כדין תל אביב, החליט לפנות את המקום באופן חד צדדי ואתם כבר יודעים מה אני חושב על ההחלטה הזאת. כרגע אני לא יודע מה כתוב בהסכם. יש כרגע הזדמנות היסטורית בה ראש המעצמה הגדולה בעולם תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה בזכות עצמה. לא על ידי כוחות בינלאומיים וכוחות אחרים. אני חושב שזו הזדמנות היסטורית להכיל את הריבונות על בקעת הירדן ולראות בה כגבולה המזרחי של המדינה".