בית המשפט גזר הבוקר (שני) 28 חודשי מאסר על על הש'ייח ראאד סלאח, ראש הפלג הצפוני בתנועה האיסלאמית, בגין הסתה לטרור, זאת לאחר שהביע את תמיכתו בארגון שעמד בראשו, שהוצא בהמשך מחוץ לחוק.

פסד הדין מגיע לאחר הרשעתו של סלאח על ידי בית משפט השלום בחיפה לפני מספר חודשים. כתב האישום הוגש באוגוסט 2017 ובמסגרתו סלאח הואשם בשלוש עבירות של הסתה לטרור וכן עבירה של תמיכה בהתאחדות בלתי מותרת. כתב האישום הוגש בהמלצת פרקליט המדינה, ובאישורו של היועץ המשפטי לממשלה, כפי שמתחייב על פי דין, נוכח אופי העבירות.

על פי כתב האישום, שהוגש באמצעות עו"ד בן צור, מיוחס לנאשם כי פרסם במספר הזדמנויות שונות דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו, ועל פי תוכנם של הפרסומים והנסיבות שבהן פורסמו יש אפשרות ממשית שיביאו לעשיית מעשה טרור. על פי המתואר בכתב האישום נשא הנאשם, בשתי הזדמנויות, נאומים במסגרת תפילת יום השישי באום אל פחם, בהשתתפות מאות אנשים, וביודעו כי הדברים מצולמים.

כמו כן, נשא סלאח נאום בהלוויית המחבלים שהתקיימה בסוף חודש יולי באום אל פחם, בה השתתפו אלפי אנשים, ביניהם רעולי פנים, נורו זיקוקים ונשמעו קריאות "יא שהיד, אנחנו נמשיך את המאבק", "ברוח בדם נפדה אותך יא אקצא" ו"ברוח בדם נפדה אותך יא שהיד". על פי כתב האישום נשא הנאשם את הדברים, ביודעו כי הינו מצולם באמצעות חשבון הפייסבוק שלו.

על פי האישום השלישי, נשא סלאח נאום במסגרת הלוויית המחבלים שהתקיימה ביום 27.7.2017 דברי שבח, אהדה או עידוד למעשה טרור, תמיכה בו או הזדהות עמו, ועל פי תוכנו של הפרסום והנסיבות שבהן פורסם יש אפשרות ממשית שיביא לעשיית מעשה טרור. בין היתר, אמר שם: "אחים, ברגעים כאלה לא נוכל אלא לבקש מאלוהים ישתבח ויתעלה שיסלח לכל המתים שלנו ולכל החיים שלנו, וברגעים מעין אלה נבקש שיקבל את התפילה מעומק ליבנו. נאמר: אלוהים רחם עליהם ותמחל להן, כבד את שהייתם, הכנס אותם לגן העדן בית השלום בשלום, תאחד אותם עם הנביאים, הצדיקים השהידים וישרי הדרך ועם טוב הלב של אלה, כמו שחיברת אותם עם האבות שלהם, האימהות שלהם, האחים שלהם והאחיות שלהם בעולם הזה, כך שתפגיש ביניהם ביום הדין".

במערכת הפוליטית החלו להגיב לפסק הדין. יו"ר ישראל ביתנו, חה"כ אביגדור ליברמן, כתב: "‏במקרה של ראאד סלאח - הצדק נעשה. חבל שבמקרה של היבא יזבק הצדק לא יצא לאור. מציע ליזבק שהגיעה לתמוך בו ללוות אותו גם בחודשי המאסר בכלא". 

השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הגיב גם הוא: "אני מברך את בית משפט השלום ששלח את המסית ראא’ד סאלח לכלא. גזר הדין ממחיש שתומכי טרור ומסיתים מקומם בכלא- ולזמן ארוך, לא בכנסת. בית המשפט העליון, שהכשיר את מועמדות יזבק, צריך לעשות היום חשבון נפש כשהוא רואה את מהללת המחבלים יזבק מגיעה לבית המשפט יחד עם תומך הטרור והמסית ראא’ד סאלח.

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, תקפה בחריפות את חברי הכנסת הערבים בתגובה להחלטת בית המשפט, ובדבריה עקצה גם את יו"ר כחול לבן, בני גנץ. "חברי הכנסת הערבים רשמו פרק נוסף במסע ההסתה שלהם נגד המדינה היהודית כשהגיעו לתמוך במטיף לרצח ישראלים, ראא’ד סלאח. ובתמיכת אלה בני גנץ רוצה להקים ממשלה", כתבה השרה.

גם חברי הכנסת הערבים הגיבו לעונש שנגזר על הש'ייח. חה"כ יוסף ג'בארין, ביקר את ההחלטה בחשבון הטוויטר שלו: "במדינה שבה ראש הממשלה, שרים בכירים ואנשי דת מרכזיים מסיתים נגד הציבור הערבי ומנהיגיו מבוקר עד ערב - הרשעתו של ראאד סלאח מסמלת צעד נוסף ברדיפה הפוליטית של הציבור הערבי, שחיקה מסוכנת בחופש הביטוי עבור הנהגתו ודה-לגיטימציה של פעילות פוליטית ודתית".