שיירת רכבים ממוקדים שונים בארץ יצאה הבוקר (חמישי) לירושלים במחאה על מה שכינו "הניסיונות לחיסול הדמוקרטיה הישראלית" והמהלכים של יו"ר הכנסת אדלשטיין שמנע את כינוס המליאה והועדות. השיירה הגיעה לאזור הכנסת אך המשטרה חסמה את כניסת הרכבים למקום, ועצרה שלושה מפגינים שעל פי החשד הפרו את הסדר חסמו את הציר במקום והפרו את תקנות בריאות העם (איסור התקהלות). המוחים טוענים כי השוטרים מחלקים דוחות על סמך 5,000 שקל. 

המשטרה מסרה כי: "בעקבות מחאה שלא תואמה עם המשטרה, וכללה נסיעה לא חוקית של מאות כלי רכב על כביש 6 וכביש 1 במהירות איטית במיוחד, תוך הפרעה לתנועה, ביצעו שוטרים פעילות אכיפה במקום ורשמו דו״חות תנועה. עם סיום פעילות האכיפה, והפסקת העבירה, שוחררו הרכבים לדרכם".

שיירת המחאה נגד אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
שיירת המחאה נגד אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד נמסר מהמשטרה: "עם הגעתם לאזור הכנסת, המשיכו המוחים להפר את צו משרד הבריאות, שאוסר על התקהלות מעל ל-10 אנשים. שוטרים במקום פועלים לאכוף את הצו כנדרש – שלושה חשודים נעצרו לאחר שהפרו את הסדר, חסמו את הציר במקום והפרו את תקנות בריאות העם גם בשעת חירום לאומית זו, משטרת ישראל מאפשרת - ותמשיך לאפשר לכל אזרח - את חופש הביטוי והמחאה, ובכלל זה, לפעול במגבלות החוק ותקנות צו בריאות העם של משרד הבריאות".

השוטרים מבקשים מהציבור לפזר את המחאה מול הכנסת

תגובת מארגני המחאה לטענות המשטרה: "בריאות הציבור חשובה לנו. ישנם אלפי מפגינים, אזרחים ואזרחיות שמפגינים מדם לבם. חשוב להדגיש, אין שום הפרה של הוראות משרד הבריאות כשאנשים יושבים ברכבם.  בחסות משבר הקורונה אנחנו רואים עד כמה בוהק הדגל השחור".

שיירת המחאה נגד אדלשטיין

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא על פיזור ההפגנה: "משטרת ישראל פוגעת בחופש המחאה. זה צעד חמור ואנטי דמוקרטי. משטרה שמופעלת על ידי שר לביטחון פנים שמופעל על ידי ראש ממשלה נאשם בפלילים. כל זה בשעה שיו"ר הכנסת נאחז בקרנות המזבח, מחלל את משכן הכנסת ומסרב להקים ועדות שיפקחו בשעת חירום על הרשות המבצעת. חמור מאוד. טוב עשה בג"צ שהוציא צו על תנאי כנגד יו"ר הכנסת".

"דו"חות הזויים"

"המשטרה החלה לרשום דו"חות הזויים לנהגים על נסיעה איטית או על דיבור בטלפון", סיפר למעריב אייל שוורצמן מנוסעי השיירה. "השוטרים טענו כי קיבלו הנחייה ממפקד מחוז ירושלים למנוע את המשך התנועה".

לאחר עיקוב ממושך אפשרה המשטרה לחלק מהמכוניות להמשיך לכיוון הבירה בקבוצות קטנות. "אנחנו הגענו בסביבות השעה 13:00 לכניסה לירושלים ליד גשר המיתרים. יש פה פקק ענקי. עשרות מכוניות עם דגלים שחורים עומדות וצופרות. המשטרה חסמה את כל דרכי הגישה לכנסת כדי למנוע מאתנו להגיע לשם", סיפר שוורצמן. הוא סיפר עוד כי חלק משיירת המחאה התפצלה והנהגים עושים את דרכם לירושלים בדרכים עוקפות. 

נוסע אחר, מולי דור, סיפר למעריב: "יש כאן מאות אזרחים מודאגים שהתארגנו באמצעות קבוצות ווטסאפ. אנחנו נעצרנו ע"י המשטרה לפני הירידה ללטרון ולא אפשרו לנו להמשיך. ירדנו לכיוון לטרון ואז מנעו מאתנו לעלות לכביש ירושלים. לאחר עוד 20 דקות לאחר שנתנו לאנשים דו"חות על נסיעה איטית בסכום של  1000 ₪ אפשרו לנו להמשיך לכיוון ירושלים. כעת אנחנו ליד מחלף שורש בדרכנו לכנסת נראה מה יהיה שם".

סערה במערכת הפוליטית

ההחלטה לבלום את דרכה של השיירה עוררה סערה במערכת הפוליטית. יו"ר כחול לבן, בני גנץ צייץ בחשבון הטוויטר: "אזרחים רבים מבינים שאסור לשבת בשקט לנוכח המהלכים לריסוק הדמוקרטיה שמובילים נתניהו ואדלשטיין הפוגעים באזרחי ישראל. אני קורא קודם כל לכולם להישמע להוראות. עדיף לקיים את המחאות באופן דיגיטלי ובכל מקרה לא להביא להתקהלויות. עם זאת, העיכוב של נהגים שנסעו בשיירה לירושלים היום הוא בלתי סביר במשטר דמוקרטי תקין".

ח"כ עפר שלח מכחול לבן: "מהבוקר יש למשטרה משימה: להתעמר בנוסעי שיירת המחאה, שעולים לירושלים למחות על הרס הדמוקרטי. נותנים לאנשים דו"חות על הפרעה לתנועה בכביש פנוי לגמרי, תוקעים רמזורים על אדום כדי לעצור מצטרפים. ככה נראית דמוקרטיה שהשלטון החליט להרוס אותה".

לדברי שלח "בחסות משבר לאומי בנימין נתניהו מבקש לבטל את תוצאות הבחירות, לשתק את הכנסת ולהרוס את יסודות המדינה. אסור לכחול לבן לנהל כל מו"מ עם הליכוד עד שעבודת הכנסת תחודש במלואה, על פי הכללים של מוסדות חיוניים כמו צה"ל או המשטרה. אסור לדון עם ביבי ונציגיו על כלום, עד שישראל תחזור לתפקד כדמוקרטיה מלאה".

עופר שלח והמפגינים ליד מוזיאון ישראל (צילום: דוברות ח''כ עופר שלח)
עופר שלח והמפגינים ליד מוזיאון ישראל (צילום: דוברות ח''כ עופר שלח)

גם יו"ר העבודה, עמיר פרץ, תקף את ההחלטה: "עצירת שיירת המחאה היא ביצוע מעשה מגונה בדמוקרטיה. בחסות הקורונה ותוך ניצול ציני של החשש מפני התפשטות הנגיף, נעשים מעשים שאסור לנו להשלים איתם. ביום ראשון היו אלה בתי המשפט, אתמול הכנסת, והיום הפגיעה בזכות להביע מחאה. בריאות הציבור חשובה מאד ואנו נעמוד לצד הממשלה בכל מהלך לעצירת התפשטות המגיפה, אך התפשטות המהלכים הפוגעים בדמוקרטיה הישראלית מסוכנים אף יותר, ולכן נעשה הכל כדי לשמור עליה, דוקא בימים קשים אלה".

ח"כ עופר כסיף מסר:  "‏בדיקטטורה אסור למחות, ולכן הורו נתניהו וארדן לבלום את שיירת המחאה לירושלים למרות שזו פעלה על פי החוק וללא הפרעה או סכנה לציבור. אני קורא לכל סיעות הבית לחדול מיד ממו"מ עם הליכוד, מדובר בתנועה שהשתלטה על המדינה באופן בלתי חוקי וכל דקה נוספת מעמידה את כולנו בסכנה איומה".

חברת הכנסת מירב מיכאלי לקחה חלק במחאה: "אדלשטיין ונתניהו מנצלים את הפחד מההידבקות בנגיף הקורונה ואת המצוקה הכלכלית המסתמנת כדי להפוך את ישראל למדינת משטרה. לא ניתן לעצור מפגינות ומפגינים שמפגינים לפי החוק. אנחנו חייבות וחייבים לוודא שמדינת ישראל תישאר מדינת חוק דמוקרטית גם אחרי משבר הקורונה".

גם אהוד ברק הצטרף למחאת הדגלים השחורים: "כשיהיו מיליון דגלים שחורים על כל חלון ומרפסת - הנאשם ילך הביתה. לא ייסגר בית משפט ולא תיסגר הכנסת. אנחנו, האזרחים לא ניתן לזה לעבור. המנהיגים כבר יבואו איתנו"?