החינוך לפני הכל: גם בשנת 2020 נראה כי הפערים בין הפריפריה למרכז נותנים אותותיהם בכל תחום: בתעסוקה, בתחבורה, בבריאות וכמובן בחינוך. מנתונים שמפורסמים באתר משרד החינוך ("שקיפות בחינוך"), לגבי אחוז התלמידים הזכאים לבגרות בכל הארץ, עולה פער משמעותי בין הלומדים במרכז לבין אלו הלומדים בפריפריה. לפי הנתונים, אחוז התלמידים שאינם זכאים לתעודת בגרות בדרום ובצפון גבוה בכ־30% בהשוואה למחוזות העירוניים האחרים (למעט ירושלים).

גם כשבוחנים את האחוז היחסי של התלמידים הלומדים בהיקף 5 יחידות לימוד במתמטיקה ואנגלית נראה כי מצויים פערים – אחוז התלמידים הלומדים 5 יחידות מתמטיקה בדרום ובצפון נמוך בכ־25% בהשוואה למרכז.

המצב חריף יותר בלימודי מדעי המחשב, שבהם היחס בין הפריפריה לבין המרכז הינו כמעט פי שניים בהיקף הלומדים. העובדה כי ישנו פער הן בטיב תעודת הבגרות והן במספר התלמידים הזכאים לתעודת בגרות בין תלמידי המרכז לבין תלמידי הפריפריה, מעידה שוב ושוב על ההבדלים הדרמטיים הקיימים במערכת החינוך ועל הצורך לחתור לשוויון הזדמנויות בחינוך, כך שכל ילד, בין אם הוא מדימונה, ירוחם, קריית שמונה, צפת, רמת השרון או רמת גן יקבל את אותם הכלים על מנת שיוכל להצליח בעתיד.

לפני כשנתיים החל לפעול בנוף הגליל (נצרת עלית לשעבר) בית קק"ל למצוינות. מדובר במרכז חינוכי לתגבור לימודי, טכנולוגי ויזמי הכולל פעילויות העצמה ופיתוח כישורי חיים, ובמסגרתו יכולים בני ובנות נוער בכיתות י'־י"ב ליהנות, ללא עלות, מסביבת לימודים א־פורמלית. הנערים והנערות מקבלים חיזוק בלימודים שנועד לשפר את ציוני בחינות הבגרות. הלימודים נערכים בכיתות קטנות, עם מורים מקצועיים ובליווי אישי על ידי חונכים.

חינוך בחסות קק''ל (צילום: אבי חיון)
חינוך בחסות קק''ל (צילום: אבי חיון)


בית קק"ל למצוינות הינו חלק מחזון 2040 של הקרן הקיימת לישראל – "רילוקיישן ישראלי – קק"ל בונה את ארץ המחר", חזון שאותו הציבה החברה לתועלת הציבור בהובלתו של יו"ר קק"ל, דניאל עטר, כיעד לשנים הבאות. המטרה: חיזוק הפריפריה והפיכתה למנוע הצמיחה של מדינת ישראל. חלק בלתי נפרד מכך הינו השקעה בחינוך וצמצום הפערים בתחום בין הפריפריה למרכז.

בית קק"ל מספק מרחב רב־תחומי לבני הנוער, ומאפשר שילוב בין לימוד, העצמה ופנאי. תפיסת הפעילות בבית קק"ל הינה כי שילוב בין תוכן לימודי, העצמה ופנאי יסייע לבני הנוער לממש את הפוטנציאל שלהם בצורה מיטבית ויגרום לתלמידים להאמין בעצמם. את התוצאות אפשר כבר לראות בנתונים שמציגה העיר לאחר שנת פעילות אחת של בית קק"ל: עלייה של כ־10% במספר התלמידים הזכאים לבגרות.

בבית הספר יגאל אלון בעיר עמד אחוז הזכאים לבגרות בשנת הלימודים תשע"ח על 78.6%, לעומת 68.9% בשנת הלימודים הקודמת, זאת כשהממוצע הארצי לזכאות לבגרות בשנת הלימודים תשע"ח עמד על 69.9%. גם בבית הספר אורט שרת הציגו עלייה משמעותית: בשנת תשע"ח 79.6% מהתלמידים היו זכאים לבגרות, לעומת 66.7% בשנה הקודמת. שיפור נרשם גם במספר התלמידים שניגשו לבחינת הבגרות בהיקף של 5 יחידות במתמטיקה.

כלים, מסגרת ותקווה

"בית קק"ל בנוף הגליל הוא מכפיל כוח שמניב תוצאות, ואני שמח על שיתוף הפעולה עם קרן קיימת לישראל בראשות דני עטר, להצעדת החינוך בעיר קדימה, למצוינות ולמימוש הפוטנציאל הגלום בכל תלמיד", אומר רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל. "מאז שפועל בית קק"ל למצוינות בעיר אנו עדים לעלייה משמעותית במספר הזכאים לתעודות בגרות איכותיות. ההשקעה המעשית בתלמידים, הלימודים בכיתות הקטנות והאווירה המדהימה בבית מייצרים חינוך איכותי שמהווה גם מנוף להגעה של משפחות צעירות לנוף הגליל".

"אני גאה להוביל פרויקט כל כך חשוב שמעניק כלים, מסגרת ובעיקר תקווה לילדי הגליל והנגב, ומברך על העלייה בנתוני הזכאות לבגרות", אומר יו"ר קק"ל דניאל עטר. "יתר הנתונים המעידים על פערים עמוקים בין המרכז לפריפריה מעוררים דאגה, ויש להתייחס אליהם במלוא הרצינות. בקרוב ייפתחו בתי קק"ל נוספים בגליל ובנגב, ואני תקווה כי גם במקומות אלו נראה צמצום בפערים".

כאמור, בקרוב עתידים להיפתח בתי קק"ל בערים נוספות בגליל ובנגב – בשדרות, קריית שמונה, צפת ומגדל העמק. בחודש יולי ייפתח בית קק"ל בקריית מלאכי, שיהיה לבית קק"ל הראשון באזור הדרום. "המקום ישמש בית חברתי אשר יוביל למיצוי הפוטנציאל של בני הנוער בקריית מלאכי ויאפשר להם הזדמנות שווה", אומר ראש עיריית קריית מלאכי אליהו זהר. "המטרה היא להרחיב את ההצלחה במסגרות הפורמליות גם אחרי שעות הלימודים, וטוב שיש לנו שותפים נאמנים לדרך כמו קק"ל". 

הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם קק"ל