אל־על תנסה להימנע מפרסם אזהרת רווח בדוחות הכספיים לשנת 2019 אשר יפורסמו מחר. מדובר במועד האחרון לפרסום הדוחות כפי שהקציבה רשות ני"ע, ואין בכוונתה לאשר דחייה נוספת.

בגלל לוח הזמנים הקצר לפרסום הדוחות, ייעשה ביומיים הקרובים מרתון של דיונים בתוכנית החילוץ לחברה, שגובשה על ידי משרד האוצר. במוקד תוכנית החילוץ עומדים כמה תנאים מרכזיים, שאם יתקבלו יעניק האוצר ערבות מדינה של 80% להלוואה בסך של 400 מיליון דולר שתקבל אל־על מבנק דיסקונט ומבנק לאומי למשך חמש שנים.

התנאי הראשון הוא התמורה שתקבל המדינה: "אופציית פנטום" שתאפשר לה להשתתף ברווחי החברה בעתיד, אם יהיו כאלה. מניות אל־על נסחרות לפי שווי של 360 מיליון שקל בלבד. 

מטוס הדרימליינר של אל על נוחת בנתב''ג (צילום: סיון פרג')
מטוס הדרימליינר של אל על נוחת בנתב''ג (צילום: סיון פרג')

התנאי השני: הזרמת הון בעלים בגובה 100 מיליון שקל (בעלת השליטה בפועל היא חברת כנפיים, שבבעלות תמי מוזס בורוביץ ופיני גינזבורג). ההערכות הן כי לא יהיה בידי הבעלים להזרים סכום שאפילו מתקרב לזה, בין השאר בשל השווי הנמוך של המניות וכיוון שאין להם אפשרות מעשית לגיוס הכסף.

התנאי האחרון והעיקרי הוא תוכנית התייעלות מקיפה, שתביא לחיסכון העולה על 300 מיליון דולר לשנה בהוצאות התפעוליות. מדובר באתגר לא פשוט עבור המנכ"ל גונן אוסישקין. התוכנית כוללת בין השאר קיצוץ עמוק בשכר הטייסים, ההנהלה, העובדים וחברי הדירקטוריון, נוסף לפרישתם של 2,000 עובדים, כולל מחצית ממצבת הטייסים (בכפוף לאישור מראש של הסכם קיבוצי).
 
עוד כוללת התוכנית הפסקת טיסות חינם של עובדים על חשבון החברה, מכירה של לפחות עשרה מטוסים (כולל ביטול עסקאות שבוצעו מול בואינג), ביטול קווי טיסה לא רווחיים כמו לסן פרנסיסקו, וביטול הכוונה לפתוח יעדי טיסה חדשים, לדוגמה יפן.

בתנאים אלה החברה תצמצם את היקף האשראי, העומד על 2 מיליארד דולר, וקיים סיכוי סביר לפירעון ההלוואה מהבנקים. החשב הכללי באוצר רוני חזקיהו והממונה על התקציבים שאול מרידור מחזיקים בעמדה הקיצונית ביותר נגד אל־על.

קורונה בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

למרות זאת, לפי ההערכות ייעשו ניסיונות נוספים להגמיש עד סוף השבוע את תנאי התוכנית כדי להבטיח את הישרדותה של החברה. הלחצים על האוצר יגיעו בעיקר מכיוון ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיודע היטב כי קריסת אל־על עלולה להוות סמל לעומק המשבר הכלכלי שגרם נגיף הקורונה.

אם עד סוף השבוע לא יושג הסכם, לרואי החשבון של חברת אל־על לא תהיה ברירה אלא לצרף לדוחות הכספיים ל־2019 אזהרת רווח, בדומה לאזהרה שצורפה לדוחות קבוצת דלק שפורסמו בשבוע שעבר.