"כשליש מהעסקים עלולים להיסגר עד סוף השנה", מתריע מנכ"ל איגוד המסעדות, בתי הקפה והברים, שי ברמן, הדורש לאפשר את פתיחתם לאלתר לישיבת לקוחות, בתנאים שיאפשרו לפחות 70% אחוזי תפיסה. בישראל פועלים כ-14 אלף מסעדות, בתי קפה, ברים ופאבים, כאשר כ-3,000 מתוכם בתל אביב. 

המסעדנים ובעלי בתי הקפה, בשיתוף עיריית תל אביב הציעו מתווה שיאפשר הושבת לקוחות, תוך שמירת ריחוק ותנאי הגיינה. במסגרת המתווה, העירייה הודיעה על נכונותה להגדיל את השטחים הציבוריים להצבת שולחנות וכיסאות. "משרדי הכלכלה והאוצר ועיריות נוספות תומכות במתווה שגובש מה-20 בחודש, אבל אנחנו ממתינים לאישור משרד הבריאות והחלטת ממשלה, אבל בינתיים אנחנו בחוסר ודאות", ציין ברמן – "לדעתנו, אפשר כבר מחר לפתוח".

הוא הזהיר, כי תקנות מחמירות ודרקוניות, שיגבילו את התפוסה ל-50% בלבד, תגרום לבעלי עסקים רבים לא לפתוח את המסעדות ובתי הקפה, בשל היעדר כדאיות כלכלית. "הענף גם מחכה לפיצוי הכספי שהובטח ולמתן אפשרות לקבל הלוואות מהבנקים בערבות מדינה, כדי שאפשר ליצור תזרים מזומנים ולשוב לפעילות", הוא הוסיף.

עסקים סגורים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני
עסקים סגורים בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

בינתיים, עיריית תל אביב הציבה למעלה מ-100 שמשיות וכיסאות במרחב הציבורי לשימוש הציבור ולעידוד עסקי ההסעדה. "הגדלת היצע אפשרויות הישיבה במרחב הציבורי מסייעת ומעודדת גם את פעילותם של עסקי המזון – בתי הקפה והמסעדות בעיר, שבימים אלה מבוססת על הזמנה ולקיחה מהמקום (טייק-וואי)", הסבירו בעירייה, שהיא בין המובילות לפתיחה לאלתר של העסקים שנחשבו לסמל בעיר ללא הפסקה.

בינתיים, בנמל התעופה בן גוריון מגבשים מתווה שיאפשר להחזיר בהדרגה את טיסות התיירות, בשלב הראשון ליעדים בהם התחלואה בקורונה נמוכה. על פי המתווה, על הנוסעים יהיה להגיע לטרמינל 3 בנתב"ג ארבע שעות לפני הטיסה והם ייכנסו לבד וללא מלווים.

בשערי הטרמינל ייבדק כרטיס הטיסה של הנוסע וכרטיס העלייה למטוס, אשר יופק בצ'ק אין מוקדם מהבית כולל דרכון. לנוסעים גם תבוצע בדיקת חום והם יידרשו להיות עם מסיכה. נוסע עם חום לא יוכל להינס לטרמינל 3 והודעה על כך תועבר לחברת התעופה בה הוא אמור לטוס. נוסע שלא ידפיס כרטיס עלייה למטוס בבית יוכל לעשות זא בקיוסקים הפזורים בטרמינל כדי שיוכל להשלים הליך הצ'ק אין בקיוסקט.

עוד נקבע במתווה, כי דלפקי הצ'ק אין ישמשו לשליחת מזוודה בלבד וחיטוי יתבצע בתדירות גבוהה, כאשר בכלנקודה יוצבו תכשרי חיטויי ידיים. תהליך הכניסה לישראל רם סוכם. בינתיים, עד ה-30 בחודש משיך איסור כניסת זרים לישראל ובמקביל, ישראלים המגיעים לארץ נדרשים להיכנס ל-14 ימי בידוד.

ברשות שדות התעופה מעריכים שפתיחת חנויות הדיוטי-פרי צפוייה להיות מדורגת. בשבוע הבא תיפתח מסעדת מקדונלדס המאפשרת הזמנה בקיוסקים ובאפליקציה וקבלת המזון בדלפק.חנויות נוספות בדיוטי פרי יעברו לעבודה עם אפליקציות הזמנה מראש ובנחיי התו הסגול הישים לחנות.