המסר מאחורי השיגור: הכתב והפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם, והפרשן לענייני ערבים של "וואלה", אבי יששכרוף, התראיינו היום (שלישי) בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחסו למניעים מאחורי שיגור הרקטה מהרצועה אתמול, לאחר השקט יחסי שהורגש בחודש האחרון. "בתקופת הקורונה, חמאס הצליח לאכוף את השקט ברצועה, אפילו בלונים כמעט ולא שוגרו. בשבוע האחרון רואים מגמה, איומים של חמאס וכן הלאה. אנחנו עדים להסלמה הדרגתית", הסביר לב רם. 

מה קרה אתמול?
טל: "אחרי יותר מחודש שוגרה רקטה ראשונה, זו סך הכול הרקטה השלישית ממרץ, די מעט בהשוואה למה שאנחנו מכירים מבחינת ההתנהלות ברצועת עזה. הרקטה התפוצצה בשטח פתוח, ולאחר מכן הריטואל הוא קבוע" צה"ל תוקף עמדות של חמאס, שזה בדרך כלל יותר לצורכי יותר לאיתות, פחות כדי לפגוע".

מי אחראי לשיגור?
טל: "לא יודעים עוד, נדמה לי שהחשוד המידי יכול להיות הג'יהאד האסלאמי, אבל זו לא חובה. בחודשים האחרונים, הג'יהאד האסלאמי היה מרוסן באופן יחסי, בהתאם להנחיות חמאס. כל מי שתוהה לגבי היבטים של סוררים, רואה שיש חריגות מדי פעם, אבל באופן כמעט מלא בעת תקופת הקורונה, חמאס הצליח לאכוף את השקט ברצועה באופן שבו אפילו בלוני נפץ לא שוגרו. אני יודע להגיד שבשבוע האחרון רואים מגמה, יותר בלוני נפץ, לא כמויות גדלות כמו שהיו בעבר, אבל יותר. רואה איומים של חמאס על ועדות השיבה, אולי יכנסו אותם עוד פעם, אולי תהיה קריאה לחידוש הפרות סדר אלימות על הגדר, וזה מה שמוכר לנו בדרך כלל".

נכנס כסף מגיע ירי? אבי, כך זה מתנהל?
אבי: "לא נכנס כסף מגיע ירי, לפעמים כשהכסף מתעכב מגיע ירי. יש תחושה שבשבועיים האחרונים שאנחנו עדים להסלמה הדרגתית, טיפין טיפין, חמאס מעביר מסר. פתאום שיגור של הג'יהאד האסלאמי? זה לא קורה סתם, מישהו בחמאס עוצם עין, אומר: 'חב'רה, תתחילו לשגר בלון או שניים', אבל יש פה מסר מסוים של חמאס למדינת ישראל, גם בנוגע לכסף, ואני מעריך שזה נוגע גם למצב הכלכלי ברצועה, שהתדרדר אף יותר מאז התפרצות הקורונה והאלמנט השלישי, שלא כל כך בא לידי ביטוי בתקשורת. לפני חודש היינו עדים, כפי שטל דיווח, לפרסומים דרמטיים על מגעים לקראת עסקה לשחרור אסירים בצד הישראלי, והעסקה התפוגגה לה. כרגע אנחנו תקועים לחלוטין".

החמאס מנסה להחזיר את זה לשולחן הדיונים?
אבי: "נכון, החמאס מנסה להעביר מסר".

לא דיברת על הסיפוח, זה לא מעניין אותם?
אבי: "זה פחות מעניין כי עוד אין סיפוח. אני לא רואה את הסיפוח מגיע, בטח לא לדלתותיה של עזה. גם פה יש הכנה לדעת הקהל הפלסטינית, אם יהיה סיפוח, מי שיגיב בי היתר יהיה ארגון חמאס".

טל: "אני מסכים עם אבי, את הציבור בעזה, לפחות איך שמסתכלים על זה במודיעין שלנו, זה לא מעניין. אבל את המנהיגות של חמאס זה בהחלט מעסיק, כי יכול להיות שהם יכנסו למצב שאם תהיה החלטה משמעותית, מה שלא נראה כרגע לגבי הסיפוח, תידרש מהם החלטה. לפני הדברים האלה, בהחלט מדובר על כלכלה, ויציבות כלכלית, והסיפור של השבויים והנעדרים, שכמו שאבי אמר, נתקע לחלוטין. זה נכון שהתקופה האחרונה קצת צמצמה את הפערים בין ישראל וחמאס, אבל לא הרבה יותר מזה".

אמו של הדר גולדין סיפרה על קשר מעולה עם בני גנץ, עד להעברת הכספים.
טל: "כל שר ביטחון עבר את ההשתלמות המזורזת הזאת. אם יש דבר שבאמת מתסכל את משפחת גולדין, זה שנראה שקצת פספסו את ההזדמנות של החודשים האחרונים של להפעיל יותר לחץ, משהו יותר משמעותי. כרגע יש סיכוי נמוך יותר שזה יקרה".