התנועה לאיכות השלטון ערכה היום (שלישי) מסיבת עיתונאים במשרדי התנועה בירושלים, במהלכה נחשפו פרטים חדשים והתפתחויות הקשורות בפרשת הצוללות. עורך הדין תומר נאור, היועץ המשפטי של התנועה, שוחח עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM והתייחס לנושא.

למה עכשיו? אילו ממצאים חדשים יש לכם? על סמך מה אתם פונים היום בדרישות שלכם לבג"ץ?
"בעצם שני דברים מנחים אותנו לפנות היום דווקא. מדובר בהליך של כמעט שנתיים שבמהלכו, חקרנו, בדקנו, הקמנו בתנועה צוות שמורכב גם מתחקירנים, גם מפרשנים וגם מכלכלנים. קראנו מסמכים, ירדנו לעומקם של דברים, ובעיקר נפגשנו עם אנשים מתוך המערכת בעבר. אנשים שעמדו בתפקידי מפתח הבכירים ביותר - גם ראשי ממשלות, שרי ביטחון, רמטכ"לים לשעבר, ראשי מוסד, ראשי שב"כ, בכירים בחיל הים, בכירים במשרד הביטחון ובמשרד החוץ".

אבל כל הדברים האלה נעשו כבר, אם אני לא טועה.
"אני לא יודע מי עשה אותם. אני שמעתי דברים שלא שמענו עדיין, לפחות בכלי התקשורת".

אתה יכול לשתף אותנו במה למשל לא שמעת עדיין?
"לראשונה, מספר לא מבוטל, כמה עשרות, מתוך אותם אנשים שדיברנו, הסכימו לתת תצהיר שאותו הגשנו לבית המשפט העליון היום, וגם ליועץ המשפטי לממשלה. בתצהיר נמצאים עדויות וגם מסמכים, שבחלקן אומרות, 'ביקשנו להביא למשטרה, ביקשנו להציג בפני הפרקליטות, ופשוט לא נתנו לנו'. והם מספרים סיפור שהוא באמת מדהים. הגילוי המרכזי בפרשה שחשפנו היום זה בעצם את הקשר בין שתי פרשות, שלכאורה עד היום דיברו עליהן בהקשרים נפרדים.

"יש לנו מצד אחד את מה שנקרא פרשת הצוללות, שהיא פרשת 3000 - שם מדובר על רכישה של כלי שיט כאלה ואחרים, כשאנשים גזרו קופונים על חשבון הציבור - ובצד השני מספרים לנו על פרשת המניות. זו פרשה שבה ראש הממשלה נתניהו גוזר רווחי עתק בעצם בהשקעה בחברה - שאגב ירדה כמעט בחצי משוויה - אבל בעצם משקיע 600 אלף דולר, ומקבל בסוף הדרך 16 מיליון שקל לא מוסברים. ומה שאנחנו עושים בעתירה הזאת, בעצם בפעם הראשונה מחברים בין שתי הפרשות, ואומרים: 'לא צריך לבדוק כל אחת בנפרד'. אנחנו הרי זוכרים איך רץ לו היועץ המשפטי לממשלה להודיע שנתניהו לא חשוד בפרשה".

בדיוק, מנדלבליט אמר 'ראש הממשלה לא חשוד בעניין הזה'. ועד כה כל כתבי האישום, כל מי שנחקר, אלה היו אמנם אנשים בסביבתו הקרובה של ראש הממשלה, אבל לא ראש הממשלה.
"וזה קרה ב-2017. מאז אנחנו מגלים, גם באמצעות פניות של נתניהו לוועדת ההיתרים, שבאותה תקופה שנרכשו הצוללות וכלי שיט אחרים, ראש הממשלה נתניהו החזיק במניות בחברה שמספקת את הפלדות לאותה חברה שמייצרת את הצוללות".

אבל היא מספקת פלדה לעוד הרבה מאוד חברות. על זה בדיוק ראש הממשלה דיבר. וכאן אני רוצה לשאול אותך, איך אתה יודע לעשות את הקישור שבין הפלדה, שהיא מסופקת לעניין של הצוללות, לבין פלדה שמסופקת סתם לכל מיני חברות אחרות?
"אז קודם כל אנחנו באים ואומרים, די בכך שהיא מסופקת לאותה חברה שנתניהו היה בניגוד עניינים, והיה צריך להצהיר ולדבר את הדברים האלה. בחלק מהתצהירים שאספנו באמת מדובר על לחצים שמופעלים על מנת לרכוש דווקא מחברת 'טיסנקרופ'. והלחצים לא מוסברים אגב, למרות שכל מערכת הביטחון מתנגדת לזה, ולפעמים לא יודעת מזה אפילו, ושנתניהו פועל פה מעל הראש שלהם.

"אנחנו שומעים דברים שהם מאוד מאוד חמורים, ואנחנו אומרים ליועץ המשפטי לממשלה, 'לכל הפחות תזמן את האנשים האלה לתת עדות, בוא תפתח את החקירה, בוא תנסה להבין את הקשר. אם אחרי שתחקור גם את פרשת המניות, וגם את הקשר שלה לאותה פרשת צוללות - ותבוא ותגיד לנו לא מצאתי פה שום דבר, אז יהיה אפשר לדבר'. כרגע אנחנו נמצאים במצב שהפרשה לא נחקרה, פרשת המניות דרך אגב לא נחקרת בכלל, ויש פה איזו שהיא בעיה. ואנחנו סבורים שהיועץ המשפטי לממשלה צריך לרדת לעומקם של דברים ולחקור".

עד כמה יש סיכוי שבג"ץ יקבל את העתירה הזאת? והוא לא יכול לכפות על מנדלבליט לפתוח בחקירה בעניין הזה.
"קודם כל בוודאי שהוא יכול. החלטות של יועץ משפטי לממשלה עומדות לביקורת שיפוטית. את צודקת במה שאת אומרת שלאורך ההיסטוריה של מדינת ישראל, בית המשפט התערב פעמים ספורות בשיקול דעת של יועץ משפטי לממשלה, בדרך כלל זה היה סביב ראיות. ומה שאנחנו עושים פה, אנחנו בעצם נותנים לבית המשפט כמה עשרות תצהירים שמספרים סיפור שהוא די מזעזע".

כלומר, על סמך הראיות החדשות שהבאתם לבית המשפט, אתם מקווים שזה מה שיקרה.
"כלל הפתיחה בחקירה בישראל אומר, 'מקום שבו יש ראשית ראייה, חובה לפתוח בחקירה, אין לך סמכות לא לעשות את זה'. אנחנו מבקשים שבית המשפט יורה לו להפעיל את סמכותו".