דורשים הסברים מנתניהו: התנועה לאיכות השלטון ערכה היום (שלישי) מסיבת עיתונאים במשרדי התנועה בירושלים, במהלכה  חשפו פרטים חדשים והתפתחויות הקשורות בפרשת הצוללות. האירוע התנהל בראשות ד"ר אליעד שרגא, המשמש כיו"ר הארגון, לצד העיתונאי שחר גינוסר. 

שרגא פתח את הפגישה בכך שסיפר על עתירה חדשה שהוגשה לארגון מטעם בג"ץ. "לפני שעה קלה הוגשה עתירה לבית המשפט העליון. העתירה אינה רגילה גם במובן של היקפה וגם במובן של המסמכים שתומכים בה. החריג והמיוחד בעתירה הזו זה שבעצם מי שעומד מאחוריה למעט התנועה לאיכות השלטון זה עשרות אנשים שהגישו תצהירים, חלקם חסויים, לעליון, לרבות ראשי ממשלה לשעבר, רמטכ"לים, מפקדי חיל הים לשעבר, ראשי שב"כ לשעבר, בכירים מהמל"ל, משרדי החוץ והביטחון וכן הלאה", אמר. 

במהלך האירוע,נחשפו לעומק פרטיה של פרשה אותה כינו בארגון "פרשת הפלדות" או "פרשת המניות", שמסבירה כיצד נהג נתניהו לכאורה בניגוד לחוקי המס האמריקאים, בעת תהליכי מיזוג של חברה אמריקאית בשם סידריפ, שהייתה ספקית הפלדה של חברת טיסנקרופ שעומדת במרכז 'תיק 3000'. 

מסיבת העיתונאים של התנועה לאיכות השלטון (צילום: אבישי זיגמן)
מסיבת העיתונאים של התנועה לאיכות השלטון (צילום: אבישי זיגמן)

על פי המידע החדש, נתניהו רכש מניות בחברה, ובמהלך תהליך מיזוג חברת סידריפ עם חברה אמריקאית אחרת, ועל רקע המשבר הכלכלי בשנת 2008, חל שינוי בשווי המניות שרכש. רגע לפני המיזוג, מכר נתניהו, שאז כבר כיהן כראש ממשלה, את חלקו בחברה, בניגוד לתקנות מסים אמריקאיות שדורשות כי הרשויות יהיו מיודעות למניות בבעלות של ראש מדינה כזו או אחרת בשטחיהן. 

כמו כן, אמר יו"ר התנועה כי בידיהן יש ראיות כי "מספר הצוללות הדרוש לצה"ל עומד על חמש". בנוסף, יו"ר התנועה, עו"ד אליעד שרגא ביקר בחריפות את ראש הממשלה נתניהו ואמר: "ראש הממשלה, תסתכל לי בלבן של העיניים ותסביר לי איך הגיעו 16 מיליון שקלים לכיס שלך? לא מדובר על חמגשיות, לא מדובר פה בשמפניות, סיגרים או כיסוי אוהד. איך אתה עושה את אותו מסע רכישות, רוכש צוללות וכלי שיט, ומסתיר את העובדה שיש לך מניות בסידריפט?". 

הפרשה, שזכתה לכינוי 'תיק 3000', עלתה לכותרות בסוף 2016, כאשר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הודיע על פתיחת בדיקה בחשד לביצוע עבירות שוחד במהלך עסקאות לרכישת צוללות בין התאגיד הגרמני 'טיסנקרופ' למדינת ישראל.

חקירת הפרשה התנהלה על ידי יחידת להב 433 של המשטרה, ובמסגרתה העיד בין השאר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששמו נקשר כמעורב בפעולות הבלתי חוקיות, אך פרקליט המדינה, שי ניצן, הודיע כי הוא אינו בין החשודים. שר הביטחון לשעבר, ח"כ משה יעלון, ושר האוצר לשעבר, ח"כ יאיר לפיד, מסרו גם הם עדות בפרשה.