"צריך לשים את הפוליטיקה בצד": חה"כ מטעם הליכוד, ניר ברקת, עלה הבוקר (רביעי) לשידור בתכניתם של ינון מגל ובן כספית ב-103FM, והתייחס לתכנית הכלכלית החלופית שהציע להתמודדות עם משבר הקורונה, והגיש אתמול כאלטרנטיבה לתכנית שהציע משרד האוצר. "בתכנית שלי יש תקווה, לא מאוחר מידי להציל את העסקים שפשטו את הרגל, עוד ניתן לעשות זאת", אמר ברקת. 

ראש הממשלה מבקש ממך להכין תוכנית כלכלית אלטרנטיבית, בעוד האוצר מכין את התוכנית הכלכלית שלו? זה ניהול? אתה וכ"ץ יצאתם ממורמרים ופגועים, והכלכלה קורסת.
"בהיכרותי את ראש הממשלה בתחום הכלכלי, הוא מבריק, יש לו ראיה נכונה, תפיסה ליברלית, וככל שזה תלוי בו אני יודע שאנחנו בידיים טובות. אני חושב שהוא רואה במשבר הנוכחי שהמדיניות של האוצר כשלה ולכן הוא נכנס לזה. להערכתי הוא ידע לעשות שינוי נכון באוצר. אני לא ממורמר או כועס, אני כאן לשרת את ישראל כח"כ.

אנחנו במשבר חמור, אני שם את הפוליטיקה בצד וראש הממשלה מבין את זה. אנחנו צריכים לייצר מתווה חדש, והמתווה שהצעתי של החזרת חצי מיליון מובטלים למעגל התעסוקה, שמבוסס פעם ראשונה על איך מצילים את העסקים הקיימים, הנושא של השוואת דו"חות וסיוע ישיר לעסקים שישרדו את המשבר הזה. פעם שניה באמצעות יצירת ביקושים, ברגע שיש לעסקים ביקוש אז הם יעסיקו עובדים ולחליפין הסבת עובדים. ביחד אנחנו יודעים ליצור מתווה ל-500 אלף מובטלים".

אמרת שראש הממשלה מבין שהאוצר נכשל, זה נאמר בעקבות שיחות איתו? 
"יש מישהו שלא מבין שהאוצר נכשל? 120,000 עסקים על סף קריסה, 850,000 מבוטלים – מישהו מהם חושב שהאוצר מייצר תקווה? בתוכנית שלי יש תקווה, ואני אומר שלא מאוחר להציל את העסקים הללו. גם ראש הממשלה מבין את זה".

שר האוצר רק נכנס – למה שלא תתן לו הזדמנות?
"הקטע זה לא השר, אני אומר בכנות, האתגר זה אגף תקציבים. אגף תקציבים רוצה להוציא פחות כסף, כי זו הוצאה, הוא רוצה לחסוך בהוצאות. אני בא ואומר שלהשקיע בעסקים זו ההשקעה הכלכלית-חברתית הטובה ביותר שיכולה להיות לישראל, אתה מקבל את הכסף בחזרה תוך שנה אם אתה עובד נכון. 

הצגתי בתוכנית שלי איך אתה מקבל החזר על ההשקעה ואז אתה צריך לשים יותר כסף, על כל 10 מיליארד שקל שתשים אתה מייצר 150,000 מקומות עבודה, החשיבה שלי היא יזמית ועסקית. בירושלים עשיתי את אותו הדבר  כשהיה המשבר תיירותי הגדול בסוף 2014. גייסנו מהמדינה 70 מיליון שקל וכל עסק שהיה לו ירידה במחזור מעל 25% קיבל שני שליש מההפסד ישר לחשבון הבנק שלו, וארבע שנים לאחר מכן - ירושלים המריאה".

ישראל כ''ץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

אתה מציע לחלק כסף לאנשים?
"אני מדבר על העסקים, בוודאי לחל"ת, הם מקבלים כסף לחשבון. אבל העסקים היום, אם לא נדאג שישרדו, לאותם אנשים שיצאו לחל"ת לא יהיה לאן לחזור. האוצר עשו כמה טעויות בנושא הזה, במקום לתת סיוע ישיר ולהציל את העסקים ולראות בזה השקעה, הם התקמצנו על הכסף, סליחה שאני אומר, ולא עניין אותם. עניין אותם לשמור את הקופה של המדינה לכאורה. ההיקפים שהחליטו עליהם הם מינימליסטים. זה לא מאה מיליארד ש"ח, 34 מיליארד, השאר זה הלוואות שזה לא כסף אמיתי שהולך לעסקים".

מה הבעיה של אגף התקציבים?
"הם לא באים מהעולם האמיתי, אין ניסיון עסקי, אין אנשי עסקים. הם מגיעים ישר מהאוניברסיטה, נכנסים לאגף וכולם כדמותם, מייצרים פתרונות על המחשב, תיאורטיים. אין להם ניסיון רלוונטי, ולכן הפתרונות שהם מציעים נראים כך".

מדובר במשרתי ציבור שמחונכים לשמירה על הקופה. לכן, צריך לבוא מישהו ולהפוך שולחן, ואתה עושה את זה, אלא שכ"ץ הוא השר הממונה.
" זה לא רלוונטי, צריך להתמקד במה הדבר הנכון לעשות. אם שר האוצר יקרא לי, אני אשב איתו ימים ולילות כדי לעזור להם לעלות על דרך המלך, לפי המתווה שלי יוזרם למשק 68 מיליון ש"ח, שזה פחות מ-5% אחוזי תל"ג, כשבעולם שמים הרבה יותר. הדבר היפה ברעיון הוא שאתה מקבל החזר תוך שנה וחצי עד סוף שנה הבאה אתה מקבל את זה בחזרה, בריבית דריבית. זה כסף שיוזרם ישירות לחשבונות של העצמאים".

הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

יש תחושה שהממשלה מנותקת. זה התחיל עם הנגבי והחרטה, הבוקר אומר נתן אשל שהציבור אשם במצב.
"המצוקות בשטח הן קשות ואיומות ונוראות, וחלילה לנו לזלזל באף אחד מהאנשים שסובלים, ויש הרבה כאלה לצערי הרב. אני פוגש אותם, אנשים מיואשים שצריכים תקווה. צריכים לראות איך הם שורדים את התקופה, גם אנשים בחל"ת וגם העסקים. אם יש אמירה אומללה כזו או אחרת של אנשים והם התנצלו על כך, וטוב שהם התנצלו, אל תבנה מזה תיאוריה. הממשלה לא מנותקת אלא מבינה את המצוקות היטב. עם זאת, אני מאוד רוצה לראות את הציבור יותר ממושמע. אנחנו שומעים תופעות של ילדים שנדבקו שעשו מסיבה לא לפי הכללים ולא הודיעו לאף אחד, זה בעיית משמעת. אנחנו צריכים להסביר לציבור שאנחנו חייבים משמעת חזקה מאוד ככל שאנחנו יכולים ולהקפיד יותר".

מה עם דוגמה אישית? היית בין אלה שהפרו את הכללים בליל הסדר. 
"אני מקבל את הביקורת, התנצלתי, טעיתי, תיקנתי".