הממשלה מתקשה לספק למאות אלפי בעלי העסקים שנפגעו במשבר הקורונה פתרונות יעילים - והשטח מתחיל לבעבע. ראש הממשלה בנימין נתניהו נזף אתמול בראש רשות המסים ערן יעקב בשל צעקות שספג מעצמאים על ההשתהות בהעברת המענקים, שהיו אמורים להינתן כחלק מתוכנית הסיוע הכלכלית במשבר הקורונה.

בעקבות ההנחיות החדשות והחשש מפגיעה נוספת בתעשייה, נתניהו קיים שיחת זום עם בעלי עסקים ונציגי איגוד שנפגעו במהלך המשבר. מלבד נתניהו ויעקב השתתפו בשיחה גם ראש אגף התקציבים במשרד האוצר שאול מרידור ומנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ.

לאחר שהעצמאים מתחו ביקורת על המענה שקיבלו ממשרד האוצר, יצא נתניהו נגד ההליך לקבלת המענקים, שלטענתו היה אמור להיות פשוט יותר. "חשבתי שמישהו נכנס לאתר, מקליק ומקבל את התנאים שלו והכסף יוצא מיד", טען. "מסתבר שזה לא ככה - אבל זה צריך להיות ככה. אני דורש ממך שזה יהיה ככה, אז תעשו את התיקונים".

העצמאים התלוננו בשיחה הסוערת כי לא קיבלו את המענקים המגיעים להם - וחלקם אף הרימו עליו את קולם. רונן מיילי מאיגוד הברים והמועדונים אמר בשיחה: "לא נשרוד, לא יישארו עסקים. אנחנו מבקשים ממך שתגיד לנו שתוך 48 שעות הכסף אצלנו, כמו שאמרת בתחילת הקמפיין". נתניהו ענה להם כי הוא מגבש יחד עם שר האוצר ישראל כ"ץ תוכנית כלכלית שתיתן מענה לכל המגזרים והענפים שנפגעו כלכלית. השניים צפויים להציג את התוכנית עוד היום .

כ"ץ התייחס אתמול לתוכנית ואמר: "התוכנית מבוססת על עקרון הערבות ההדדית, והיא תיתן מענה של תשלום דמי אבטלה משופרים לשנה הקרובה לכל השכירים הבלתי מועסקים וכמו כן מלגת מחיה חודשית קבועה למשך תקופה זו לעצמאים שעסקיהם יפגעו בצורה משמעותית. 
"נוסף לכך, יינתן סיוע לעסקים עצמם, בהתאם להיקף העסק ומידת הפגיעה. בתוכנית ישולבו עוד מרכיבים רבים, שמטרתם לסייע לעבור את משבר הקורונה ולהחזיר את המשק הישראלי לתנופה וצמיחה".

בתוך כך, מאות פעילים בארגוני עצמאים ועובדים בענפי המזון, התרבות וההסעות הפגינו אתמול בשדרות רוטשילד בתל אביב, בדרישה לקבלת סיוע כלכלי מהמדינה. לטענתם, עסקים עומדים על סף קריסה בעקבות ההגבלות החדשות שעליהן החליטה הממשלה וישנם בעלי עסקים שטרם קיבלו את המגיע להם בתקופת הסגר הראשון.

"כל החיים שילמתי ביטוח לאומי, וביום הדין המדינה לא מכירה אותי", זעק אחד המפגינים. בין השלטים שהונפו נראו: "ממשלת חארטה", "תשרתו את הציבור", "זה מתחיל דרכנו", "חזירים הביתה" ו"שחררו". בעלי אולמות ומכוני כושר רבים הודיעו אתמול כי בכוונתם להישאר פתוחים למרות המגבלות שהטילה הממשלה.

הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנת העצמאים בשדרות רוטשילד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

במקביל להפגנה נפגש אתמול שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ עם נציגים של ענפי התרבות, התעופה, המזון, האירועים, התיירות וארגוני העצמאים. בפגישה השתתפו גם שר התרבות והספורט חילי טרופר, שר התיירות אסף זמיר, שר העבודה והרווחה איציק שמולי, השחקנית נלי תגר, יו״ר התאחדות המלונות אמיר חייק, מנכ״ל הבימה נעם סמל, מנכ״ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת לישראל יוסי פתאל, ואחרים.

״לא ניתן לכם ליפול ולא נעסוק בדבר עד שלא נדאג לפרנסתכם", אמר גנץ. שמולי הוסיף: ״העסקים שנפגעו קשות מההגבלות זקוקים לחבל הצלה, לא לחבל תלייה. המשוואה חייבת להיות ברורה והיא תהיה: אם סוגרים - מפצים, בלי להתמהמה. מתווה הפיצוי חייב להיות נדיב ומהיר".

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה אתמול דיון שעסק במצוקת שוכרי הדירות. בדיון התברר כי 12% מהשוכרים לא שילמו את מלוא שכר הדירה באפריל בשל משבר הקורונה. עוד עולה במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת כי 40% מהם לא שילמו כלל והיתר שילמו רק חלק.  יו"ר הוועדה יעקב מרגי אמר כי "הממשלה לא נתנה מענה ולא העמידה כלים לסיוע, למעט הצוות הבין־משרדי שבחן את עניין החוזים. יש לחדש את התוכניות לבניית יחידות דיור להשכרה, ולבוא לקראת השוכרים בפריסת תשלומי ארנונה, חשמל ומים".

במקביל, אישרה אתמול ועדת הכספים העברת כ־2 מיליארד שקל לשיפוי הביטוח הלאומי שמיועדים להארכת דמי האבטלה ל־470 אלף מובטלים, לצורך מימון המענק לכ־30 אלף בני 67 פלוס שהעסקתם הופסקה ומימון כפל קצבאות ל־49 אלף איש.