נשיא אוניברסיטת חיפה, פרופסור רון רובין, הודיע היום (שלישי) על התפטרותו מתפקיד יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, במחאה על החלטת השר להשכלה זאב אלקין להזיז מתפקידה את מיכל נוימן, מ"מ מנכ"לית המועצה להשכלה גבוהה. התפטרותו של פרופ' רובין מגיעה ברקע עימותים לא מועטים בין השר לבין ראשי האוניברסיטאות הגדולות שאירעו בתקופה האחרונה.

"ידענו בעבר מאבקים על חופש הביטוי ועצמאות ההשכלה הגבוהה, אך הרס חסר מורא המונע מאינטרסים פוליטיים צרים, טרם חווינו. תקופה קשה דורשת צעדים קשים", כתב פרופ' רובין במכתב ששלח לחברי הסגל ולסטודנטים. "ולכן, כצעד של מחאה ומתוך תחושה של סכנה אמיתית לעתיד ההשכלה הגבוהה בישראל, החלטתי לנקוט בצעד חריף שאף יו"ר בעבר לא נקט - החלטתי להתפטר מתפקידי כיו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות".

רובין הוסיף כי "אני תקווה כי בכך אצית את אש המרד בקרב כל הסגל האקדמי בישראל, ציבור הסטודנטים, וכל אדם במדינת ישראל שעתיד הדמוקרטיה, המדע, המחקר, והחופש לחשוב יקרים לליבו. חברות וחברים, חייבים להתעורר – טורקיה זה כאן!"

פרופסור רון רובין, נשיא אונירסיטת חיפה (צילום: אוניברסיטת חיפה)
פרופסור רון רובין, נשיא אונירסיטת חיפה (צילום: אוניברסיטת חיפה)

בתקופה האחרונה אירעו חיכוכים לא מועטים בין ראשי האוניברסיטאות לבין השר החדש. רק אתמול פרץ עימות מתוקשר בין השר לבין נשיא אוניברסיטת תל אביב שאמר כי 'איבד כל אמון בשר אלקין'. 

השר אלקין התייחס לעימות כששוחח אתמול עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM, וטען כי "אם יש ראשי מוסדות כמו נשיא אוניברסיטת ת"א, שמוכנים לקחת סטודנטים כבני ערובה, למרוח אותם שבועיים בחוסר ודאות, לטעון שלא צריך לקבל את הנחיות משרד הבריאות והכול בגלל ויכוח אם לאוניברסיטת אריאל יהיה נציג - זה מאוד עצוב. אם זה מה שמנחה את נשיא אוניברסיטת ת"א, שמוכן לשחק בגורל הסטודנטים במוסד שלו - זה עצוב. כל הקרב שהאוניברסיטאות ניהלו על גב הסטודנטים, בניסיון לחייב אותם לבוא לקמפוס בניגוד להנחיות משרד הבריאות היה קרב מיותר. בסוף זה נגמר כפי שהיה ברור שזה ייגמר".