הקואוצ'ר אלון גל עונה לשאלות הצופים בתכניתו המשודרת ברדיו 103FM: האם כדאי לעבור דירה מהצפון למרכז בתקופה הכלכלית הלא פשוטה הזו? וגם - איך לשרוד את המשבר כעצמאי, וכיצד למצוא דירה נוחה למגורים בסכום של 1.7 מיליון?

אני גרה בצפון, נשואה ואם לשניים. אני ובעלי מתלבטים אם לעבור לאזור המרכז. אנו תוהים אם כדאי לעזוב את הצפון גם מבחינת החברה וגם מבחינת העלויות, ואנו לא יודעים אם כדאי לנו לקבל החלטה כזאת, במיוחד בימים אלה של התפשטות הקורונה. אנו מתגוררים עם הוריו של בעלי ולא משלמים עלויות, כך שהכסף מושקע במניות ואנו מרוויחים יפה. אני מפחדת להגיע למצב שלא יהיה לי כסף לתת לילדיי. אומנם קשה קצת לגור ליד ההורים, אבל אני מעדיפה שהילדים שלי יראו את סבא וסבתא מאשר לכרוע תחת הנטל הכלכלי. קשה לעבור למקום אחר ולהיות רחוקים, אך מצד שני, אני ובעלי לא מרוצים מהאזור ואני מרגישה שאני לא מממשת את עצמי. מה כדאי לעשות?
“אסביר לך משהו על החיים. מה שאתם מנסים לעשות הוא לבצע הכרעה לוגית ושכלית במצב שהוא בלתי אפשרי. אקח אותך לפילוסופיה של קבלת החלטות: כאשר אדם צריך לקבל החלטה בין חלופות מסוימות, יש שתי אפשרויות: או שהוא יודע מה הוא צריך לעשות מיד ומקבל החלטה, או שהוא מתחבט ועושה סדר לעצמו. יכול לקרות מצב שבו האדם מסתכל על החלופות, בוחן אותן מכל הכיוונים ולא מסוגל לקבל החלטה מהסיבה הפשוטה שלא ניתן לקבל החלטה לוגית ולהכריע בנדון. זה קצת כמו לקבל החלטה בין אפרסק או תפוח. אם ננהל על זה דיון וננסה להחליט מה עדיף, לא נדע מה לבחור, מה שיקבע זה מה שבא לך. זה מה שאנשים מנסים לעשות, לשבת מספיק זמן על הגדר ולחכות שמשהו ישנה את המאזניים. זה לא יקרה ואם אתם מחכים שזה יקרה, בדרך כלל העולם מחליט בשבילכם את ההחלטות, ולא כמו שרציתם”.

אני רוצה לשתף בחוויה האישית שלי בתקופה הזאת. זה לא סוד שכולנו בתקופה מאתגרת, כל אחד במלחמת ההישרדות שלו, והקושי הכי גדול שלי שפגש אותי ברמה האישית הוא התסכול מכך שאין על מי לסמוך. התחושה הזאת הגיעה אליי כעצמאית, דווקא כשהחלטתי לצאת לדרך עצמאית לחלוטין וויתרתי על עבודתי כשכירה. אני עובדת כמאמנת ומלווה אנשים בתהליכי שינוי, כשהדגש הוא צמיחה מקושי. הקורונה טרפה אצלי את הקלפים כשניסיתי להבין איך מנהלים את המצב בלי תוכנית גיבוי, והתסכול הגדול היה כשהבנתי שאין לי למי לפנות. קיוויתי שתבוא הישועה מהסיוע של המדינה, אך לא כך היה. בהתחלה נשברתי ותפקדתי ממקום של לחץ, ואז הבנתי שחוץ מלסמוך על עצמי אין לי אופציה אחרת. מה שעזר לי זאת ההחלטה שאני הגב של עצמי, ואם אני לא אהיה שם בשבילי, שום דבר לא ישתנה. ההחלטה של לא ליפול זה הדבר הראשון שעזר לי לראות את האור. כיצד עוברים את הימים הקשים בצורה מיטבית?
“אני באמת ובתמים חושב שזה תמים לחשוב שיבוא סיוע מהמדינה, ואפילו לחצי שנייה לא חשבתי שאקבל סיוע. גם אני חטפתי מכה עצומה ברמת הארגון שלי. החיים הם חיים על כל המשתמע מכך, אנו יצורים מורכבים, מלאי רגישויות וחיים בתוך סביבה. מה שקובע בסופו של דבר הוא שהאדם צריך לדעת שהוא יכול לעשות מיליון דברים, וגם אם אין לך כרגע את תוכנית הפעולה, את צריכה לחשוב מה את יכולה לעשות. זה יעזור לעבור את התקופה הלא פשוטה”.

יש לי בן שהוא בן 41, יש לו שני ילדים ולאחרונה התגרש. חסכתי במהלך השנים 1.7 מיליון שקלים, ואני מעוניין לתת לו אותם כדי שיקנה דירה באזור מגוריו. כיצד יוכל בני למצוא דירה בסכום הזה שתהיה נוחה למגורים?
“יש שתי אופציות מעניינות. במקומך לא הייתי נפרד כל כך מהר מהסכום. יש כל מיני דרכים לתת. מה שאפשר לעשות הוא לקחת את הכסף, לפתוח תיק השקעות מניב שיש לו איגרות חוב ומניות סולידיות, ולתת את התשואות והרווחים מהתיק לבנך כדי שישכור דירה היכן שהוא רוצה. בתשואות וברווחים תממן מהתיק הזה את שכר הדירה של בנך. כאשר עושים תיק השקעות סולידי, יכול להיות שהוא לא ירוויח בשנה ספציפית, אבל כל השקעה היא לטווח ארוך ועושה תשואה לאורך זמן. זאת ההשקעה הבטוחה ביותר במדינה, יותר מנדל”ן, כל עוד יש לך ניהול נכון והשקעה ארוכת טווח”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM