חברת הכנסת אוסנת מארק הגישה אתמול הצעת חוק לביטול לשכת עורכי הדין והקימה עליה את בכירי הלשכה שתקפו אותה באופן אישי. בדברי ההסבר להצעת החוק כתבה מארק כי "ההתנהלות של לשכת עורכי הדין הביאה בשנים האחרונות לחשיפת סיפורים בעייתיים מאוד. החל מהתנכלות הלשכה כלפי ציבור המתחמים וכלה בפרשת המינויים תמורת מין של ראש הלכה לשעבר אפי נווה. אין לי ספק שהתנהלות זו נובעת משכרון כוח חסר תקדים ובלתי מרוסן שניתן ללשכה ע"פ חוק ועל כן הגשתי הצעת חוק לביטול הלשכה".

לשכת עורכי הדין הגיבה בחריפות: הגשת ההצעה של ח״כ אסנת מארק לביטול לשכת עורכי הדין, יומיים לפני בחירת מועמד הלשכה לוועדה לבחירת שופטים, היא אינה צירוף מקרים. מדובר בהצעה הזויה, שאין בה אלא ניסיון שקוף ונואש להשפיע על הליך בחירת נציג הלשכה. לשכת עורכי הדין תבחר את הנציג הטוב ביותר שניתן ללא מורא ופחד ותמשיך להתקיים עוד שנים רבות לאחר שהאפיזודה העונה לשם ח״כ אוסנת מארק, תחלוף".

מארק, החברה גם בוועדה לבחירת שופטים, התייחסה היום (שני) לנושא בשיחה עם בן כספית ורוני בר און ב-103FM.

בן: את נופלת אתמול על לשכת עו"ד עם הצעת חוק לביטולה.
"למה נופלת על לשכת עו"ד?"

בן: מתעורר אבי חימי בבוקר ומקבל בלוק.
"לא נופלת, מי שעוקב אחריי יודע שאני ב-2018 גם ניהלתי מאבק עם לשכת עו"ד בנושא המתמחים. אם הייתי נכנסת לכנסת גם כשהוקמה הכנסת האחרונה לפני 4-3 חודשים הוא היה מקבל את זה גם אז. לשכת עו"ד בישראל היא לשכה שמרכזת בתוכה כוח מטורף ואני חושבת שבסוף עו"ד במדינת ישראל צריכים לדעת לבחור. הם רוצים לבחור, רוצים להחליט, אנחנו רוצים חוק חופשי. אני לא חייבת להשתייך ללשכה הזו, כמו שהרופאים במדינת ישראל מוסדרים תחת אותו משרד שלהם ושר שלהם, כך לשכת עו"ד".

רוני: בדיוק אותו דבר.
"זה ממש לא אותו דבר".

רוני: ח"כ מארק; בן: אז אתה עו"ד, נו באמת; רוני: ההסתדרות הרפואית מונחת תחת משרד הבריאות ולשכת עו"ד מונחת תחת משרד המשפטים. 60 שנה זה עובד, פתאום החלטת לבטל?
"60 שנה זה עובד כמונופול, הגיע הזמן שעוה"ד במדינת ישראל יבחרו אם הם רוצים להשתייך לארגון הזה או לא, הם לא חייבים. אתה יודע כמה כסף הלשכה הזאת מגלגלת? למעלה מ-150 מיליון שקל". 

בן: בואי לא נריב.
"אני רק רוצה לדעת אם רוני בר און יגיד מה הוא קיבל בשנים האחרונות מלשכת עו"ד. מה הם נותנים לנו כעורכי דין?"

בן: רוני לא צריך לגלות לנו כלום. למה מונופול? זה איגוד מקצועי, בוחרים לעצמם את מנהיגיהם.
"אני כעו"ד מחויבת להיכנס לשם. אם לא? אין לי רישיון".

רוני: גם הרופאים אותו דבר.
"לא, יש להם לשכה וולונטרית, הם יכולים לבחור לאן להשתייך. הם יושבים תחת המשרד שלהם שנוגע לדברים שלהם".

בן: איילת שקד שרת המשפטים לשעבר-לשעבר הצליחה להגיע לברית עם היו"ר הקודם של הלשכה.
"גרוע, ראינו מה יצא לנו מזה".

בן: מה זאת אומרת?
"ראינו מה יצא מכל הבריתות האלה".

בן: ארבעה שופטים שמרניים שנתניהו לא הצליח למנות שנות דור.
"אני רוצה שגם כשנבחרים שופטים שמרניים הם לא ייבחרו על ידי קומבינות ודילים כאלה ואחרים. ראינו מה בתקופה האחרונה עם לשכת עורכי הדין, אנחנו לא רוצים את זה".

רוני: ההסתדרות הרפואית בישראל, זה גם מונופול. חייבים איגוד מקצועי, אין רו"ח שלא חבר בלשכת רו"ח. לא יכול להיות, במיוחד בעידן המכללות שלמרבה הצער מכניסות למערכת אנשים לא ראויים ולא מוכשרים.
"למה אתה אומר את זה?"

רוני: כי אני יודע את זה. אני קצת יותר שנים ממך במערכת הזאת, היו לי מתמחים רבים ואני מכיר את המערכת הרבה יותר טוב ממך, אל תתווכחי איתי בעניין הזה. לא יכול להיות שזה לא יהיה מוסדר תחת חוק, הוא מ-61'.
"אולי הגיע הזמן לשנות את זה? שאנחנו בתור עורכי דין מה הלשכה עושה עם 150 מיליון שקל חוץ מג'ובים. לא הגיע הזמן?"

בן: לא כסף שלהם?
"זה כסף שלנו, אנחנו משלמים את זה, עורכי הדין מחויבים לשלם אגרה למעלה מ-1,200 שקל, למה?"

בן: למדת מהמשפחה, רוצה לחסוך לעצמך. פרצת אל חיינו עם המון ביטחון עצמי, היה לך את הכישלון המביך של 'לא ראיתי עצמאים בהפגנה'. אחר כך ב'כאן 11' עשו עלייך קטע שאת אומרת שהועדה צריכה לשמוע את בעלי מכוני הכושר ומתברר שאת פשוט לא היית בדיונים ושמעו אותם, ביקורת על כך שאת רק הלכת להתראיין. אולי את צריכה לחשב מסלול מחדש?
"ממש לא מחשבת מסלול מחדש, אני יודעת בדיוק מה אני עושה. כנראה שבתקשורת ובמערכת הפוליטית לא רגילים לאנשים שמדברים בצורה ברורה. אני יודעת לדבר ברור, אני לא מגמגמת, אני יודעת להגיד את הדברים שאני רוצה ולהעביר אותם בצורה ברורה".