"נקעה נפשנו": רמי בז'ה, מראשי מחאת עולם התרבות, עלה הבוקר (שישי) לשידור בתכניתו של ניסים משעל ב-103FM, והתייחס למשבר החמור בענף. "זו הזנחה פושעת - אנחנו האחרונים, לא חזרנו לעבוד בכלל, ולא מתייחסים אלינו. יש משבר אמון תהומי בינינו לבין הממשלה, מצפים מאיתנו לעשות ניסים", האשים בז'ה. 

אתמול סמוך לחצות דיברנו ואמרת לי: "אנחנו בקריזה טוטלית'.
"אנחנו בקריזה פעמיים. בפעם הראשונה, על איך שהמדינה מתנהלת. אין שום היגיון בשיגעון. כל החלטה זה הרמה להנחתה. יוצאים עם דברים מבולבלים, מטורללים, מסורבלים, כאילו מנהל את המדינה יובל המבולבל. כל שר יוצא עם הצהרה ובא שר אחר וסותר אותו. תעשיית התרבות והאירועים הוזנחה מאחור, זו הזנחה פושעת. אנחנו האחרונים, לא חזרנו בכלל לעבוד וגם לא מתייחסים אלינו".

יש 250 אלף אנשים שלא חזרו לעבוד. איך הם מתקיימים?
"נתנו להם איזה דמי שתיקה בדמות הפעימות, הפירורים שהם חושבים שיכולים להשתיק את כולם. הפירורים האלה שנתנו, הכסף שנכנס, על פני תקופה של חמישה חודשים, זה פירורים, דמי השתקה. זה לא באמת הכנסה, לא באמת כבוד או עידוד, סתם דמי שתיקה". 

מה תעשו?
"הקריזה הזו שתיארתי לך, מובילה אותנו לצאת שוב לרחובות. אנחנו יושבים ומתפוצצים מבפנים. קצת גזרנו על עצמנו לא נשתתף בחגיגת האנטגוניזם הגדולה בבלפור, כי בכל זאת ניהלנו משא ומתן עם האוצר וראש הממשלה. לא רצינו לעמוד מאחורי מצלמות".

מה תעשו עכשיו?
"אנחנו הולכים לצאת לרחובות. נעשה הפגנות גם בתל אביב בשבוע הבא, ובעוד שבועיים, עם אישור המשטרה, נערוך הפגנות בכיכר רבין ובפארק הירקון. נקעה נפשנו. אין היגיון בשיגעון, אני אומר את זה ואני מתכוון לזה. משבר האמון בממשלה הוא תהומי. לא יבוא מישהו שישכיל לעשות גשר בין הריבון לעם? הנהגה זה התמודדות, דוגמה אישית, זה קור רוח".

הפגנות המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המעון בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)
הפגנות המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המעון בירושלים (צילום: מרק ישראל סלם)

תחזרו לעבוד בלי אישורים?
"אתה גורר אותי להגיד את זה בשידור, אבל תסיק את המסקנות לבד. ברגע שארגיש שאף אחד לא מסביר לנו. אנחנו אנשים עם שכל בראש, אנחנו מנהלים את חיינו המקצועיים על פי ההנחיות. אנחנו נעשה אירועים על פי ההנחיות כשנחליט לפתוח, לא רק העצמאים, גם מפעלי התרבות, גם התיאטראות, כל אלה יקומו יום אחד ויגידו 'זהו זה, אנחנו פותחים כי אנחנו לא סומכים יותר על ההנהגה', זה המצב שהגענו אליו וזו המסקנה כרגע. אתמול היינו אמורים להיפגש עם הפרויקטור כדי להגיד לו שידליק לנו את האור. אנחנו יודעים לנהל, הקהל שלנו הוא קהל בשליטה, מבחינת הכניסה, הישיבה, נוכל להחליט איפה אנשים יושבים, באיזה מרחקים, נסמן את הכיסאות".

מה אומרים השרים?
"שר התרבות איתנו , כמו שאתה מבין, נלחם בשבילנו. לא נעים לי להגיד כי אני מת עליו, הוא לא קובע כלום. הוא אומר לנו 'בואו נפתח, יש לי מתווה', ואז בא שר הבריאות, או דובי 'לא לא' אדון גרוטו, ואומר 'לא, זה אסור, תעשו מופעים של עד 20 איש'. שיעשה הוא מופעים של 20 איש. 

יום הולדת לבת שלי בבית שלי אני לא עושה. רוצה שאפתח מופע מסחרי ל-20 אנשים? איפה השכל? שב איתנו, אנחנו פרטנרים, לא מפרי חוק, תגלה בשולחן עגול שאנחנו יודעים לשלוט. כל יום יוצאות 20 טיסות לאילת, במטוס של 200 איש, שיושבים בצינור סגור ובלי חלון - זה בסדר? ואני לא יכול לפתוח את האולם הפתוח שיכול להכיל 200 איש? מצפים שנעשה ניסים? איפה הצעדים בוני האמון בין השלטון לעצמאים? איפה האמון בין השלטון לעם? אני מדבר כאחד מהעם".

הפגנת עובדי תעשיית התרבות  (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
הפגנת עובדי תעשיית התרבות (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אז אני מבין את האמירה שלך אתמול בנוגע למצב.
"צריך אנרגיות לקריזה, ורובנו בקריסה. אנחנו לא נוסעים לחו"ל, אז תן לציבור לשמוע מוזיקה, קצת תרבות מסודרת, לא מדברים על מסיבות חשק או מסיבות טראנס, אלא על תיאטרון, מחול, סטנד-אפ, בידור קל לעם. במלחמות הקשות ביותר לא הוציאו להקות אחרות כדי להרים את מורל החיילים? זה לא חלק מהמלחמה? זה לא חלק מהמורל הלאומי? 

יש אטימות וניתוק של ההנהגה, שמתנהגת בלי שכל בראש.כל הקריזה שלי היא לא בשביל ללכת לבלפור ולהחליף את השלטון, אלא לדרוש מהם לתפקד, לדרוש את הושטת היד כדי שהמדינה לא תפשוט את הרגל. זה מה שאני דורש מהממשלה, זה לא קשור לא לימין ולא לשמאל, שלא יבלבלו לאנשים את השכל עם כל מיני נאומים".