בין אם מדובר בעלייה החדה במספר תביעות הגירושין ובין אם מדובר על שיעור האבטלה הבלתי נתפס, אין כמעט תחום בחיינו שלא הושפע ממשבר הקורונה. הראשונים שחשו על בשרם את המשבר היו כמובן אלו שפרנסתם ספגה פגיעה ישירה בשלב מוקדם יחסית של המגפה והכוונה היא לאלו שעוסקים בתחומי התיירות, התרבות והמסעדנות. אלו האחרונים, מגלים בחודשים האחרונים יכולת הסתגלות מרשימה ביותר ויצירתיות מעוררת השראה. כך לדוגמה, ניתן לראות שינויים רבים שבאו לידי ביטוי בתחום המשלוחים והטייק אווי.

המכה הקשה של הגל הראשון
לקראת סוף חודש מרץ, הפדיונות של משלוחים ממסעדות בישראל ירדו בכ-30 אחוזים. תרמו לכך מספר גורמים, כשבין השאר הציבור הישראלי דאג מבעוד מועד למלא את המזווה והמקרר באספקה רצינית ובנוסף, רבים מהישראלים העדיפו להימנע מהזמנת מנות מוכנות, מחשש להידבקות בנגיף. מעבר לזה, החשש הכבד מפני המשבר הכלכלי, גרם לרבים לצמצם את ההוצאות וכתוצאה מכל זה, אפילו רשת מקדונלד'ס הודיעה על הקפאת מערך השליחויות שלה אי אז ב-14 במרץ. 

"כדי להיות יש ללמוד איך להשתנות תמיד", שר מתי כספי את מילותיו של אהוד מנור ז"ל וכמה שהן נכונות: החודשים האחרונים הוכיחו מעבר לכל צל של ספק שכדי לשרוד את המשבר הקשה, המסעדנים חייבים להיות גמישים, יצירתיים ובעלי נכונות להשתנות. 

ארוחות שף על טוסטוס: מי היה מאמין?!
דוגמאות ליצירתיות שהפגינו מסעדנים בישראל בתחום המשלוחים, ישנן בשפע. כך לדוגמה, אחת השאלות הגדולות ביותר שעלתה בתחילת המשבר, נגעה למסעדות הפיין דיינינג. הרי איש לא העלה על דעתו ששף מהולל יכניס את המנות המושקעות שלו לקופסאות פלסטיק ויארוז אותן בשקיות נייר. אך למשבר הקורונה חוקים משלו ומתברר שבכל רחבי העולם אפילו מסעדות מכוכבות עברו לעבודה במתכונת של משלוחים. 

גם בישראל שפים רבים לא אמרו נואש ותחת זאת הציעו ארוחות מוקפדות במשלוח עד הבית. חלק מהמסעדות, הציעו אף סוג חדש של משלוחים במתכונת "בשל זאת בעצמך": משלוח הכולל את חומרי גלם בדרגות שונות של הכנה, כשהסועד צריך לסיים את ההכנה והרכבת המנה בבית. באופן הזה, אפשרו המסעדנים לסועדים ליהנות מהדבר הקרוב ביותר לארוחה במסעדה.     

דוגמה טובה נוספת ליצירתיות שגילו המסעדנים לאחרונה, באה לידי ביטוי במסעדות שהקימו מעין מכולת מקוונת והחלו לשווק חומרי גלם איכותיים במשלוח. כמו כן מסעדנים רבים החלו להציע גם מארזים מיוחדים של משקאות אלכוהוליים וישנם אפילו מספר ברים ומסעדות שמציעים בימים אלה משלוחים בתל אביב של קוקטיילים איכותיים. היוזמה החדשה מהווה גם את מנת חלקם של בעלי יקבים כמו בעלי יקב גוש עציון למשל, שבעקבות משבר הקורונה הקימו לראשונה בתולדות היקב, מערך משלוחים המיועד ללקוחות פרטיים.  

השורה התחתונה
כפי שציינו, שינויים בענף המשלוחים ממסעדות ניתן לראות לא רק בישראל כי אם בכל רחבי העולם. בין אם מדובר על משלוחים בבאר שבע או משלוחים בניו יורק, אין ספק שזוהי רק תחילת הדרך. למרות שבתחילת המשבר תחום השליחויות ספג מכה לא פשוטה, נראה שהוא מתחיל להתאושש. 

משבר הקורונה מתאפיין בשינויים תכופים ומהירים. מדי יום מגיעים נתונים חדשים על הנגיף, מדי שבוע מוטלות גזרות חדשות על הציבור והמסעדנים נדרשים להגיב במהירות שיא למציאות המשתנה תדיר. למרות חוסר היכולת לדעת מה צופן לנו העתיד, כבר עכשיו דבר אחד ברור כשמש: מסעדה שלא תציע את המנות שלה גם במשלוחים, תתקשה במיוחד לשרוד את המשבר הנוכחי.