משבר התקציב: מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) ברוב של 62 תומכים מול 38 מתנגדים את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר מדרך ארץ לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב המדינה ב-100 ימים, זאת במאמץ למנוע את התפזרות הכנסת בשבוע הבא. ההצעה הועברה לוועדת הכספים להכנה לקריאה שנייה ושלישית.

בליכוד לא מסכימים בשלב זה לקדם את החוק לקריאה שנייה ושלישית ודורשים לסכם קודם את המשא ומתן המתנהל עם כחול לבן בנושאים שונים הקשורים להסכם הקואליציוני. אם החוק לא יאושר עד ה-24 באוגוסט בחצות, הכנסת ה-23 תתפזר ומדינת ישראל תלך לבחירות.

קודם להצבעה אמר ח"כ האוזר: "חובה על כולנו לעשות הכול כדי למנוע בחירות בעת הזו וכדי להתמקד כולנו כאיש כאחד במאבק מול האתגר העומד בפנינו". עוד הוסיף כי "בהינתן שלא הוצג תקציב הצעתי להאריך את משך הזמן כפי שקבוע בחוק ממאה יום ל-200 יום, מה שיאפשר לכל חלקי הקואליציה לקבל את אותם ההחלטות הדרושות. אם אנחנו נעשה משאל עם היום בקרב הציבור אני יכול להגיד שיש רוב ברור, מוחץ ומובהק כנגד יציאה לבחירות רביעיות לא קשור מה עמדתם של אזרחי ישראל בקשר לוויכוחים המכונה ימין ושמאל". 

ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ניצן הורוביץ (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, אמר כי "החוק הזה לא צריך היה לבוא לעולם ואני בספק אם הוא ישלים את תהליכי החקיקה בקריאה שנייה ושלישית. הרי עד הרגע האחרון ממש נהיה תלויים ברצונו של רוה"מ, גם חברי הקואליציה שיתמכו בחוק הזה לא בעצם יודעים אם הוא יושלם".

טרם ההצבעה, קרא ראש האופוזיציה יאיר לפיד לחברי הקואליציה לעלות לדוכן ולהתנצל בפני אזרחי ישראל : "אתם עכשיו רוצים לדחות בעוד מאה יום ואז מה, תדחו בעוד מאה יום? אתם לא מסוגלים לעשות החלטה נורמלית אחת".

"כל מה שאתם עושים פה היום זה להנציח את הכישלון הטוטאלי של הממשלה הזאת, של ראש הממשלה הזה בטיפול במשבר הקורונה. אז אם כבר נכשלתם תעלו הנה ותבקשו סליחה", אמר והוסיף, "תבקשו סליחה מהמובטלים, תבקשו סליחה מהצעירים, תבקשו סליחה מעסקים קטנים שפשטו את הרגל, תבקשו סליחה מכל האנשים ששיקרתם להם כשהקמתם את הממשלה הזאת".

צבי האוזר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
צבי האוזר (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

כזכור, ועדת הכספים של הכנסת אישרה הבוקר לקריאה ראשונה, ברוב של שמונה תומכים מול חמישה מתנגדים, את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) שתאפשר לדחות את המועד האחרון להגשת תקציב המדינה. יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) עבר אתמול צנתור בלבו, ואת הישיבה ניהל במקומו חבר סיעתו ח"כ יצחק פינדרוס. ח"כ האוזר הביע תקווה שהצעת החוק תובא עוד היום גם לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה.

בפתח הדיון ביקש האוזר מחברי האופוזיציה לגלות אחריות: "אני קורא לכל חברי הבית קואליציה ואופוזיציה לתמוך בחוק. אתם גורמים לטרלול המדינה, ורוצים לגרור אותנו לבחירות. בחירות זה לתת בעיטה בפרצופו של הציבור, לעצום את העיניים אל מול המצוקות. אני מבין שהאופוזיציה תפקידה או רצונה להעניש את הקואליציה אבל אסור לה להעניש את העם. לכן מצופה מכם לגלות אחריות היסטורית, אחריות פוליטית וברגעים האלה שמדינת ישראל מתמודדת עם המשבר הכלכלי הגדול בתולדותיה להתגייס למען העם. אתם יודעים שאי אפשר להעביר תקציב בשבעה ימים, אז תפסיקו לשקר את הציבור. תישירו מבט לציבור, תגלו בגרות וסולידריות עם הציבור ותסייעו למנוע בחירות".

בעקבות כך התרחשו חילופי צעקות בינו לבין חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד), שאמר לו: "תביאו תקציב, חבורה של אפסים, מי מפריע לכם? אתם גורמים לטרלול המדינה, תביאו תקציב ונצביע בעד".