ח"כ ויו"ר הקואליציה מיקי זוהר, אומר הערב (שלישי) כי הוא פועל להביא להסכמת כלל הגורמים על מתווה מיוחד לטיסות לאומן. זוהר אומר כי נכון לעכשיו קיימות 85 טיסות לאוקראינה, בהן יכולים לטוס כ-25,000 בני אדם. לדבריו, המתווה אותו הוא מציג יאפשר לכ-6,000 איש לטוס לאוקראינה בראש השנה, תחת השגחה, שמירה ופיקוח קפדניים של ממשלת אוקראינה.

במהלך היום הגיעו דיווחים משדה התעופה בוריספיל בקייב, בירת אוקראינה, על עיכובים של נוסעים חרדים מישראל. חלק מהנוסעים אף נשלחו חזרה לארץ. ממונה המאבק בנגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו, מתח היום ביקורת חריפה על האפשרות שאלפי ישראלים יטוסו לאומן. בין השאר אמר גמזו: "לא נוכל לשמור על בידוד של 15 אלף איש אחרי דבר כזה". 

מוקדם יותר, הודיעה אוקראינה היום כי היא שוקלת להגביל את מספר המתפללים הישראלים שיגיעו למדינה לצורך עלייה לקברו של ר' נחמן מברסלב שבאומן, זאת בעקבות האזהרות מצד ישראל על כך שהאירוע עלול להפוך למוקד התפרצות קורונה. 

"לבקשת ראש ממשלת ישראל, נשקלת החלטה להגביל באופן משמעותי את כניסת החסידים לאומן לרגל חגיגות ראש השנה", אמר נשיא המדינה וולודימיר זלנסקי בהצהרה. 

נשיא אוקראינה והרבנים, היום (צילום: משרד נשיא אוקראינה)
נשיא אוקראינה והרבנים, היום (צילום: משרד נשיא אוקראינה)

עם זאת, בהצהרה לא צוין כמה חסידים יוכלו להיכנס לאוקראינה לרגל האירוע ולא ניתנו פרטים נוספים. בלשכתו של זלנסקי סירבו להתייחס האם מדובר באיסור גורף על כניסת ישראלים, או רק בהגבלה.

מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן. כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

בשיחה שקיים ראש העיר של אומן עם ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הוא אמר aהוא חושש מכניסה של ישראלים רבים לעירו. מסקר שערך בקרב תושבי העיר ישנה התנגדות של 94% להגעת החסידים. בנוסף אמר, יש באומן רק חמש מיטות פנויות עבור חולי קורונה וכי הוא צופה שבתי החולים בעיר יקרסו בעקבות האירועים המתוכננים. הוא הדגיש כי הוא מוכן לקבל מתווה מצומצם בלבד, לפיו בין 300 ל-500 חסידים יוכלו להגיע, ובתנאי שיקיימו את ההנחיות באופן מלא.

מוקדם יותר ‏היום התקיימה בקייב פגישה בין הנשיא זלנסקי לבין קבוצת רבני אוקראינה, בה הביעה קייב התחשבות בבקשות הישראליות החוזרות ונשנות להגביל את כניסת המתפללים לאומן. 

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי (צילום: רויטרס)

כבר בשבוע שעבר ראש עיריית אומן, אולכסנדר טסברי, יצא נגד הגעתם של עשרות אלפי חסידים לעיר בתקופה זו. "הממשלה צופה גל שני של המגיפה לקראת ספטמבר. לכן, אני מתנגד לביקורם של עולי הרגל לעירנו השנה". גם שרי הממשלה האוקראינית הצטרפו לקריאה לאסור על ישראלים להגיע לאומן השנה.

כזכור, פרויקטור הקורונה רוני גמזו, שמתנגד נחרצות לקיום הטיסות לאומן, אף פנה במכתב רשמי לנשיא זלנסקי ולממשלת אוקראינה וביקש מהם לפעול בנושא. היום חזר גמזו על עמדתו: "עם כל המורכבות של התחלואה כאן, עם כל המורכבות שעוברים הרופאים והאחיות בגידול של המספרים שם, האם הגיוני וסביר להוציא מפה 80 טיסות?! דעתי הנחרצת היא שלא, ולא אשנה את דעתי. אני בטוח ששרי הממשלה יקבלו את ההחלטה הנכונה למנוע טיסות לאומן. התקהלות של עשרות אלפי איש במתחם אחד - תהפוך את ישראל למדינה 'אדומה' יותר, ותוביל לסגר שיפגע באזרחי ישראל, בעולם התורה ובכלכלת ישראל".

מנגד, נציגי חסידי ברסלב מנסים למצוא מתווה שיאפשר את הגעתם של מתפללים לאומן. במתווה זה תומכים גם השרים אריה דרעי (ש"ס) ויעקב ליצמן (יהדות התורה), שנכחו בדיונים שנערכו בלשכתו של רה"מ נתניהו בנושא. במהלך הדיונים, הציעה המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לחייב את כל מי שיחזור מאומן לשהות שבועיים בבידוד במלוניות ולא לאפשר בידודי בית, זאת במטרה להימנע מהתפרצות מוגברת של קורונה. 

במקביל, אנשי הקהילה הברסלבית באומן מקיימים בימים האחרונים ישיבות ודיונים עם אנשי הממשל האוקראיני, בניסיון להגיע לפתרון. רבה של הקהילה הברסלבית המקומית באומן שיגר אתמול מכתב לקראת הגעת ההמונים בראש השנה. הרב קורא במכתבו לבאים להיצמד לכללי הזהירות, לא לצאת לרחובות העיר ללא צורך מיוחד, לעטות מסיכות ו"לשמור על פרופיל נמוך", כלשונו.

מדי שנה מגיעים לאומן כ־70 אלף מתפללים, מרביתם מישראל, וההערכה היא שהשנה יגעו כ־20 אלף בלבד. כבר עכשיו ישנם כ־2,000 ישראלים שהגיעו לאומן. הם טסו למדינות הגובלות באוקראינה והגיעו לאומן לאחר שחצו את הגבול היבשתי.