שר התיירות אסף זמיר התראיין היום (רביעי) בתכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לפרישתו של ראש אגף התקציבים, שאול מרידור, לסוגיית התקציב, וכן להסכם ההיסטורי עם איחוד האמירויות והאפשרויות שהוא מגלם עבור עולם התיירות הישראלי. "היתרון השיווקי יכולי לקרוץ לכל העולם, אני מעריך שנוכל לטוס לשם עוד השנה ולייצר יחסים קרובים ופעילים. זה דבר מאד אופטימי", בירך זמיר.

צפית בראיון של מרידור אתמול אצל קרן מרציאנו? הטחת האשמות קשה על התנהלות הממשלה והביקורת הקשה על שר האוצר ישראל כ"ץ. הוא רומז לניסיון לשנות מספרים, מה אתה חושב על מה שקורה שם? כי אם אכן כך הדברים, עולה חשד לפלילים.
"אני לא נכנס לפרטים האלה כי אני לא נמצא בחדר. אני מכיר את שאול מרידור, מאוד מעריך ואוהב אותו. מאוד מצטער שעזב למרות שהיו לנו הרבה פעמים חילוקי דעות מקצועיים על איך צריך לנהל את האירוע הזה. העזיבה בטונים האלה ובצורה הזו ובזמן הזה כמובן לא בריאים למערכת. אני מאוד מקווה שיימצא לו תחליף ראוי וכמה שיותר מהר, כי אגף תקציבים צריך מנהל".

השאלה האם זה יהיה תחליף שהשר יביא, כאדם שמבצע את דברו, לזה רומז מרידור.
"קודם כל, גם שאול אמר אתמול בסוף שדרג מקצועי צריך לבצע את המדיניות של הדרג המדיני. גם הוא ככל שיכל וראה לנכון ביצע אותו. אני כן יודע שמינוי שכזה מצריך את אישורם של כחול לבן, בגלל מבנה הממשלה וההסכם הקואליציוני שאנחנו חתומים עליו. לכן אני חושב שככל שיגיע כזה, יש לנו גם אינטרס שיהיה מנהל אגף תקציבים".

בהסכם יש פירוט של תפקידים עליהם אתם יכולים להשפיע?
"לא, כל המינויים צריכים להתקבל בהסכמה".

השאלה באיזה דרג. יש הרבה מינויים ותפקידים.
"רובם מאוישים או לא דחופים, אז מה שלא דחוף אפשר לדחות ומה שמאויש - אין בעיה".

נתניהו הורה להצביע בעד דחיית התקציב

אתה אומר שבוודאות תהיה לכחול לבן השפעה על המינוי?
"וודאי, זה גם לא במחלוקת עם הליכוד. יש נקודה יותר חשובה, מה שעולה מתוך הדברים של שאול, ואני שם בצד את הביקורת על ההתנהלות".

זה לב העניין, אולי בגלל ההתנהלות הסמי-פלילית הכלכלה נדפקה, הכוונה לדחיית התקציב.
"הביקורת הקשה ביותר והמוצדקת ביותר שהעלה שאול מרידור היא העובדה שאנחנו לא מטפלים בתקציב".

זה אותו דבר.
"זה לא, הביקורת שלו התחלקה לעניין של סגנון אישי, השתלחות, אמון, דיבור וכדומה. השאלה המהותית־כלכלית היא האם יעבירו תקציב ל-2021? ואני אומר ששעת המבחן של ממשלת האחדות הזו, שקמה רק כדי לטפל בקורונה זה האם היא מסוגלת להתגבר על מחלוקות, לשים את הפוליטיקה בצד, את השטיקים והטריקים של הליכוד, ולהעביר תקציב 2021".

זז משהו? מנהלים איתכם מגעים?
"לא".

בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)
בנימין נתניהו, בני גנץ (צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה)

למה זה קורה? בגלל ראש הממשלה? הוא לא רוצה להעביר את ראשות הממשלה לגנץ?
"יש פה שיקולים פוליטיים ולא שיקולים עניינים, יש שיקולים לטובת האדם עצמו ולא העם. אין אחד במדינה כולה, עוד לפני ההתפטרות של שאול, שלא יגיד שצריך תקציב עכשיו לשנה ורבע קדימה. גם תכניות הליכוד, של ראש הממשלה ושר האוצר, נמשכות עד יוני 21. גם הן מביאות בחשבון את הצורך בוודאות קדימה, לכן אנחנו עומדים על כך ולכן עמדנו על כך קודם, לא להעביר תקציב חד שנתי".

כ"ץ מורח את קבלת ההחלטה בעניין התקציב בהוראת ראש הממשלה, שרוצה תאריך יציאה פוליטי.
"אני לא חושב שזה כ"ץ, זה ראש הממשלה, וככל שהדבר הזה נמתח אין הסבר לוגי אחר".

עד איפה תמתחו את הסבלנות? יש דד ליין? 
"אנחנו כל פעם מותחים אותה כי אנחנו מבינים שמדינת ישראל נמצאת בסיטואציה שהיא לא הייתה בה מעולם. זו ממשלה ששלוש פעמים התמודדנו נגדה ובסוף נכנסו לתוכה מתוך רציונליזציה והבנה שאנחנו במשבר אדיר שמחייב לשים את הבחירות והמחלוקות בצד".

ישראל כץ (צילום: מרק ישראל סלם)
ישראל כץ (צילום: מרק ישראל סלם)

התקציב הוא קו אדום?
"ממשלה לא יכולה להמשיך בלי תקציב. תגיע השעה - אם לא יהיה תקציב היא תתפרק. ככה זה עובד. אנחנו עומדים על כך ונעשה כל מה שאנחנו יכולים שיעבור תקציב לשנה קדימה".

יכול להיות שטעיתם והייתם צריכים לשחרר ולצאת לבחירות? המצב של נתניהו בסקרים לא טוב, אולי היה עדיף לצאת לבחירות ולהקים גוש עם לפיד ובנט?
"יכול להיות שהיה מקבל למעלה מ-60 מנדטים, מקים ממשלת ימין צרה שהייתה עושה חוק צרפתי, חסינות, התגברות  ועוד הרבה מאוד דברים".

זה לפי תוצאות הסקרים. לפחות הייתה משילות.
"100% מהסקרים יותר לכיוון מה שאני אמרתי לעומת מה שאתם אמרתם. נדמה לי שזה לא סוג המשילות שמייחלים לה, אם אלה המחירים שצריך לשלם כדמוקרטיה, וברור שמה שמדובר כרגע הוא פשרה. תוצאות זו לא הסיבה שלא הלכנו לבחירות, הסיבה לא נעוצה בסקרים ולא במצבנו הפוליטי".

שום דבר לא מנוהל.
"אני לא מסכים, יש הרבה דברים גרועים והרבה דברים טובים אבל אם תדמיינו את הממשלה מתפרקת, שלושה חודשים של מערכת בחירות, שאסור על פי חוק להעביר תקציבים, לקבל החלטות, שלטי חוצות שרק הליכוד יכול, וישראל לפני הכול, עימותים".

מספיק לראות מה קרה עם פתיחת שנת הלימודים, לא נעשתה כמעט היערכות, בקושי 6 שעות לפני פתיחת הלימודים והופכים את ההחלטות בערים, רק בגלל החלטות שלא התקבלו עד לאותה נקודה.
"זה לא בסדר, אני מצר על כך. אני לא חלק מקבינט הקורונה ואני חושב שההחלטה הייתה צריכה להתקבל יותר מוקדם. אני רוצה לשים את זה בהקשר, קבינט הקורונה הוא דבר שאנחנו דרשנו במסגרת ההסכם הקואליציוני שיוקם והוא קם, והוא אכן המקום בו מתקבלות ההחלטות במשותף".

פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)
פרופ' רוני גמזו (צילום: צילום מסך)

בגלל זה גמזו נאלץ להגיע שלוש פעמים וכל פעם אתם דוחים אותו.
"אני שמח שלמרות כל הביקורת, והיא מוצדקת, לכל הפחות ההחלטה הנכונה התקבלה, לקבל את תכנית הרמזור. ההחלטה למנוע, למרות כל הלחצים, את הלימודים בערים אדומות. אז ההחלטה התקבלה בדקה ה-90 וזה מאוד חבל. אני מבין כמה זה קשה".

ארבעה שבועות רצוף אין ישיבת ממשלה.
"הייתה ישיבה לפני שבועיים-שלושה, זה לא נכון, זה שקר שמהדהדים. יש יותר מדי פעמים שהממשלה לא מתכנסת כי הליכוד לא מוכן לקיים את חלקו בהסכם שלנו ואנחנו לא מוותרים. חתמנו על הסכם שאומר שהחלטות יתקבלו בכוח משותף, כלומר שלשני הצדדים יש כוח יחסי זהה, גם אם לא מינו את אותו מספר השרים".

מה באמת לגבי מינוי בכירים? 
"זה גם לא קורה, זה גם במחלוקת. לקבל החלטות שלא מושפעות מלחצים פוליטיים בחברה משוסעת, מפולגת, שבטית, שכל הכוחות הפוליטיים מפעילים אינטרסים. בתוך הדבר הזה לקבל החלטות 'אתה כן ואתה לא' זה דבר מסובך פוליטית. זו הסיבה שחשבנו שממשלת 61, לא משנה איזו תהיה, הייתה נכשלת עוד יותר בקורונה כי לא היה לה אמון ציבורי".

מה לגבי איחוד האמירויות?
"כאזרח אני מתרגש בטירוף מזה".

נתניהו שיחק אותה.
"כן, חד משמעית. כשצריך לפרגן – מפרגנים, אין לי בעיה עם זה. שיעשה שלום עם כל העולם, אני גם אצביע לו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו על הסכם השלום עם איחוד האמירויות. (צילום: איתי בית און/לעמ)

מה קורה עם התיירות?
"במסגרת המשלחת שיצאה, ממלא מקום מנכ"ל המשרד השתתף. התראיינתי פעמיים וקיימתי שיחות עם נציגות שם ואנחנו הולכים לעשות פעולות בכמה מישורים. החלומי ביותר הוא פעולת שיווק משותפת של חבילת תיור 'דובאי אבו דאבי - תל אביב ירושלים' כלפי העולם. היתרון שבאזור הזה והיכולת לשווק בעיני זה דבר סופר אופטימי".

זה יהיה הרבה יותר זול?
"אני לא יודע אם זה יהיה זול, זו יוזמה שקשה להגדיר כי היא עוד בחיתוליה. אבל מבחינת היתרון השיווקי זה יכול לקרוץ לעולם. נוכל עוד השנה, אני מעריך, לטוס לשם מעל ערב הסעודית, לייצר שווקים חיוביים, קרובים ואקטיביים".