מפגש פסגה מפוקפק: אנשי הג'יהאד האיסלאמי אירחו בביירות כמה מבכירי חמאס, בהם איסמעיל הנייה. עפ"י הדיווחים, קבוצת הטרוריסטים נפגשה במקום שנראה כמו וילה, או מסעדה נחמדה. כאמור, בימים אלה הנייה נמצא בעיצומו של ביקור במדינות האזור, כאשר רק מוקדם יותר השבוע התקבל בטורקיה על ידי הנשיא ארדואן, עם שטיח אדום.

תקיפת יעדי חמאס ברצועה. צילום: דובר צה"ל

נראה כי חמאס מנסה להתחזק בדרכים שונות, זאת לאחר ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות. הנייה מנסה להציג עצמו כ"מנהיג אזורי", וב"אל-ערביה" נטען כי הוא ויתר החברים במשלחת חמאס, נפגשו גם עם גורמים מטעם ארגון חיזבאללה. הפגישה המדוברת בביירות התקיימה לאחר שהארגון קיים מספר פגישות עם גורמים נוספים בלבנון, שמתאוששת מהאסון שפקד אותה בחודש שעבר. הדבר לא מונע משני הארגונים מלחגוג כעת את הצלחתם.

הג'יהאד האיסלאמי מנהל מזה כשנתיים עימותים מול ישראל, זאת מאז תחילתן של "צעדות השיבה" במרץ 2018. מזכ"ל הארגון, זיאד נח'לה מעוניין בקיום הפגישות הללו, משום שאלה אמורות להוביל לשיחות וידאו אפשריות עם קבוצות פלסטיניות המתגוררות בשטחי הרשות. במקביל, גורמים בחמאס נפגשו עם ראש הפרלמנט הלבנוני נבי ברי, ועם ראש הממשלה הנוכחי חסן דיאב. במהלך הפגישות, נח'לה התלונן על יחסה של לבנון לפליטים הפלסטינים, ודן בכוונה הישראלית לספח שטחים מיהודה ושומרון. 

על פי חלק מהדיווחים, בפגישה נכח גם מוחמד אל-הינדי, חבר הג'יהאד האיסלאמי מרצועת עזה. אם כי עדיין לא ברור האם נכח בפגישה בפועל, או שמא השתתף בעזרת שיחת וידאו, כך עולה מהדיווחים בתקשורת האיראנית ובכלי התקשורת של חיזבאללה שעקבו אחר הפגישות. לדברי אוסמנה חמדאן, בכיר חמאס, ייתכן שבחלק מהפגישות נכח גם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

זהו הביקור הראשון של בכירי חמאס בדרג גבוה בלבנון מזה כ-17 שנים, ובמהלכו בין היתר הצטלמו נסראללה והנייה. עפ"י חלק מהדיווחים, לפחות 12 איש השתתפו בפגישה שהתקיימה עם הדרג הגבוה ביותר בג'יהאד האיסלאמי. 

כאמור, הגי'האד האיסלאמי הפלסטיני נחשב כבן ברית של איראן. זהו אחד הפלגים הפלסטינים הקטנים יותר, אך פיתח רשת קשרים בסוריה, בעזה, בגדה המערבית ובלבנון, והיה פעיל בפיתוחי טילים ברצועת עזה. איראן פועלת בשנים האחרונות בניסיונות גיוס של פלסטינים, כולל ניסיונות לעבוד עם ארגון החזית העממית. הם עושים זאת בין היתר על ידי אימון פעילים הארגון בלבנון. 

נראה כי הישיבות שקיימו בכירי חמאס בלבנון הן חלק ממהלך רחב יותר, הנתמך על ידי טורקיה, להגברת הרלוונטיות של הארגון באזור. הם מנסים להציג כך את הנייה כראש מדינה, המקיים ביקורים במדינות אחרות. גורמים באגון קיימו סבב פגישות דומה בסוף השנה שעברה, אז ביקרו בין היתר בטורקיה וקטאר.