במערכת הביטחון עוקבים אחר התפשטות מגיפת הקורונה ברצועת עזה. לעת עתה נראה כי בהשוואה לגל הראשון, הפעם חמאס ומשרד הבריאות בעזה איבדו שליטה על המגיפה ברצועה.

בתוך שבוע בלבד גדל מספר החולים הפעילים ברצועה פי שמונה, מ־51 לפני שבעה ימים ל־402 נכון לאתמול בצהריים. במהלך יממה אחת בלבד זינק מספר החולים ב־83 חולים חדשים, 79 מהם מחוץ למתקני הבידוד.

בגל הראשון, כל החולים שהתגלו היו במרכזי הבידוד לאחר שהגיעו ממצרים. עכשיו הנתונים שונים לחלוטין. מתוך 402 חולים פעילים, 365 אותרו מחוץ למרכזי הבידוד.

עד עכשיו מתו ברצועה חמישה אנשים, אבל גם יש עלייה במספר החולים שמצבם בינוני עד קשה. מערכת הבריאות העזתית נחשבת לכושלת במיוחד, והיא תתקשה להתמודד עם היקפים גדולים של תחלואה, והיא צפויה להתגבר בימים הקרובים.

במערכת הביטחון סבורים כי להתפרצות מגיפת הקורונה ברצועה הייתה השפעה גדולה על החלטת חמאס להסכים לרגיעה, לאחר שקיבל מענקים כספיים מוגדלים מהשגריר הקטארי, המיועדים בין השאר גם למאבק בקורונה.

עם זאת, בישראל מעריכים כי ככל שהמגיפה תחמיר, כך יגבר הלחץ על הנהגת חמאס, ולכן צריך להיערך לאפשרות של הפניית הלחץ המופעל על הנהגת חמאס כלפי ישראל.

גורמים רבים במערכת הביטחון סבורים כי התפרצות הקורונה ברצועה מספקת הזדמנות נוספת להתקדם במו"מ להסדרה ולפתרון בסוגיית השבויים והנעדרים. לפי הגורמים, אפשר להציע חבילת סיוע מורחבת שתסייע למאבקה של עזה בקורונה, לצד ויתורים נוספים, ובתמורה להשיב את השבויים והנעדרים.