מהלך אסטרטגי חשוב: ארצות הברית ברכה היום (ראשון) על כוונתה של סרביה להגדיר את הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור. מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, אמר על ההחלטה: "הודעתה של סרביה, כי תכריז על חזבאללה כארגון טרור, מהווה צעד משמעותי נוסף בהגבלת ארגון הטרור המגובה על ידי איראן ביכולתו לפעול באירופה".

תיעוד ירי של חיזבאללה על רכב צה"ל

הן קוסובו והן סרביה התחייבו להצהרה זו, כחלק מהסכם הנורמליזציה כלכלי שנחתם בתיווך ארה"ב בבית הלבן בתחילת החודש, אולם קוסובו כבר הכריזה על הזרוע הצבאית של חיזבאללה כקבוצת טרור, ואילו סרביה, כאמור, טרם עשתה זאת ותכריז על כך בקרוב. 

האיחוד האירופי הכיר אף הוא בזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור, אך לא הצהיר הצהרה דומה ביחס לזרוע המדינית של חיזבאללה, לעומת מדינות כמו גרמניה, ליטא, הולנד ובריטניה, ובהמשך גם סרביה – שעשו זאת.

נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
נתניהו ופומפאו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

"פעולה חשובה זו הוכרזה כחלק מההתחייבויות ההיסטוריות שהנשיא טראמפ, שהכריע במגוון רחב של נושאי נורמליזציה כלכלית בין סרביה לקוסובו, יחד עם הצעדים ששתי המדינות נוקטות על מנת לסייע להשגת השלום במזרח התיכון", אמר מזכיר המדינה האמריקאי, והוסיף: "גם ישראל וגם ארה"ב ערכו קמפיין בינלאומי במטרה לדחוק במדינות העולם להגדיר כארגוני טרור את שני אגפי חיזבאללה".