סקר מנדטים של 103FM מטעם 'פאנל פוליטיקס' והסוקר מנחם לזר המתפרסם היום (רביעי), מחזק את המגמות הבולטות במערכת הפוליטית בתקופה האחרונה. הסקר שומר על המגמה לפיה ביכולתו של גדעון סער להרכיב ממשלה ללא הליכוד ובנימין נתניהו, לצד הקושי הרב של ראש הממשלה עצמו להצליח לעמוד במשימה.

יריב לוין נועל את הכנסת ה-23 (צילום: ערוץ כנסת)

ומה אמר אתמול סקר חדשות 12?

הליכוד שומר על כוחו מהתקופה האחרונה וזוכה ל-28 מנדטים, בעוד 'תקווה לישראל', מפלגתו סער נחלשת וזוכה ל-18 מנדטים בלבד. יש עתיד מתחזקת במעט וזוכה ל-15 מנדטים, ימינה מקבלת 14 מנדטים ואילו הרשימה המשותפת זוכה ל-11 מנדטים. שתי המפלגות החרדיות זוכות לשמונה מנדטים כל אחת, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן זוכה לשבעה, מרצ לשישה ואילו כחול לבן  צפויה לקבל חמישה מנדטים בלבד.

כאמור, על פי העולה מהסקר, ביכולתו של גדעון סער להקים ממשלה ללא הליכוד, אולם מדובר במשימה לא פשוטה בכלל. בהתאם לתוצאות, יזדקק סער גם למרצ ואולי אפילו לתמיכה מטעם הרשימה המשותפת על מנת להצליח לזכות במנדט להקמת הממשלה.

מפלגת הליכוד זוכה ל-28 מנדטים, ש"ס ויהדות התורה עם 8 מנדטים, כך שגוש הימין בראשות נתניהו זוכה ל-44 מנדטים בלבד. נפתלי בנט העומד בראשות ימינה טרם הכריז האם בכוונתו לשבת בממשלה עם נתניהו, אך על פי הסקר הוא זוכה ל-14 מנדטים ואין ביכולתו לשנות את המפה הפוליטית. 

סקר 103FM 23/12/20 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סקר 103FM 23/12/20 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברקע המשך ההידרדרות בסקרים, בימים האחרונים מתגברות ההערכות שליליות בנוגע לעתידה של כחול לבן. לצד אלו המעריכים כי יתכן שכלל לא תעבור את אחוז החסימה, מתרבות ההערכות לפיהן רבים מחברי הרשימה, לרבות הבכירים שבהם, כלל לא יתמודדו בבחירות. בין השאר הוזכר שמו של שר החוץ גבי אשכנזי כמי שלא צפוי להתמודד בבחירות לכנסת ה-24.

הכנסת ה-23 התפזרה אמש בחצות לאחר כישלון הניסיון להגיע לפשרה שתדחה את העברת התקציב. הכנסת היוצאת פעלה תשעה חודשים ושישה ימים בלבד לפני פיזורה. בנאום שנשא אמש (ג') ראש הממשלה נתניהו הוא הבהיר: 'אנחנו נגד בחירות. זאת החלטה שגויה של כחול לבן אבל אם כופים עלינו בחירות אני מבטיח לכם שאנחנו ננצח'. למרות זאת, על פי הסקר גוש הימין אמנם גדל, אך כך גם הסכנה שנתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. אם כן, מצפה לנו מסע ארוך עד להרכבת הממשלה.

בעוד שלושה חודשים אזרחי ישראל ילכו שוב לקלפי, ובתקווה תוקם ממשלה יציבה וחזקה בתום ארבע מערכות בחירות קשות. בשאלה 'האם בבחירות הבאות תשנה את דעתך', 30 אחוז בטוחים שכן, ו-24 אחוז בטוחים שלא. מתוך המשיבים שבטוחים כי ישנו את הצבעתם בבחירות הבאות, 57% הצביעו בבחירות מרץ 2020 לכחול לבן, 35% לרשימה המשותפת ו-25% לליכוד. כמו כן, 16% ממצביעי יהדות התורה, 15% ממצביעי ימינה, 12% מש"ס ובתחתית הרשימה 9% מישראל ביתנו.

הסקר נערך אמש (ג'), והשתתפו בו 514 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט. (פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־3,100 חברים בפאנל). הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל, יהודים וערבים כאחד - מגיל 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.4 אחוזים.