זעם, חשש ותסכול רב שררו אתמול במגזר העסקי בעקבות ההחלטה על הסגר השלישי וההוראה להעביר את פעילות המסחר ל"מתכונת יום כיפור".

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל. צילום: אבשלום ששוני

באיגוד לשכות המסחר התריעו כי הפסד הפדיון היומי יעמוד על כחצי מיליארד שקל בממוצע, בעוד הפסד פדיון של שבועיים צפוי לעמוד על על כ־5־6 מיליארד שקל. "ההחלטה על הסגר אומללה, ומקורה בחשיבה הבסיסית המוטעית של קבינט הקורונה", תקף עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכות איגוד המסחר. "על הקבינט לחזור בו ולחשוב על שינוי תפיסת עבודה ושינוי ערכים. לא עוד סגר גורף, אלא שבועיים של עבודה נכונה. יש להתמקד איך לפתוח, ולא מה לסגור".

גם עו"ד רועי כהן, נשיא להב, התריע מפני ההשלכות הקשות. "משפחות שלמות שוב מוצאות עצמן על פי התהום, שמי יודע איך ומתי ייצאו ממנה", הזהיר, "מדינת ישראל מכניסה אותנו לטרלול מוחלט. הולכים לסגר שיביא לקריסת המגזר העסקי, סגר שעבור עסקים רבים הוא המסמר האחרון בארון הקבורה שלהם".

במספרות ובמכוני היופי שרר אתמול לחץ כבד. "מהבוקר אנחנו מקבלים המון טלפונים, סיפר ל"מעריב" אילן מרגלית, מעצב שיער ובעל מספרה בשכונת מרום נווה ברמת גן. "נעבוד יותר שעות עד הסגר, כדי להספיק להיענות לביקוש הרב. התחושה נוראית. יש לי שישה עובדים ולבי איתם. הם צריכים לשלם שכירות ומשכנתה ולהתקיים שוב מהשכר המופחת של היציאה לחל"ת".

בינתיים, המסעדנים דרשו אתמול לאפשר להם להמשיך לפעול במתכונת משלוחים וטייק אוויי גם בסגר. "חשיבות השמירה על פעילות המסעדות ודוכני המזון היא קריטית", אמר תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד". "אסור לממשלה לחרב עוד יותר את המסעדות, שמצבן קשה גם כך".

גם ביטול מתווה האיים הירוקים באילת ובים המלח עורר ביקורת קשה. "היה מקום להשאיר את האיים הירוקים פעילים, בטח לאחר שראינו שזהו מהלך שהוכיח את עצמו", אמר ניר ונגר, ראש המועצה האזורית תמר ים המלח. "זוהי דרך מצוינת לעודד אנשים להיבדק, וכזו שמאפשרת לעסקים באזור מרוחק ומבודד, כמונו, להמשיך ולפעול, ובכך לתת פרנסה לאלפי משפחות".