המשנה לפרקליט המדינה לשעבר, עו''ד יהודה שפר התראיין היום (שלישי) ב-103FM ושוחח עם אראל סג''ל על כתב האישום המתוקן שהוגש נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 4000. "יש פייק ניוז שכאילו מאשימים מישהו שקיבל סיקור אוהד, זה לא. הוא מואשם בעצם הפנייה למוציא לאור, לאיש העסקים ולא לעיתונאי. אותו איש עסקים מקבל הטבות רגולטוריות והכול נעשה בידיעתו של רה"מ, זה שונה מהתן וקח הרגיל", הדגיש שפר. לדבריו, הוא נחרד כשראה במה ראש הממשלה מתעסק: "הוא צריך לבקש שילכלכו על יריב פוליטי? מה זה הדבר הזה?"

אנחנו רוצים לדבר על כתבי האישום של ראש הממשלה, שלשום הפרקליטות הגישה כתב אישום מתוקן. מהי עמדתך?
"אני חושב שההגנה ירתה לעצמה ברגל.  אני חושב כך, משום שההגנה הגישה טוענות מקדמיות, רובן או נדחו על ידי ביהמ"ש או הועברו לדיון בסוף ההליך כי אינן מקדמיות וחלקן התקבלו". 

בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: עמית שאבי, פול)
בנימין נתניהו בבית המשפט (צילום: עמית שאבי, פול)

מרוב יער לא רואים עצים.
"כשהגיע הפירוט אני נדהמתי מהכמות וגם מהסיקור הלא נכון ששמעתי בתקשורת. שמעתי פרשנויות על איך מדובר בפניות רגילות בין עיתונאים לפוליטיקאים וכו' וזה לא ככה. מה שנטען בכתב האישום זה שלאורך כל התקופה הרלוונטית, כחלק ממערכת יחסים של תן וקח, בני הזוג אלוביץ' נענו לדרישות נתניהו באשר הן ועשו כל מאמץ כדי לממשן בחלק משמעותי מהמקרים. כל זאת כאשר הם מקבלים הטבות רגולטוריות. אני יודע שאתה לא מאמין שזה יוכח".

כבר לא כתוב, כתוב פעולות שלטוניות.
"יש פייק ניוז שכאילו מאשימים מישהו שקיבל סיקור אוהד, לא. הפרקליטות לא מאשימה את נתניהו על כך שביקש סיקור אוהד, האשמה בכך שמדובר בפנייה של רה"מ למנכ"ל בעצמו, מול איש עסקים ולא מול העיתונאי".

כמה פעמים הוא פונה בעצמו?
"מדובר על 90 עמודים, זה לא משנה כרגע, מדובר על 315 מקרים קונקרטיים, 230 דרישות ומעורבות של נתניהו שהיה מודע לכך שפונים והיה מודע לכך שנענים לבקשה".

האשמה שלו היא בידיעה?
"בוודאי. הרי אישום השוחד, אני מזכיר שהמתת יכול להיות לנתניהו עצמו או לבני משפחתו".

הם כותבים מעורבות, לא ידיעה. כשאומרים היענות חריגה בדרך כלל יש היענות לא חריגה. יש ביסוס מהי היענות חריגה?
"לא חושב".

אז איך יודעים? אם אני 20 שנה בתקשורת והפלאפון שלי מלא בפניות של פוליטיקאים וכו'. זה יחסי תן וקח תמיד.
"יש שלושה הבדלים, הפנייה היא לא לעיתונאי אלא לאיש עסקים, אותו איש עסקים מקבל הטבות רגולטוריות והכול נעשה בידיעתו של רה"מ. זה כמות שהופכת לאיכות זה שונה לגמרי מהתן וקח הרגיל".

זה לא שונה. אני חושב שהפרקליטות תצטרך להוכיח מה זה היענות חריגה, איך זה עובד במקומות אחרים.
"נשמע הגיוני שאיש עסקים מקבל הטבות רגולטוריות?".

למה הוא לא נחקר? אילן ישועה העד המרכזי, הוא אדם שבמשך כל השנים הביע תיעוב עמוק לרה"מ מר בנימין נתניהו. הוא הרוויח כסף כמנכ"ל, למה הוא לא נחקר? הוא הרוויח לכאורה.
"אתה שואל שאלה שאני לא יודע את התשובה כרגע. אני בטוח שיש תשובה טובה, יכול להיות שנעשו פה טעויות בדרך, אבל מצד שני צריך להדוף את הפייק ניוז הזה, כי אני חושב שאנחנו לא רוצים לחיות במדינה בה איש עסקים שמקבל הטבות רגולטוריות משמעותיות, פונים אליו כדי שיפעיל לחץ על העיתונאים, זה יחסים משוחדים. כתב אישום זה לא מסמך שבא להוכיח משהו, זה בא להציב מה הפרקליטות צריכה להוכיח, ברור שהיא תצטרך להוכיח".

יש עוד מקום בעולם שסיקור אוהד נחשב בו שוחד?
"התשובה היא לא, גם המשפט הזה הוא לא על סיקור אוהד, הוא על היענות חריגה".

את האמונים שלי מי הוא מפר?
"של הציבור, אם הוא נותן הטבות רגולטוריות שאין להם הצדקה ,הוא מפר את האמונים כלפינו ומקבל שוחד בוודאי. החקירה התחילה ברשות לניירות ערך, והם נפגשו עם המשטרה. מצד הרשות נחקרו ההטבות הרגולטוריות וכל מה שנעשה שלא כדין מצד בזק, ומצד המשטרה נחקרו החשדות להפרת אמונים. זה מקרה קלאסי של הון-שלטון ואני חושב שיש הצדקה להעמיד לדין. מחריד לראות במה רה"מ מתעסק, הוא צריך לבקש שילכלכו על יריב פוליטי שלו? מה זה הדבר הזה?"