חברי מבטחי ישראל, פורום מפקדים לאומי שעליו נמנים מפקדים ואנשי ביטחון בכירים, פנו היום (שלישי) לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי במכתב בעניין תופעת גניבות הנשק מצה"ל, בעקבות גניבת 90,000 קליעים מבסיס צאלים שהתרחש בסוף השבוע האחרון. 

"אנו צופים בדאגה רבה אחר המחדל המתמשך של זליגת אמל"ח מצה"ל באמצעות פריצות לבסיסים וחדירות למתקנים שאמורים להיות מאובטחים", כתבו חברי הפורום. "מדי שבוע מתפרסמת ידיעה על פריצה למתקני צה"ל וגניבת אמל"ח בכמויות מבהילות. מדובר בתופעה מתמשכת של פריצות וגניבות אמל"ח ומתקיימת אוזלת יד חמורה כלפי התופעה הזאת".

"הסברים יש בשפע ורובם נוגעים לחוק ולפרשנויות אליו. יש לשים את הדברים על השולחן", המשיכו. "האחראי הבלעדי על החוק והפקודות לאבטחת הבסיסים ושטחי האימונים של הצבא הוא צה"ל. לצה"ל יש את כל הסמכויות והכלים למנוע ולסכל פריצה לבסיסיו".

"הבעיה מתחילה כאשר הצבא מפנה אצבע כלפי רשויות אחרות ובכך הנושא נופל בין הכיסאות ומשדר לדרגי השטח תחושה של חוסר אונים", הדגישו. "אנשי מילואים מדווחים על מסרים מעורפלים שמתקבלים מסגל הפיקוד בבסיסים השונים שאינם מאפשרים את המניעה הנדרשת. השתרשה בצה"ל מדיניות של 'הפרדת רשויות' – עניינים פליליים זו סמכותה של המשטרה".

"כדי להבהיר את עניין הסמכות הטריטוריאלית נמסר ממשטרת ישראל 'ראוי לציין כי האחריות הכוללת לאבטחת בסיסי הצבא, לרבות שטחי אש, היא של צה"ל בלבד, ולמשטרה אין סמכות לפעול באזורים אלה. זאת ועוד, ככל שמתבצעת עבירה בשטחים אלו, הגוף האמון על חקירת האירוע הוא המשטרה הצבאית'. חד וחלק".

"בדומה לאתרי מדינה אזרחיים רגישים אם לא למעלה מזה - בסיס צבאי ובו אמל"ח ,ציוד ואמצעים מסווגים הנו מתקן רגיש לכל דבר שעליו להיות מאובטח ברמה זהה לכל מתקן רגיש וזה אומר מעגלי אבטחה חיצוניים ופנימיים שמורכבים מגדרות ביטחון, אמצעי התרעה ותיעוד וכוח חמוש שאמור לסכל כל ניסיון חדירה למתקן".

"אם למאבטח של תחנת כוח יש סמכות לירות בפורץ שלא נענה לאזהרה לעצור (בהתאם לנוהל פתיחה באש כמובן) כך גם לחייל שמאבטח רכוש צבאי", כתבו. "הנשק שזולג מבסיסי הצבא מופנה בסיכומו של דבר אלינו, האזרחים, אם על רקע פלילי או פח"עי וזה ממש לא משנה, כאשר האחריות למניעת מתווה פיגוע כזה הינו על הצבא ובדגש על מפקדי הבסיסים בהם מצויים מחסני הנשק והתחמושת".

"נציין כי קודמך רא"ל גדי אייזנקוט, שינה את הוראות הפתיחה באש והנחה את החיילים לירות לעבר חשודים בגניבת אמל"ח מבסיסי צה"ל כדי להילחם בתופעה הרעה הזאת אך נראה שהוראתו אינה מתקיימת", ציינו במכתב. "לאחרונה אכן הניע סגן הרמטכ"ל האלוף אייל זמיר הליך של בקרה והסברה נרחב בצה"ל - וכפי שהוגדר בצבא, "למזער את התופעה", הגדרה בעייתית בפני עצמה – תופעה זו יש למגר ולא למזער".

"על ההוראות להיות בהירות וחד משמעיות כדי שכל מפקד וחייל ידעו את המוטל עליהם וחשוב לא פחות לוודא שהנן מיושמות כלשונן. אנו מצפים מצה"ל שיגדיל ראש ויגלה את הנחישות המוטמעת במסורת הארוכה והמפוארת כדי לעצור את המחדל המתמשך והמסוכן הזה", סיכמו.

חיילי צה''ל בגבול הצפון, סמוך לזירת המטענים (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בגבול הצפון, סמוך לזירת המטענים (צילום: דובר צה''ל)

כאמור, מעל ל-90 אלף קליעים נגנבו ממחסן התחמושת המרכזי במרכז האימונים הלאומי של צה"ל בבסיס צאלים. האירוע התרחש במהלך סוף השבוע האחרון, כאשר הפורצים הצליחו, ככל הנראה, להגיע עם רכב לאזור הבונקר, והעמיסו את התחמושת במהירות. 

המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בוחנת כעת את האפשרות, לפיה לגנבים היה סיוע בתוך שטח הבסיס. כמו כן, המחוז הדרומי של המשטרה מוביל את חקירת האירוע, זאת במקביל לחקירת המשטרה הצבאית, שבודקת את ההתנהלות הפנימית בתוך הבסיס אל מול ההנחיות לנוהלים המחייבים בנוגע לשמירה על תחמושת.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך השבוע התגלתה פריצה למחסן תחמושת בבסיס צה״ל בדרום הארץ, במהלכה נגנבה תחמושת צבאית. האירוע מתוחקר והמשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, בסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".