דובר צה"ל הודיע היום (שלישי) כי הסתיים תהליך התחקור, שבוצע על ידי ועדת החקירה בראשות ראש מטה אוגדה 146, אלוף-משנה עידן מורג, בנושא גניבת כלי נשק רבים מבסיס חטמ"ר 769. בעקבות האירוע החמור, נקבע כי קידומו של מפקד החטיבה, קצין דרגת אלוף משנה, יעוכב בשנה, והוא לא יעלה בדרגה עד לקיץ 2024, זאת בגין אחריותו הכוללת לנעשה ביחידתו. עוד הוחלט כי סגנו יודח מהתפקיד. 

בנוסף הוחלט על הדחת שני קצינים ונגד בדרגת רס"ר נוספים, ושמונה בעלי תפקידים נוספים יועמדו לדין משמעתי בפני מפקד האוגדה. במקביל נמשכת חקירה פלילית משותפת למשטרה הצבאית החוקרת ומשטרת ישראל. את ההחלטה להחמיר בענישה קיבל הרמטכ"ל לאור חומרת האירוע ובהמלצת מפקד פיקוד הצפון האלוף אמיר ברעם.

כזכור, לפני כשלושה חודשים נפרצה הנשקייה בבסיס, ועשרות נשקים נגנבו ממנו. מדובר באחד מאירועי גניבות הנשק החמורים ביותר שהיה מבסיסי צה"ל בשנים האחרונות. 

מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, בפגישה עם ראשי רשויות בצפון (צילום: דובר צה''ל)
מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, בפגישה עם ראשי רשויות בצפון (צילום: דובר צה''ל)

התחקיר בנושא הסתיים לאחרונה, כאשר בראשות הוועדה עמד ראש מטה אוגדה 146 אלוף משנה עידן מורג, והתחקיר הוצג לרמטכ"ל, שקיבל את ממצאי ועדת החקירה וקבע שמדובר באירוע חמור שמתבטא בתוצאות החמורות שלו וגם בפערים ובכשלים החמורים שהתגלו בתחקיר. הרמטכ"ל קבע כי הפערים שהתגלו באירוע חוצים את כל שרשרת הפיקוד בחטיבה ולכן הוחלט להחמיר מאוד בענישה גם של הקצינים הבכירים בחטיבה.

באירוע גניבת הנשקים בגיבור, נמצאו כשלים רבים, באבטחת נשקיית האגמ"ר שלא אובטחה כנדרש לעומת נשקיית החטיבה שנמצאת במבנה סמוך ולא נפרצה באירוע זה. בסיכום התחקיר ציין הרמטכ"ל: "באירוע באים לידי ביטוי חוסר אחריות וחוסר מקצועיות בסיסי שהתבטאו בפערי ידע בנוגע לפקודות הצבא, חוסר דייקנות באופן המימוש של ההנחיות ופערים במימוש האחריות האישית. מימוש של אחריות אישית של בעלתי התפקיד השונים ציין הרמטכ"ל היו מונעים את האירוע החמור".

כאמור, בשנת 2017 נגנבו מבסיס שדה תימן בדרום 33 נשקים. לאחר האירוע החמור, נקבעו בצה"ל קבעו נוהלים חדשים, ותוקצבו מיליוני שקלים לשיפור האבטחה בבסיסי צה"ל, שהפכו ליעד של גורמים עבריינים להשגת נשק. התוכנית קבעה בין השאר הצבה של אמצעים טכנולוגיים מתקדמים לשיפור האבטחה.