הרמטכ"ל לשעבר שאול מופז שוחח עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על פסילת סרטו של מוחמד בכרי "ג'נין ג'נין" להקרנה בישראל. מופז היה הרמטכ"ל בתקופת מבצע "חומת מגן" אותה מגולל הסרט והוא בירך על החלטת בית המשפט וסיפר: "בתוך ג'נין התבצרו עשרות מחבלי ג'יהאד וחמאס עם מאות מטענים, והיו מוכנים לפוצץ את עצמם על חיילי צה"ל, ואנחנו פעלנו שם כירורגית מדלת לדלת. באף מקום לא היה מצב שאנחנו פעלנו כנגד אזרחים פלסטינים. לא היה אירוע אחד בג'נין שחיילים שלנו הרימו נשק, כפי שמופיע בסרט הזה".

פעילות כוחות צה"ל ומג"ב בג'נין. צילום: דובר צה"ל


 
מגל: אנחנו נפגשים בגלל הדיון על הסרט 'ג'נין ג'נין'.
"אני מברך על הפסיקה של בית המשפט המחוזי, גם על עמידה לעזרת לוחמי צה"ל שפעלו ב'חומת מגן' ובדגש בג'נין. אני רוצה רק להזכיר לעצמנו ולמאזינים שלפני 19 שנה הייתה אינתיפאדה שנייה, והגענו למציאות שלא הייתה ברירה, וחיילי צה"ל נכנסו לתוך הערים הפלסטיניות ולתוך מחנות הפליטים, לצורך אחד בלבד, להגן על מדינת ישראל, וזה מה שהם עשו".

אופנהיימר: בוודאי שהמטרה הייתה להגן על מדינת ישראל, אבל הוויכוח סביב 'ג'נין ג'נין', וגם בכלל סביב הפעילות של צה"ל, זו המידתיות. האם הסטנדרטים של צה"ל על זכויות אדם ועל מוסר לחימה, נשמרים?
"בג'נין נפלו לנו 23 לוחמים. אני מוכן להעיד שלא מעט מדינות בעולם, אם הן היו עומדות בפני אותו מצב, הן היו נוהגות אחרת. אנחנו פעלנו לאחר שכרזנו לאנשים לצאת, לאחר שנקטנו בכל הפעולות. בתוך ג'נין התבצרו עשרות מחבלי ג'יהאד וחמאס עם מאות מטענים, והיו מוכנים לפוצץ את עצמם על חיילי צה"ל, ואנחנו פעלנו שם כירורגית מדלת לדלת. אני מניח שמדינות אחרות היו עושות את זה באופן אחר, מטילות פצצות מהאוויר, ובזה היו מסיימות. זה לא דרכו של צה"ל".

מגל: יכול להיות שבדיעבד היינו מוסריים מדי?
"בדיעבד, פעלנו בדיוק לפי רוח צה"ל. פעלנו בשמונה ערים פלסטיניות ובכ-15 מחנות פליטים, ובאף מקום לא היה מצב שאנחנו פעלנו כנגד אזרחים פלסטינים. לא היה אירוע אחד בג'נין שחיילים שלנו הרימו נשק, כפי שמופיע בסרט הזה".

אופנהיימר: איך אנחנו מגיעים למצב שאין עוד חומת מגן ואין עוד מבצעים כאלו? מה לדעתך מדינת ישראל צריכה לעשות היום או מחר?.
"לצערנו, מאז חומת מגן, עברו איזה 19 שנה וניסיונות כאלה ואחרים לא צלחו".

אופנהיימר: אתה עדיין תומך בפתרון שתי המדינות?
"אני תומך בפתרון שתי המדינות. אני לא בטוח שהיום יש לנו בצד השני את המנהיגות הרלוונטית. אבל אני תומך בפתרון שתי המדינות, ואני חושב שבסופו של דבר זה מה שיהיה, גם אם יהיו איזשהם תהליכים מקדמיים. ההתרחשויות האחרונות במזרח התיכון, והעובדה שלמדינת ישראל יש יחסי נורמליזציה עם מספר מדינות, זה דבר חשוב מאוד. אני חושב שזה משפיע גם על המנהיגים הפלסטינים, ובמקום לחרב ולגדף את אותן מדינות שצועדות לנורמליזציה עם ישראל, אני חושב שהם היו צריכים לקבל את זה ברוח יותר חיובית, ולעשות גם כן את המאמץ להגיע להסדר. בסופו של דבר יהיה הסדר, השאלה, כמה זמן זה ייקח".  

מגל: למה בעצם לא עשינו 'חומת מגן' ברצועת עזה, ואריק שרון החליט במקום זה לסגת מהרצועה וליצור מצב של צבא חדש שהקמנו שם בדרום?
"להיכנס ולכבוש את כל רצועת עזה, זה סרט אחר ממה שהיה ביהודה ושומרון, מהטעם, שזו מקשה אחת. ביהודה ושומרון יש 8 ערים, ו-15 מחנות פליטים. אתה יכול לסגור אחת, לבודד את השנייה ולהילחם בשלישית. ואני חשבתי אז, ואני גם חושב היום, שההתנתקות עזרה לנו במובן הזה שאנחנו יכולים להתמודד מהמעטפת, ולא להיות מעורבים יום-יום בתוך רצועת עזה".

מגל: אז אתה חושב שזה היה נכון לא לעשות מבצע 'חומת מגן' בזמנו ברצועת עזה, ולסגת ולעשות את ההתנתקות?
"בוודאי. אני חושב שאנחנו היום נהנים גם מהפירות של התוצאה המבצעית ב'חומת מגן', יש חופש פעולה לצה"ל. ואחר כך זה גם הגיע לרמה של תיאום עם הכוחות הפלסטינים. ההתנתקות חסכה לנו הרבה מאוד חיים והיא הקלה על היכולת המבצעית שלנו לטפל בטרור של החמאס והג'יהאד בתוך רצועת עזה".