"אירועי ספורט ותרבות מראים את פניה היפות של ישראל לציבור הרחב"

"אני משתמש באירועי ספורט ותרבות המתמקדים בישראל כדי להראות את פניה האמיתיות של ישראל לציבור הרחב", אמר סילבן אדמס, איש העסקים, הפילנתרופ, מבעלי קבוצת האופניים "ישראל סטארט־אפ ניישן" ומי שפועל בשנים האחרונות ליצירת קשרים בין מדינות באמצעות קשרים אישיים בין אנשים.

בראיון שהעניק לעורך "הג'רוזלם פוסט" יעקב כץ בכנס "השולחן העגול לשלום ולשגשוג" של "החאליג' טיימס" ו"הג'רוזלם פוסט", שהתקיים השבוע, אמר אדמס: "יותר מכל פעילות אחרת שנערכת בעולם, לאירועי ספורט יש את קהל הצופים הגדול ביותר. כשהבאנו לארץ ב־2018 את גי'רו ד'איטליה - מרוץ האופניים השני ביוקרתו בעולם אחרי טור דה פראנס - המיטב של ישראל שודר לעולם במהלך המרוץ בן שלושת הימים והגיע לכמיליארד צופים".

אדמס היה מהישראלים הבודדים שהוזמנו בחודש ספטמבר לבית הלבן לטקס החתימה על הסכמי אברהם בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין. כמה חודשים קודם לכן הוא ביקר באמירויות עם קבוצת האופניים. "התקבלנו בחום ברחובות דובאי ואבו דאבי", הוא אומר. "האוהדים עמדו בתור כדי להשיג חתימות של הרוכבים שלנו ולקבל בקבוקי מים שחילקנו למזכרת. היה יפה לראות את האמירתים מעודדים אותנו ומחבקים אותנו כשרכבנו בגלוי ברחובותיהם". אדמס אומר כי הקשרים הבין־אישיים שנוצרו אז סייעו להניח את היסודות לשלום החם שנחתם בהמשך.
אדמס מתכנן לחזור לדובאי עם צוות הרכיבה בחודש פברואר, כדי להשתתף במרוץ האופניים של איחוד האמירויות עם רוכב האופניים המפורסם בעולם כריס פרום, החבר החדש בקבוצה. הוא הביע תקווה להרחיב בעתיד הקרוב את המרוץ גם לישראל ולבחריין.

מלבד לעולם הספורט, אדמס תורם רבות גם לנושאים אחרים. הוא סייע לבנות את חדר המיון החדש בבית החולים איכילוב ותרם לבנייתו של בית חולים לילדים, שיוקם בבית החולים יוספטל בחולון. אדמס גם תרם לתוכנית "הצל לבו של ילד", שמציעה ניתוחי לב מצילי חיים בבית החולים וולפסון לילדים פלסטינים ומציעה עזרה גם לילדים מאפריקה, מאסיה וממזרח אירופה. "ספורט ותמיכה בהתקדמות הרפואה הם שני צדדים של אותו מטבע", הוא אומר. "שניהם מסייעים להראות את פניה הטובות של ישראל.

"אנו שולחים את מומחי הלב שלנו למדינות עולם שלישי, אך גם מביאים ילדים פלסטינים מעזה ומהגדה המערבית. כשהם מגיעים לבית החולים וולפסון, מקבלים את פניהם אנשי מקצוע דוברי ערבית". אדמס אומר כי הילדים חווים את "הלב הגדול של ישראל" ורואים מקרוב את הציווי היהודי של "תיקון עולם". "אני גאה להיות חלק מהפרויקט היפה הזה", אמר, והוסיף כי הוא מקווה להצליח להרחיב את התוכנית לבחריין, לאיחוד האמירויות ואולי גם לסודן ולמרוקו.

סילבן אדמס (צילום: צילום מסך ג'רוזלם פוסט)
סילבן אדמס (צילום: צילום מסך ג'רוזלם פוסט)

"למילים 'סאלאם' ו'שלום' יש אותה משמעות"

רון לאודר, נשיא הקונגרס היהודי העולמי, פתח את כנס "השולחן העגול לשלום ולשגשוג" של ה"חאליג' טיימס" ו"הג'רוזלם פוסט", שהתקיים השבוע, בברכה למשתתפים באירוע ההיסטורי. "לראשונה הפגישו עיתון ישראלי ועיתון מהעולם הערבי, הפועלים כשותפים, פוליטיקאים מכובדים, מומחים ואנשי רוח ממדינות שונות בכנס שנועד לעסוק בעתידנו", אמר לאודר, שמונה לנשיא הכנס. "אנשים מבינים שלמילים 'סאלאם' ו'שלום' יש אותה משמעות והן נושאות אותו מסר של תקווה", הוסיף.

בדבריו הוא ציין שכנשיא הקונגרס היהודי העולמי, הוא נאבק באנטישמיות. הוא הצהיר כי יש להילחם גם באסלאמופוביה ובשנאה המופנית כלפי דתות וגזעים אחרים. "אסור שיהיה לזה מקום בשום מקום", אמר, "עלינו להילחם בשנאה הזו יחד. אני יודע שהדורות הבאים יכולים לנהל חיים טובים יותר בשלום, וחובתי לפעול לשם כך כיהודי, מכיוון שאברהם היה האב הקדמון של כולנו". הוא אמר שיהודים וערבים חולקים קשר משותף כילדיו של אברהם, והוסיף: "לכולנו יש אותם דאגות ותקוות ופחדים".

לאודר אמר כי חשוב לזכור את מאמציהם של מנהיגים כמו שייח' זאייד, מייסד איחוד האמירויות הערביות, ש"האמין בחברה רב־דתית", ושל ראשי הממשלה המנוחים יצחק רבין ושמעון פרס, שהקדישו את חייהם לחלום על שלום בין ישראל לשכנותיה הערביות.

בסופו של דבר, אמר לאודר בדברי הברכה של הכנס, חינוך הוא המפתח להבנה רבה יותר ולעתיד טוב יותר עבור כל עמי המזרח התיכון. "אנו נילחם בדעות קדומות באמצעות חינוך, ועלינו ללמוד גם על ההיסטוריה של עמנו, ובחלק מהמקרים גם על החלקים הכואבים שבהם נגרמו פצעים עמוקים. זה לא תמיד יהיה קל, אבל לעולם אל לנו לפחד מדיאלוג כן".

לאודר הוסיף כי מעורבותו בבניית בית ספר יהודי בדובאי והמראה של ישראלים רבים כל כך המבקרים באמירויות בשבועות האחרונים הם סימנים לנורמליזציה. הוא סיכם את דבריו באומרו כי תהליך השלום והדיונים והפעילויות הנלווים אליו יכולים ליצור רצון טוב לא רק בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, אלא בכל העולם.

רון לאודר (צילום: צילום מסך ג'רוזלם פוסט)
רון לאודר (צילום: צילום מסך ג'רוזלם פוסט)

"מקורות היא חברה שמביאה בשורה טכנולוגית לכל משקי המים בעולם"

"מקורות מנהלת שיחות בנוגע לשיתוף פעולה בפרויקטים שונים עם עמיתינו בבחריין ובאיחוד האמירויות", אמר אלי כהן, מנכ"ל מקורות, חברת המים של ישראל. את הדברים אמר כהן במהלך כנס "השולחן העגול לשלום ולשגשוג" של "החאליג' טיימס" ו"הג'רוזלם פוסט", שהתקיים השבוע.

בראיון שערך איתו העורך הראשי של "הג'רוזלם פוסט" יעקב כץ, אמר כהן: "מקורות מקדמת טכנולוגיות מים חדשניות, שמובילות להגדלת היצע המים ולהתמודדות מיטבית של משק המים עם משבר האקלים". הוא הרחיב והסביר:  "מקורות יודעת לנהל באופן אינטגרטיבי את כל סוגי המים דרך מערכת אחת ולטפל בו־זמנית במגוון תחומי משק המים והקולחין. אין הרבה חברות כאלה בעולם, המטפלות בכל סוגי המים תחת קורת גג אחת. לשילוב הייחודי הזה יש דרישה בעולם, כולל במדינות המפרץ שמתמודדות עם הצורך בחיזוק יכולתן לתת מענה לצורכי המים הגוברים באוכלוסייה מחד ולהידלדלות מקורות המים מאידך. בשיחות עם אנשי המקצוע במפרץ אנו גם לומדים הרבה ומתקיימים דיונים מעמיקים בתחומי ליבה והפריה הדדית".

כהן אף התייחס בדבריו לפתרונות המתקדמים שמובילה מקורות כדי להגדיל את היצע המים בישראל. "אנחנו מדברים, למשל, על יישום כלכלה מעגלית מושכלת, חכמה ובת־קיימא ועל יצירת סינרגיה בין שימושי המים בבתים ומחזורם לצורכי המים של החקלאים. בד בבד הפכנו לראשונה בתולדות ישראל את כיוון הזרימה המסורתי של המוביל הארצי ההיסטורי, והיום אנחנו מובילים דרכו מים מותפלים ממרכז הארץ צפונה, להגברת אספקת המים ליישובי הגליל ובעתיד הקרוב למילוי הכנרת. דוגמה נוספת היא כריית מנהרה ראשונה מסוגה בעולם, באורך של 12 ק"מ, להובלת מים מותפלים לירושלים, שיספקו את צורכי העיר ב־50 השנים הבאות. גם בערבה אנחנו מגדילים את מתקן ההתפלה באמצעות מערכת ימית חדשה, שתגדיל את תפוקת ההתפלה לצורכי המים של אילת והאזור. מקורות נמצאת בכל מקום ויודעת לתת מעטפת של פתרונות ביעילות ובגמישות מרביות".

אלי כהן, מנכ''ל מקורות (צילום: צילום מסך ג'רוזלם פוסט)
אלי כהן, מנכ''ל מקורות (צילום: צילום מסך ג'רוזלם פוסט)

מנכ"ל מקורות ציין: "החברה פועלת כיום על בסיס איחוד עולמות התפעול והניהול לכדי אקוסיסטם שלם, לצד תפיסה עסקית שחותרת למיצוי הפוטנציאל העצום הקיים בהשקעות במשאב המים, שאין לו תחליף לקיום החיים ולעתיד האנושות".

"הביקוש לידע ולניסיון של מקורות רק גובר", הצהיר בסיפוק כהן. "אנחנו מובילים בהשבת מים לחקלאות, פחת המים שלנו הוא מהנמוכים בעולם ועומד על פחות מ־3%, ההתייעלות האנרגטית שלנו בייצור ובהובלה של מים היא מהגבוהות בעולם, אנחנו נחשבים למובילים בפתרונות סייבר, וככלל עומדים בחזית המהפכה הטכנולוגית בתעשיית המים".

כהן הוסיף בהקשר זה: "בשנים האחרונות מקורות מרחיבה את הטווח הטכנולוגי שלה, וכעת מפתחת מעבדה חכמה על שבב, שאפשר יהיה להתקין על ברזי המים בבתים הפרטיים. המערכת הזו תהיה מסוגלת לעקוב אחר איכות המים שעוברים בברזים, לבקר ולבדוק אותם. מים לא יהיו בעיה באזורנו", סיכם כהן.