על אף הדרמה המתחוללת בשבועות האחרונים בארצות הברית סביב המהומות בקפיטול, הבית הלבן ממשיך להטיל עוד ועוד סנקציות על איראן. היום (שישי) הודיעה על סנקציות נוספות הקשורות לנשק קונבנציונלי ולתעשיית הספנות.    

שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, הצהיר היום כי וושינגטון הכניסה לרשימה השחורה שבעה גופים ושני אנשים הקשורים לקווי הספנות של הרפובליקה האיסלאמית וגופי ספנות איראניים, וכן הטילה סנקציות על גופים איראניים בגין פעילויות הקשורות להפצת נשק קונבנציונאלי.

גם בשבוע שעבר הוטלו סנקציות על תעשיית הפלדה של איראן, כאשר יצרנים איראנים וסינים התורמים לתעשייה הפלדה של איראן נכנסו לרשימה - בקרת נכסי חוץ (OFAC), ספק אלקטרודות גרפיט מסין, מרכיב מרכזי בייצור פלדה, ו-12 יצרנים איראניים של מוצרי פלדה ומתכות אחרות ושלושה זרים - סוכני מכירות של חברת אחזקות וכרייה איראנית. 

"תחום המתכות האיראני מהווה מקור הכנסה חשוב למשטר האיראני, ומייצר עושר למנהיגיו המושחתים ומממן מגוון פעילויות, כולל פיתוח נשק להשמדה המונית ואמצעי מסירתם, תמיכה בקבוצות טרור זרות, מגוון הפרות זכויות אדם, בבית ומחוצה לו", נכתב בפרסום של משרד האוצר.

כזכור, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית אמרה השבוע כי איראן הגבירה באופן משמעותי את קצב העשרת האורניום שלה בתקופה האחרונה. עוד נמסר מסבא"א כי ההערכה היא שבתוך שבועות בודדים תעשיר איראן אורניום בשיעור של כ-20%. 

איראן טוענת שהיא מייצרת את החומר למטרות אזרחיות, אך הדבר גרם לדאגה בקרב בכירים במערב לגבי תוכניותיה של איראן לייצור נשק גרעיני, כיוון שיש לאורניום שימוש אזרחי מצומצם.

בתקופה האחרונה אישרו המג'לס (הפרלמנט האיראני) ומועצת הביטחון העליונה באיראן את הכוונה להגדיל את העשרת האורניום לשיעור הגבוה ביותר אי פעם, ככל הנראה כמסר לג'ו ביידן, הנשיא האמריקאי הנכנס. ביידן הצהיר פעמים רבות במהלך מסע הבחירות שלו על כוונותיו לשוב להסכם הגרעין עם איראן ואף להשיג "הסכם גרעין משופר".

עם היבחרו של ביידן הודיע נשיא איראן חסן רוחאני כי איראן דורשת את הסרת כל הסנקציות האמריקאיות ממנה כתנאי לחזרה להסכם הגרעין. האיראנים מצדם אינם מעוניינים בניסוח הסכם חדש, ומבקשים לשוב להסכם שנחתם עמם בשנת 2015. גם מנהיגה העליון של איראן, עלי ח'מנאי, הודיע כי איראן תדרוש את הסרת כל הסנקציות כתנאי לחזרה להסכם.

החברות האחרות בהסכם הגרעין המקורי (JCPOA) - בריטניה, צרפת וגרמניה - הביעו את מורת רוחן מכוונתה של איראן להעשיר אורניום בשיעור של 20%. כזכור, הסכם הגרעין מתיר לאיראן להעשיר אורניום בשיעור של 3.67% לכל היותר.