בדרך להדחה היסטורית: בית הנבחרים האמריקאי התכנס היום (רביעי) והצביע על הדחתו של הנשיא דונלד טראמפ. את היוזמה להדיח את הנשיא מובילה יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, לאחר שסגן הנשיא מייק פנס הודיע שלא יפעיל את התיקון ה-25 לחוקה האמריקאית וידיח את הנשיא. הצעת ההדחה של הנשיא טראמפ האשימה אותו ב"הסתה לביצוע פשעים חמורים", תוך התייחסות לעידודו את המפגינים בגבעת הקפיטול בשבוע שעבר.

להדחתו של טראמפ נדרשה תמיכתם של 218 חברי בית הנבחרים, כאשר 221 חברי המפלגה הדמוקרטית הצביעו בעד, כאשר התוצאה הסופית היתה 231 בעד ו-197 נגד ההחלטה. בנוסף אליהם, עשרה נציגים רפובליקניים תמכו גם כן בהליך, ביניהם ליז צ'ייני, בתו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר, דיק צ'ייני. כעת, הדחתו של טראמפ  תעבור לאישור הסנאט.

תומכי טראמפ בוושינגטון בזמן ההצבעה בקונגרס על ניצחון ביידן (צילום: רויטרס)

בארה"ב מעריכים כי הליך ההדחה בסנאט צפוי להימשך אל תוך תקופת כהונתו של הנשיא החדש ביידן, שייכנס לתפקידו ב-20 בינואר. יחד עם זאת הבהיר מנהיג הדמוקרטים בסנאט צ'אק שומר: "נכניס סעיף שיבטיח כי אין ביכולתו של טראמפ להתמודד בעתיד לתפקיד הנשיאות".

כאמור, עשרה נציגים מהמפלגה הרפובליקנית הצביעו נגד הנשיא המכהן. הנציגים שערקו הם: דן ניוהאוס מוושינגטון, ג'ון קאטקו מניו-יורק, ג'יימי הררה ביוטלר מוושינגטון, אדם קיזינגר מאילינוי, פרד אפטון ממישיגן, ליז צ'ייני מוויומינג, פייטר מייג'ר ממישיגן, אנטוני גונזלס מאוהיו ורום רייס מדרום קרוליינה.

יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, אמרה: "זה מעציב אותי, וזה צריך להעציב גם אתכם, אבל הנשיא חייב להיות מודח. כולם יודעים שהמדינה שלנו מפולגת בגלל הנשיא המתוסכל שלנו, עלינו לעמוד כשומרי הרפובליקה".

סטני הוייר מהמפלגה הדמוקרטית (מרילנד) אמר: "הנשיא טראמפ הפר את שבועתו לקונגרס. ה-6 בינואר ייזכר בהיסטוריה האמריקאית באותה נשימה יחד עם ההפצצה עם פורט סאמטר, ההפצצה על פרל הארבור ו-9/11".

נציגת המפלגה הדמוקרטית אלהאם עומר (מינסוטה): "עלינו להדיח את הנשיא הרודן למען המשך שלמות הדמוקרטיה שלנו".

נציג המפלגה הרפובליקנית, ג'ייסון ט. סמית' (מיזורי), מחה נגד רעיון ההדחה: "זהו בית הנבחרים, זהו הבית של העם. בואו נשים פעם אחת את האזרחים לפני הפוליטיקאים! הנשיא טראמפ מסיים את כהונתו בעוד שבעה ימים בלבד. הליך ההדחה שלו רק יעמיק את הפילוג והשנאה בעם!".

נציג המפלגה הדמוקרטית ג'ים מקגוברן (מסצ'וסטס) אמר בתחילת הדיון: "אין בהחלטה על הדחת הנשיא טראמפ דבר הפוגע באחדות העם. מה מעיד יותר על אחדות העם מאשר החלטה משותפת של בית הנבחרים והסנאט? הנשיא טראמפ חייב ללכת - הוא סכנה לאומית. רפובליקנים שיצביעו בעד ההדחה הם אמיצים".

ג'ו ביידן (צילום: ANGELA WEISS GettyImages)
ג'ו ביידן (צילום: ANGELA WEISS GettyImages)

בעוד כשבוע, ב-20 בינואר, צפוי הנשיא טראמפ לסיים את תפקידו כנשיא ארה"ב לאחר שהפסיד בבחירות לנשיאות לג'ו ביידן. יחד עם זאת, רבים במפלגה הדמוקרטית, לצד פוליטקאים נוספים במפלגה הרפובליקנית, מעוניינים להביא להדחתו של הנשיא - מה שיגרום בין השאר לכך שלא יוכל להתמודד שוב על הנשיאות בעוד ארבע שנים. 

ביממה האחרונה דווח כי רבים במפלגה הרפובליקנית נוטים שלא להתנגד להצעת ההדחה של הנשיא טראמפ, בעקבות חלקו בעידוד המהומות בוושינגטון לפני כשבועיים. כזכור, אלפי תומכי טראמפ פרצו לגבעת הקפיטול ביום רביעי בשבוע שעבר, בזמן הצבעת הסנאט על בחירתו הרשמית של ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא. 

בעקבות החשש מהישנותם של מאורעות דומים למאורעות השבוע שעבר, מאות חיילי המשמר הלאומי נפרסו בוושינגטון ובסביבת גבעת הקפיטול. כזכור, זוהי הצעת ההדחה השנייה בהיסטוריה של הנשיא טראמפ, לאחר שבספטמבר 2019 דחה הסנאט את הצעת הדחתו על ידי חברי המפלגה הרפובליקנית, בשל החשד למעורבותו בפרשת הטיית הבחירות ב-2016.