ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים הזמני בני גנץ, טרם נחשפו להמלצות שגיבשו בכירי משרדיהם בנושא החקירה הפלילית נגד ישראל בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כך סיפר היום (רביעי) גורם בכיר בממשלה לג'רוזלם פוסט, שהוסיף כי ישראל תצטרך להגיב בנושא בימים הקרובים, מכיוון שהחקירה תיפתח בתשעה באפריל.

בעוד בכירים במשרד החוץ, משרד המשפטים, משרד הביטחון והמועצה לביטחון לאומי עבדו על המלצותיהם בנפרד וביחד, הם טרם נקראו להציג אותם בפני ראש הממשלה, שר החוץ ושר המשפטים.

העניין מסתבך עוד יותר, לאור העובדה כי תקופת כהונתו של גנץ כשר משפטים זמני מסתיימת מחר, ונתניהו, שנאסר עליו כחוק להיות מעורב בבחירת שר חדש עקב משפטו, חסם את מנהיג כחול-לבן מלמנות מחליף. בנוסף, משרד המשפטים כולו בפגרה השבוע בעקבות חג הפסח.

בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)
בני גנץ (צילום: אלעד מלכה)

תגובתה של ישראל למכתב אמורה להתקבל עד לתשעה באפריל, חודש בדיוק להודעתה של התובעת פאטו בנסואדה,  בה הודיעה על כוונתה לפתוח בחקירת ישראל בעוון פשעי מלחמה שביצעה בעזה, יהודה ושומרון. החקירה אמורה לכלות את מבצע ''צוק איתן'' משנת 2014, הפרות סדר שונות בגבול עזה משנת 2018 ואת הבנייה ביהודה, שומרון ומזרח ירושלים.

בין הבכירים שעלולים להיות חשופים לתביעות בפשעי מלחמה נמנים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ, שהיה רמטכ"ל צה"ל בשנת 2014, ואחרים, כמו גם מאות קצינים בצה"ל.

מדיניותה של ישראל הייתה עד כה שלא לשתף פעולה עם בית הדין, אך לקראת פתיחת החקירה,  מקבלי ההחלטות יצטרכו להחליט האם להמשיך ולהתעלם ממנו, בטענה כי החקירה אינה לגיטימית, או שמע לעבוד מולו.