בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הודיע היום (רביעי) כי יפתח בחקירת פשעי מלחמה שבוצעו בשטחי עזה, יהודה, שומרון ומזרח ירושלים. על פי הודעת תובעת בית הדין החקירה תבחן אירועים החל מחודש יוני 2014 - כלומר, לפני מבצע צוק איתן שהתרחש בחודשים יולי-אוגוסט 2014.

בחקירתו צפוי בית הדין לעסוק הן בעבירות שבוצעו לכאורה על ידי כוחות צה"ל, וכן על ידי חמאס וגורמים פלסטיניים נוספים. התובעת, פאטו בנסודה, הודיעה שבשלב הראשון ימסרו הודעות לכל הגורמים אשר צפויים להיות מעורבים בחקירה. היא הוסיפה כי תינתן להם הזדמנות לערוך חקירה פנימית ביניהם בטרם תחל חקירת בית הדין.

ברשות הפלסטינית בירכו על החלטת בית הדין על פתיחה בחקירה, והביעו תקווה כי היא תמוצה ותגיע למשפט צודק. משרד החוץ של הרשות הפלסטינית אמר: "זהו צעד חשוב שאנו ממתינים לו זמן רב".

התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה (צילום:  REUTERS/Eva Plevier)
התובעת הראשית בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה (צילום: REUTERS/Eva Plevier)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על ההחלטה: "מדינת ישראל נמצאת תחת התקפה הערב. בית הדין הבינלאומי בהאג קיבל החלטה שהיא תמצית האנטישמיות ותמצית הצביעות. הוא קבע שחיילינו הגיבורים והמוסריים שנלחמים נגד הטרוריסטים האכזריים ביותר עלי אדמות, דווקא הם פושעי מלחמה. הוא קבע שכשאנחנו בונים בית בבירתינו הנצחית ירושלים, זה פשע מלחמה. בית הדין שהוקם כדי למנוע הישנות של הזוועות שהנאצים חוללו נגד העם היהודי, פונה עכשיו נגד מדינתו של העם היהודי".

עוד אמר נתניהו הערב: "כמובן הוא לא אומר מילה נגד איראן וסוריה ומשטרי רודנות אחרים שמחוללים פשעי מלחמה אמיתיים חדשות לבקרים. במשך שנים פעלנו רבות מול מנהיגים ומול ממשלות נגד הכוונה הזאת, אבל כשבית הדין מוטה מראש נגד מדינת ישראל, יש רק דבר אחד שנשאר לעשות - להילחם על האמת בכל המדינות, בכל הבמות, בכל הפורומים. להגן על כל חייל וחייל, כל מפקד ומפקד וכל אזרח ואזרח. ואני מבטיח לכם, אנחנו נילחם על האמת עד שנבטל את ההחלטה השערורייתית הזאת".

נשיא המדינה ראשון (רובי) ריבלין אמר: "החלטת בית הדין בהאג לפתוח בחקירה נגד מדינת ישראל שערורייתית. לא נקבל את הטענות נגד מימוש זכותנו וחובתנו, להגן על אזרחינו. מדינת ישראל היא מדינה חזקה, יהודית ודמוקרטית, שיודעת להגן על עצמה וגם לחקור את עצמה במקרה הצורך. אנו גאים בחיילנו, בנינו ובנותינו, בשר מבשרה של המדינה שלנו, העומדים על משמר ארצם דור אחרי דור כחומה בצורה נגד מבקשי רעתנו. נעמוד אנחנו על המשמר כדי להבטיח שלא יפגעו בעקבות ההחלטה".

שר החוץ והרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, אמר הערב: "החלטת התובעת לפתוח בחקירה היא מעשה של פשיטת רגל מוסרית ומשפטית. מדובר בהחלטה פוליטית של תובעת בשלהי כהונתה, וניסיון לקבוע סדרי עדיפויות למחליף שלה, שהופכים את בית הדין לכלי שרת בידי גורמים קיצונים ונותנים רוח גבית לארגוני טרור ולגופים אנטישמיים. העובדה שארגון הטרור הרצחני, חמאס, מברך על ההחלטה, מעידה יותר מכל על היותה חסרת כל תוקף מוסרי. ישראל היא מדינה דמוקרטית בעלת מערכת משפטית עצמאית ואפקטיבית, שבכלל אינה חברה בבית הדין. ההחלטה לפתוח בחקירה נגד ישראל היא חריגה מהמנדט של בית הדין, ובזבוז משאבי הקהילה הבינ"ל ע"י מוסד מוטה שאיבד כל לגיטימציה, ופועל כגוף פוליטי ולא שיפוטי. החלטת התובעת רק תתרום לקיטוב בין הצדדים, ומרחיקה את הדיאלוג הנחוץ ליישוב הסכסוך. מדינת ישראל תנקוט בכל צעד הנדרש להגנה על אזרחיה וחייליה מפני רדיפה משפטית. אנחנו קוראים למדינות הרואות חשיבות בשמירה על מערכת המשפט הבינ"ל מפני פוליטיזציה לדחות את החלטת התובעת ולא לשתף איתה פעולה".

בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)
בית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: רויטרס)

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, בין היתר במבצע צוק איתן, בני גנץ אמר בראיון לבן כספית ואריה אלדד ב-103FM: "על זה נאמר לא יעזור בית דין, גם לא בהאג. זה פרדוקס משפטי-פוליטי מהמדרגה העליונה. מדינת ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון המחילה על עצמה כללים של משפט בינלאוומי בצורה מאוד מאוד קפדנית. כמי שניהל כמה מערכות כרמטכ"ל ושר ביטחון אני יכול לקבוע בצורה חד ערכית שאנחנו שומרים על מדינת ישראל וביטחונה, תוך שעושים זאת לאור המשפט הבינלאומי, לא כמו אויבינו שרומסים זכויות אדם ובעולם כולו מבצעים פשעים נוראים, ובית המשפט רוצה לחקור דווקא את הדמוקרטיה היחידה. לא שמעתי פרדוקס שכזה מעולם. אנחנו נמשיך להגן על אזרחי ישראל ונמשיך לפעול בצורה מוסרית וחוקית ככל שיידרש. זה אירוע שהוא תפור פוליטית, אני לא רואה איזשהו שהוא טעם לחקור את הנושא. אנחנו לא רפובליקת בננות ויש פה חוק שעומד לצדנו. אנחנו ערוכים ברמת משרד המשפטים ומשרד החוץ לסייע בעניין הזה".

הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי אמר: "לא נאפשר לאף מוסד זר ונטול סמכות להתערב בפעילותינו להגנת ישראל, וודאי לא להעמיד בסיכון משפטי את המשרתים בצה"ל".

כזכור, לפני כחודש, הכיר בית הדין בהאג ברשות הפלסטינית כחברה מן המניין באמנת רומא, ובשל כך יתאפשר דיון בעתירותיה. ההחלטה עוררה ביקורת עזה בישראל, ובין היתר אמר על כך אז ראש הממשלה בנימין נתניהו: "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי. בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין. בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".

התובעת בנסודה צפויה לסיים את כהונתה בחודש יוני הקרוב, ובישראל הביעו תקווה כי תוחלף בתובע שיבחר שלא לחקור את ישראל, בטרם תתפתח החקירה בניהולה.