שישה ימים לאחר שנכה צה"ל הלום הקרב איציק סעידיאן בן ה־26 הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום של משרד הביטחון במחאה על אוזלת היד בטיפול בהלומי הקרב, צפויים בשעה 10:00 הבוקר (ראשון) מאות נכי צה"ל להפגין מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב תחת הכותרת "כולנו איציק סעידיאן - שמים סוף להפקרת נכי צה"ל".

במקביל להפגנת נכי צה"ל הבוקר מול משרד הביטחון בתל אביב החליטה אגודת הידידים של נכי צה"ל לפתוח בקמפיין תמיכה בפצועי צה"ל.

מנהלת האגודה לירון שגיא־כהן הסבירה כי "בישראל חיים למעלה מ־50 אלף פצועות ופצועי צה"ל, גיבורי ישראל אשר שילמו בגופם ובנפשם, וממשיכים להילחם יום־יום כדי לחזור ולחיות בכבוד. סיפורו הקשה של איציק סעידיאן הוא דוגמה אחת למציאות הקשה שעמה מתמודדים הפצועים. צו השעה מחייב אותנו לצאת בקמפיין גיוס תרומות, להמשיך ולרתום את החברה הישראלית לטובת הגיבורים הללו. אנחנו לא משאירים פצועים מאחור. זוהי חובתנו המוסרית".

ירון פורטר, לוחם נכה צה"ל השוהה בארה"ב ולא יוכל להגיע להפגנה הבוקר, מבהיר שיהיה שם בלבו. פורטר שירת ביחידה מובחרת, ולאחר היתקלות עם מחבלים אובחן עם פוסט־טראומה. הוא מקדיש את חייו למען הלומי הקרב, בדגש על לוחמים עם סיכון גבוה להתאבדות. במסגרת פעילותו פגש את סעידיאן והשניים הפכו לחברים טובים המתמודדים עם הלם הקרב יחד.

"אגודת הידידים  של ארגון נכי צה"ל פועלת למען החיילים השקופים במשך כל השנה במקום משרד הביטחון, ולא רק בתקופה של ימי הזיכרון", אמר פורטר ל"מעריב".

ירון פורטר (משמאל) ואיציק סעידיאן (צילום: ללא קרדיט)
ירון פורטר (משמאל) ואיציק סעידיאן (צילום: ללא קרדיט)

הוא הוסיף: "ימים קשים מאוד עוברים עליי ועלינו נכי צה"ל. איציק ראה את החברים שלו נשרפים חיים בנגמ"ש הארור בשכונת סג'עייה בעזה במבצע צוק איתן, ושרד את שדה הקרב שאליו שלחה אותו המדינה. מחבלי חמאס לא הצליחו להכריע אותו, ובסוף הוא מצית את עצמו ונשרף חי בגלל אטימות וזלזול של האנשים שאמונים על השיקום שלו. בלתי נתפס שהכתובת הייתה על הקיר. כולם ידעו שהוא הלום קרב קשה וכולם ידעו מה הוא עבר ועדיין פשוט הערימו עליו קשיים סתם, הביאו אותו לייאוש וגרמו לו להרגיש שקרן, עד שאפסו כוחותיו להילחם".

פורטר הדגיש כי "אין על זה מחילה. אנשי אגף השיקום, במו ידיהם, הגישו לו את המצית. הדם של איציק ושל עשרות הלומי קרב שהתאבדו בשנים האחרונות על ידיהם של אנשי אגף שיקום. צריך שפעם אחת מישהו ייתן על כך את הדין, כי זה לא יכול להימשך יותר".

הפגנה על החיים והמוות
בארגון נכי צה"ל דורשים רפורמה עמוקה באגף שיקום נכים במשרד הביטחון, שלדבריהם "מתעמר בנכי ונכות צה"ל, מעניק להם טיפול לקוי וגוזל את זכויותיהם".

בארגון החליטו לקיים את ההפגנה למרות ניסיון של שר הביטחון בני גנץ להניע כבר ביום שישי את צוות יישום מסקנות הרפורמה באגף השיקום. זאת תוך שיתופם ועל רקע הבהרות ראש הצוות שמינה גנץ, נכה צה"ל זיו שילון, כי לא מדובר בוועדה נוספת, אלא בצוות שתפקידו להוציא לפועל מסקנות שכבר הופקו בעבר מהטיפול הלקוי בנכי צה"ל ולא יושמו עד היום.

שילון עצמו הבהיר בציוץ בטוויטר: "לא תהיה שום ועדה. יש תוכנית ותהיה רפורמה. מתחילים לעבוד עם צוות מוכשר בלתי תלוי תוך כמה שבועות".

זיו שילון (צילום: יחצ מעגלים)
זיו שילון (צילום: יחצ מעגלים)

בפגישה שקיים שלשום גנץ עם יו״ר ארגון נכי צה״ל עידן קליימן ועם מ״מ יו״ר הארגון רפי כהן צמח התחייב שר הביטחון להעביר בישיבת ממשלה את יישום מסקנות ועדת איל בן ראובן לרפורמה באגף השיקום, את חוק בתי הלוחם ואת ביטול החלטת ממשלה 4088, אשר הקפיאה את זכויות נכי צה״ל מאז 2012. עוד התחייב גנץ כי ארגון נכי צה״ל יהיה שותף וחבר בצוות היישום בטווח זמן קצר. יש לציין כי מצבו של סעידיאן ממשיך להיות אנוש. הוא מורדם ומונשם ביחידה לטיפול בכוויות בבית החולים שיבא תל השומר ונמצא בסכנת חיים.

"אנחנו מברכים על ההתקדמות והשיח הפורה, אבל עד שלא נראה את הדברים קורים בפועל - אנו ממשיכים בכל הכוח במאבקנו כי שבענו הבטחות", הבהיר קליימן לאחר הפגישה והוסיף: "אגף שיקום נכים במשרד הביטחון נמצא בקריסה מוחלטת, תפקודית וערכית. כל ההסתכלות על צורכי הנכים ושיקומם נעשית דרך החור של הגרוש ונכי ונכות צה״ל זוכים ליחס ולטיפול שערורייתיים. את התוצאות הקשות כולם רואים עכשיו. אנחנו חוששים מפעולות קיצוניות ואובדניות מצד הלומי קרב נוספים, ויש אנשים שנמצאים במצוקה גדולה מאוד וזקוקים לסיוע מיידי".

עוד במוצאי יום העצמאות, לאחר שהודיע גנץ על הקמת הצוות ליישום הרפורמה, הבהיר ארגון נכי צה"ל: "הארגון מעריך ומוקיר את זיו שילון, לוחם בעל עשייה ציבורית מוערכת ואחד מבניו האהובים של ארגון נכי צה"ל. אך כפי שכבר ברור לכולם - לא צריך עוד ועדה. צריך צדק ומעשים מיידיים. כבר למעלה משנה מונחות בפני משרד הביטחון מסקנות האלוף (במיל') איל בן ראובן, אשר מונה על ידי מנכ"ל משרד הביטחון לראשות ועדה שהורכבה מצוותים מקצועיים של משרד הביטחון וארגון נכי צה"ל - והוציא דוח מקיף על הכשלים והפתרונות הנחוצים לפתור את מצוקת נכי צה"ל. גם שר הביטחון גנץ מכיר את הוועדה ומסקנותיה".

להפגנה הבוקר יצטרף גם ארגון מלווי נכי צה"ל, שמסר: "בשנים האחרונות מנהל משרד הביטחון מאבק נגד ארגון מלווי נכי צה"ל במטרה לפגוע בתנאיהם ובשכרם. זהו המשך ישיר לאטימות של אגף השיקום כלפי הנכים ומלוויהם. עכשיו, נוכח האירוע המצער, הם מצטרפים למאבק לשינוי המצב. המלווים משמשים לפה עבור נכי צה"ל שמצבם לא מאפשר להם, וחווים בעצמם את שטף הבירוקרטיה המיותרת והבלתי נגמרת, הטרטור והאטימות של אגף השיקום".

לתרומות לנכי צה"ל במסגרת מבצע ההתרמה, ניתן להכנס לאתר ourstories.co.il או באמצעות מספר לאפליקציית ביט  052-3890176