איציק סעידיאן, נכה צה"ל פוסט טראומטי כבן 26, נפצע קשה לאחר שהצית עצמו היום (שני) במשרדי אגף השיקום של משרד הביטחון בפתח תקווה, מסיבה שאינה ברורה. מאבטחי משרד הביטחון פעלו באופן מיידי להעניק לו עזרה ראשונית והוא פונה לבית החולים.

שר הביטחון, בני גנץ, ומנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל, התעדכנו בפרטי המקרה, והורו על ביצוע תחקיר מהיר ויסודי של נסיבות האירוע. גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למקרה בפתח ישיבת הממשלה ואמר כי הוא "מחויב לעשות רפורמה מקיפה בסוגיית הטיפול בנכי צה"ל".

נתניהו על אירוע ההצתה של איציק סעידיאן, קרדיט דוברות רה"מ

מדובר בנכה צה"ל המוכר במשרד הביטחון בגין פוסט טראומה ממבצע צוק איתן. מתחקור ראשוני עולה כי הצעיר שלף בקבוק עם חומר דליק שהביא עימו. הוא שפך את החומר על גופו והצית את עצמו ברחבת הכניסה לבניין. מאבטחי משרד הביטחון פעלו באופן מיידי, בסיוע מטפי כיבוי, על מנת להעניק לו עזרה ראשונה ובמקביל הזעיקו את כוחות ההצלה. נסיבות האירוע אינן ברורות בשלב זה. 

לפני כשנתיים סעידיאן התראיין לפרויקט המיוחד ב-חדשות 12 שעסק בסובלים מהלם קרב. סעידיאן סיפר אז כי למרות שיותר מחמש שנים עברו מאז הקרב שבו השתתף בסג'עייה בקיץ 2014 - התמונות משם לא עוזבות אותו. הוא סיפר אז כי עדיין אין לו עבודה מסודרת, הוא לא לומד באוניברסיטה ולא הצליח להחזיק בקשר זוגי רציני. החברים שנהרגו, המראות שראה שם והריחות מאותו קרב לא עוזבים אותו.

"רוב האנשים שבגיל שלי לא נמצאים איפה שאני, לא בפן הנפשי, כלכלי, אני מרגיש את הפערים", תיאר את מצבו. "אני מאבד 7 ממחברי תוך 3 שעות מתחילת הלחימה, ומשם אני ממשיך לעוד שבועיים וחצי בסג'עייה. לפני ואחרי כל ועדה אתה לא חי. יש לך חצי שעה לספר להם מה עבר עלייך חמש שנים, אם אתה רוצה יחס תשלם לעורך דין עשרות אלפי שקלים".

נשיא המדינה רובי ריבלין התייחס למקרה הקשה ומסר: "אני מתפלל בכל ליבי לרפואתו של איציק סעידיאן הערב. בין בנינו ובנותינו ששבו מהקרבות, ישנם רבים, רבים מדי, שלא פוסקים מלהילחם. אנו רואים אתכם. כואבים אתכם. גם כשפצעי הגוף מגלידים, גם כשהכאב הפיסי שוכך, יש השבים ללא מנוח אל שדות הקרב של החיים. גם לאיציק, ולכל ילדינו שעודם נלחמים, אנו חבים את קיומה של מדינת ישראל. אנו אחראים לגורלם".

יו״ר ארגון נכי צה״ל, עידן קלימן, מסר: "הערב קרה הגרוע מכל, מה שחששנו ממנו תקופה ארוכה. נכה צה״ל הסובל מפוסט טראומה, אשר לא טופל כראוי על ידי אגף השיקום וקיבל אחוזי נכות שאינם תואמים את מצבו הרפואי - הצית את עצמו מול משרדי אגף שיקום נכים. במשך שנים אנחנו שבים ומתריעים, שבים וזועקים, כי אגף שיקום נכים במשרד הביטחון נמצא בהתפרקות תפקודית ומוסרית קשה וכושל במילוי תפקידו - הטיפול בנכי צה״ל".

קלימן הוסיף כי "אנחנו כואבים את כאבו של הפצוע ומשפחתו ומאחלים לו רפואה שלמה. אנחנו מקווים שמקבלי ההחלטות יתעוררו סוף סוף ויבינו: חייבים רפורמה מקיפה באגף וסיוע של המדינה באופן מיידי לנכים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "ערב יום הזיכרון אנחנו עדים לאירוע מזעזע. איציק סעידיאן, לוחם גולני במבצע "צוק איתן", הצית את עצמו בעקבות מצוקה נפשית גדולה. לצערי אני יודע שהוא לא היחיד מבין הלוחמים שלנו שהוא במצוקה כזאת".

נתניהו הוסיף: "מוקדם יותר הערב שוחחתי עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן. אני הבעתי זעזוע עמוק מהמקרה וגם אמרתי שאני מחויב לביצוע רפורמה מקיפה בדרך שבה אנו מטפלים בנכי צה"ל ובפצועינו. אני בטוח שבזה אני משקף את דעתם של רבים, רבים מכם".

שר הביטחון בני גנץ, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏אני שולח מעומק ליבי איחולי רפואה שלמה לאיציק סעידיאן, שנפצע הלילה באופן קשה. משרד הביטחון יבצע תחקיר מעמיק לבירור נסיבות האירוע הטראגי. יש לנו חובה מוסרית לעשות כל שאפשר כדי לסייע לנכי צה״ל, טובי בנינו, ששילמו את המחיר הכבד ביותר כדי שנוכל לחיות כאן בביטחון".

שר החינוך יואב גלנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "ליבי עם איציק סעידיאן, אשר סבלו גרם לו להצית את עצמו הערב בפ״ת. לאחר השחרור הקמתי את עמותת הידידים של ארגון נכי צה״ל - בשנתיים למדתי על סבלם יותר מאשר ב-35 שנות שירות. אני מזדהה עם נכי צה״ל, שנושאים את צלקות הקרב והשירות על גופם ובנפשם. מאמץ אותם אל ליבי ומבטיח לייצגם בכל מקום".

יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הלב נקרע. רגע לפני יום הזכרון זה לא מספיק לזכור רק את אלו שנהרגו למען כולנו. למדינת ישראל חוב מוסרי גם לדאוג לאלה שלחמו למענה וחזרו פצועים בגוף ובנפש".

יו"ר העבודה ח"כ מרב מיכאלי כתבה: "ממשלות נתניהו מפקירות את חיילינו בצאתם לקרב ובחזרתם. המינימום שעל המדינה לעשות זה לדאוג לרווחת מי שסיכנו את חייהם ושנפשם צולקה בצורה הכי קשה שיש. אסור בשום פנים ואופן שאירועים כאלה יקרו, פשוט אסור. מחזקת את ידיו וליבו של איציק".

ח״כ עמר בר-לב (העבודה) אמר: ״יותר מידי פעמים נכי צה״ל, האחים שלנו שאנחנו שלחנו לקרב, מגיעים למצבי ייאוש קיצוני ומרגישים שהם לא מקבלים תמיכה מהמערכת. בתקופת הקורונה המצוקות רק התעצמו. רגע לפני יום הזיכרון, לפני שנזכרים ביקירנו שאינם, בואו נחשוב על אלה שעדיין איתנו ששילמו בגופם ונפשם".

"ההנהלות משרד הביטחון בעניינו של איציק סעידיאן הייתה מזלזלת, לא מקצועית ונוגעת ברשלנות", כך אמר עו"ד אלי סבן, מומחה לתביעות חיילי צה"ל וכוחות הביטחון, "איציק קיבל הכרה חלקית בלבד ולאחר שעיינתי לבקשתו, באוגוסט האחרון, בתיקו הרפואי ובהחלטת משרד הביטחון, והתייעצתי עם מומחה בתחום לבריאות הנפש, הגענו למסקנה שעליו להגיש ערעור דחוף לאור העובדה כי קיבל הכרה החלקית  בלבד".