בג"ץ קבע אתמול (שני) כי לא ייהרס בית המחבל מחמד רישה, אשר ניסה לרצוח את בתיה לבל ופצע אותה אנושות במהלך יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בשנת 2020, בפיגוע שהתרחש בכפר סבא. בפסק הדין קבע בית המשפט כי הריסת ביתו של המחבל "אינה עולה בקנה אחד עם התכלית ההרתעתית ולפיכך בחר שלא לעשות שימוש בסמכות המוקנית לו".

כזכור, לבל, בת ה-62 נפצעה קשות בפיגוע ונדקרה מעל ל-13 פעמים בכל חלקי גופה. לבל מיוצגת על ידי  עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו" ומלווה ע"י תנועת "אם תרצו" במאבקה הציבורי בדרישה להשית עונש משמעותי על המחבל. העתירה הוגשה על ידם. 

על פי כתב האישום, רישה, בן ה-20 מטול כרם, הצטייד בסכין בעלת להב באורך כ-15 ס"מ, ולאחר שיחה קצרה, אותה יזם עם לבל במטרה לוודא כי היא אכן ישראלית ויהודייה, הוציא את הסכין, הסתער עליה כשהפנתה אליו את גבה ודקר אותה מספר רב של פעמים.

בתיה לבל ועו''ד חיים בלייכר (צילום: אודי טנא, תנועת ''אם תרצו'')
בתיה לבל ועו''ד חיים בלייכר (צילום: אודי טנא, תנועת ''אם תרצו'')

תנועת "אם תרצו" אשר מלווה את בתיה לבל מסרה בתגובה לפסק הדין, שקיבל את עמדת המדינה שלא להרוס את בית המחבל שניסה לרצוח אותה: "מציאות בה נציגי המדינה מוותרים על אחד מגורמי ההתרעה החזקים ביותר נגד טרור היא מציאות רעה. יש לחתור למדיניות בה הורסים בתי מחבלים לא רק במקרים בהם המחבלים מצליחים לרצוח אלא בכל ניסיון פיגוע, שכן המטרה היא הרתעה ולא ענישה. פסק הדין שקיבל את עמדת המדינה מחליש גם הוא את ההרתעה ואף ייתכן שמכשיר את הקרקע לפיגוע הבא שכן למחבל אין פחד שמא ביתו ייהרס במידה והוא לא יצליח במשימתו לרצוח יהודים".

עו"ד חיים בלייכר, המייצג את לבל מסר: "בג"ץ יודע טוב מאוד להתערב בשיקולי צה"ל על מנת לתת סעד למחבלים ומשפחתם. מאידך נמנע לתת סעד לנפגעי הטרור ובורח מאחריותו לפגיעה האנושה בהרתעה".