הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבתה השבועית, בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט. בתוך כך, בישיבה אושרה הקמת ועדת חקירה ממלכתית בעניין אסון מירון שהתרחש לפני כחודשיים בהר מירון, אשר בו איבדו את חייהם 45 ממשתתפי ההילולה ועוד כ־150 איש נפצעו, במה שנחשב לאסון האזרחי הגדול בתולדות המדינה. את ההצעה להקמת הוועדה העלה שר הביטחון בני גנץ בתמיכת שר האוצר אביגדור ליברמן. לצורך הקמת הוועדה יוקצו כ־6 מיליון שקל.

בפתח הישיבה אמר בנט: "הכניסה למשרדים הייתה בסך הכל חלקה וטובה, ושרי הממשלה מלאים בעשייה ורצון להתקדם". הוא הוסיף כי "בשל אופי הממשלה והמגוון של חבריה המפתח להצלחה שלנו זה אמון הדדי, והדרך זה שאם יש אי הבנות אז להרים טלפון אחד לשני ולפתור את זה בשקט בלי דרמות, באנו לשרת את העם. אני חושב שכולנו זקוקים להבנה שאנחנו לא הבוסים של אזרחי ישראל, אנחנו עובדים אצלם. זו הרוח ששורה אצל כל חברי הממשלה". 

דבריו של בנט מתוך ישיבת הממשלה. צילום: אנה ברסקי

בהמשך דבריו התייחס לבחירות באיראן: "הם בחרו את 'התליין מטהרן', מי שידוע לשמצה בקרב העם האיראני בשל התפקיד שלו בוועדות המוות שניהלו את ההוצאות להורג של מתנגדי המשטר. הוא אחראי באופן אישי לרציחתם של אלפי איראנים חפים מפשע".

"זה איתות למעצמות להתעורר, אולי איתות אחרון רגע לפני החזרה להסכם הגרעין, כדי להבין עם מי הן עושות עסקים. מה שברור לכולנו הוא שאסור שמשטר של תליינים יחזיק בנשק להשמדה המונית", המשיך. 

ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה הבוקר אצל ראש הממשלה (צילום: ללא קרדיט)
ישיבת ראשי מפלגות הקואליציה הבוקר אצל ראש הממשלה (צילום: ללא קרדיט)

בדבריו התייחס בנט גם להתפרצויות הקורונה בבתי הספר בשבוע החולף: "זה נבע מחוסר הקפדה, וההערכה של גורמי המקצוע זה שמדובר בווריאנט ההודי. אתמול בלילה קיימנו דיון נקודתי והיום הערכת מצב עם השרים הרלוונטיים וגורמי המקצוע. אנחנו נעדכן את הציבור. אני רוצה להבהיר שהאסטרטגיה הלאומית צריכה להישען לא רק על חיסונים, אלא גם תחת הנחה שלא לכל מגפה יהיה חיסון".

על הקמת ועדת החקירה לאסון בהר מירון אמר: "45 אנשים איבדו את חייהם באסון הנורא. על כתפנו מוטלת האחריות למנוע את האסון הבא. הוועדה לא תוכל להשיב לחיים את אלו שאינם, אבל הממשלה כן תוכל לעשות הכל כדי למנוע אובדן מיותר בעתיד".

עוד אמר כי "כפי שאמרנו, ועדת חקירה קום תקום. לצד הוועדה חשוב לומר למתפללים ולכל האנשים שמגיעים למירון שאנחנו נעשה הכל כדי שמסורת החגיגות בל"ג בעומר בכל ימות השנה תמשיך. למירון מגיעים אנשים מכל המגזרים, והאחריות שלנו היא להבטיח את ביטחונים, זה תפקיד הממשלה וכך נעשה". 

בראש הוועדה לאסון מירון צפוי לעמוד שופט מכהן או שופט בדימוס של בית המשפט העליון או המחוזי, שימונה על ידי נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות. בין השאר הוזכר שמו של השופט בדימוס אליקים רובינשטיין. בהצעת המחליטים שהונחה על שולחן הממשלה נכתב כי הוועדה תחקור את השתלשלות האירוע ותקבע ממצאים ומסקנות בכל הנוגע למכלול ההיבטים שלו, ובכלל זה התייחסות גם למעגלי קבלת ההחלטות שהובילו לאישור האירוע וקביעת המתווה שאושר ותנאיו.

נוכח קיומן של חקירות נוספות בנושא המתנהלות במקביל, הן על ידי המשטרה והן על ידי המחלקה לחקירות שוטרים, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יתאם בין החקירות השונות. כזכור, במפלגות החרדיות התנגדו להקמת ועדת חקירה ממלכתית בראשות שופט והציעו במקום זאת ועדת חקירה ציבורית. הח"כים יעקב אשר, משה גפני, אליהו ברוכי, ישראל אייכלר, יעקב טסלר, מיכאל מלכיאלי ואוריאל בוסו מיהדות התורה וש"ס אף הניחו בטרם הקמת הממשלה הנוכחית הצעת חוק שבה הם מבקשים לקבוע את הרכב ועדת החקירה.

לפי הצעתם, בוועדה יהיו חברים שני נציגים שיבחר שר הפנים, נציג המשרד לביטחון הפנים, נציג המשרד לשירותי דת, נציג הרבנות הראשית ועוד שני נציגי ציבור שייקבעו על ידי נציגי הממשלה. בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית תומכות גם המשפחות של חללי האסון, שפרסמו לאחרונה הודעה שלפיה "עלינו להגיע לחקר האמת על מנת שנוכל למצוא מזור לכאב העצום, וגם כדי שנוכל למנוע את הטרגדיה הבאה. מצפוננו לא יירגע עד שנדע שעשינו הכל כדי להבטיח שעולמם של אחרים לא ייחרב כפי שעולמנו חרב ביום האסון".

בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ החליט להביא בפני הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות. "ועדה זו תהיה בעלת יכולת בדיקה מעמיקה ובלתי תלויה, בניגוד לוועדה המשרדית, שניסה שר הביטחון להקים לאור התנגדות נתניהו לוועדת חקירה ממלכתית", נכתב בהודעה שמסר השר גנץ. "הצעת ההחלטה תוגש בזמן הקרוב למזכירות הממשלה, לאחר סיום עבודת המטה במשרד הביטחון ותיאום עם היועץ המשפטי לממשלה שיתגבש בימים הקרובים".

"אני מצפה שהפעם כלל שרי הממשלה יתמכו בהקמת הוועדה", אמר גנץ. "אסור להשאיר את סימני השאלה פתוחים, ויש להסיק מסקנות רוחביות. אין להסתפק בהליך הפלילי מול הפרשה הביטחונית החמורה בתולדות מדינת ישראל".