תשתו משהו? ההתייחסות לאלכוהול בהיבטים חברתיים יכולה להיות מבלבלת - עבור מבוגרים ועל אחת כמה וכמה עבור בני נוער. האלכוהול נזכר באירועים מסורתיים וחברתיים בהיסטוריה היהודית בהקשרים חיוביים כמו "יין ישמח לבב אנוש" ואזכורים ל"משתה" שהיה נערך בחגים ומועדים, ובהקשרים שליליים כמו בפרשת שכרותו של נח בספר בראשית.

נראה כי לאלכוהול שתי פנים גם בהיבט התזונתי. לצד ההמלצה להמעיט ואף להימנע לחלוטין מאלכוהול (בהריון למשל) יש המייחסים לו תכונות חיוביות. אין זה מפתיע שהשאלות המופנות אלינו בנושא זה רבות.

הפרדוקס הצרפתי

חוקרים רבים בעולם תהו במשך שנים רבות איך הצרפתים, הנוהגים לצרוך תפריט עתיר שומן ורווי כולסטרול - גבינות קשות, חמאה ובשר - סבלו פחות ממחלות לב וכלי דם בהשוואה לאוכלוסייה של מדינות השכנות להם. התופעה מכונה עד היום "הפרדוקס הצרפתי". חוקרי תזונה תולים את התשובה לפרדוקס זה בצריכה קבועה של יין אדום. היין האדום מכיל נוגדי חמצון המכונים פוליפנולים, נוגדי חמצון חזקים, המגינים על התאים וביכולתם לצמצם את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

יין אדום, בריאות (צילום: אינגאימג)
יין אדום, בריאות (צילום: אינגאימג)

מחקר בולט שהתפרסם בכתב העת היוקרתי

"Annals of Internal Medicine" הוא מחקר ישראלי שהובילה פרופ' איריס שי מאוניברסיטת בן־גוריון בשיתוף בינלאומי עם מספר אוניברסיטאות כמו הרווארד, אוניברסיטת ברצלונה ואוניברסיטאות נוספות מקנדה, גרמניה ושוודיה. המחקר בדק בין השאר את בריאות הלב בקרב חולי סוכרת. אחת הבעיות של חולי סוכרת, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, היא הסיכוי הגבוה לפתח מחלות לב וכלי דם. במחקר נמצא כי לצריכה של יין אדום עשוי להיות יתרון משמעותי בשיפור הסיכוי לבריאות הלב בקרב חולי סוכרת.

חרב פיפיות

באוקטובר האחרון הוגשה עצומה למחלקת המסים של האלכוהול והטבק במשרד האוצר האמריקאי. העצומה דרשה להוסיף לאזהרות הקיימות כיום על משקאות אלכוהוליים, המתייחסות לשתייה ונהיגה וכן להימנעות במהלך הריון, גם אזהרה לגבי הקשר בין אלכוהול וסרטן. על העצומה חתומים מספר מכונים ועמותות, בהם המכון האמריקאי לחקר הסרטן והאגודה האמריקאית לבריאות הציבור.

במחקרים אפידמיולוגיים נמצא כי שתייה מופרזת של משקאות אלכוהוליים מעלה את הסיכון לחלות בסרטן מסוגים שונים: סרטן הפה והלוע, סרטן הוושט, סרטן הגרון, סרטן הכבד, סרטן השד, ופחות מכך סרטן המעי הגס, החלחולת וסרטן השחלה. אזהרה מתאימה על האריזה, טוענים מארגני העצומה, תציל חיים.

כבר בסוף שנות ה־80 פרסם ארגון הבריאות העולמי (WHO) את הקשר בין שתיית אלכוהול למגוון סוגי סרטן. ההערכה היא כי הוא הגורם השלישי לסרטן לאחר עישון והשמנה אצל נשים, והרביעי אצל גברים, לאחר עישון, השמנה וקרינת UV. רבים יודעים כי אלכוהול יכול להזיק לכבד ולגרום לפגיעה בתפקוד, אך המודעות לקשר שבין אלכוהול לסרטן נמוכה.

מהי ההמלצה?

חשוב לדעת כי אלכוהול אינו חיוני בתפריט מאוזן: תפריט מאוזן לאורך זמן תורם לבריאות, למניעת מחלות ולאריכות חיים. מגוון המזונות מספקים לנו רכיבים חיוניים כמו פחמימות, חלבונים, שומנים, ויטמינים ומינרלים. בלעדיהם ייפגע התפקוד התקין של הגוף ויתפתח מחסור באותו רכיב מזין.

האלכוהול לא שייך לקטגוריה זו ואינו מוגדר הכרחי או חיוני בתפריט מאוזן, כיוון שלא תתפתח בעיה או מחלה אם לא צורכים אותו. עם זאת, יש הטוענים כי לצריכה מתונה של אלכוהול יתרונות בריאותיים.

בנוסף, יש לזכור כי אלכוהול יכול לתרום להשמנה. גרם אחד של פחמימות או חלבונים תורם ארבע קלוריות, גרם אחד של שומן תשע קלוריות (יותר מפי שניים), וגרם אחד של אלכוהול - שבע קלוריות. המפתח לתזונה בריאה הוא צריכה של מזונות מגוונים, העשירים בוויטמינים, במינרלים, בחלבונים ועוד, שתכולת הקלוריות שלהם אינה גבוהה. לאלכוהול תרומה הפוכה. הוא אינו מספק ויטמינים ומינרלים, ובקלות אפשר לצרוך קלוריות בשווי של ארוחה שלמה משתייה של מספר שוטים וקוקטייל. ההמלצה של האגודה למלחמה בסרטן בישראל היא שתייה של עד מנה אחת ליום. מנה יומית מוגדרת כפחית או בקבוק בירה (330 מ"ל), כוס יין (200 מ"ל) או שוט משקה אלכוהולי אחר (30־40 מ"ל). לשתייה מתונה של מנה ביום תיתכן השפעה מגינה מסוימת מפני מחלות לב.

צריכת אלכוהול בקרב בני נוער

לקראת היציאה לחופשת הקיץ כדאי להתייחס לבני הנוער. צריכת אלכוהול בקרב בני נוער במגמת עלייה בעשור האחרון. חתירה לעצמאות מלווה לעתים בנטייה לקחת סיכונים - כמו התנסות באלכוהול, לעתים מתוך רצון להשתלב בחברה או לרצות אחרים.

ההשלכות של צריכת אלכוהול בטווח הארוך, כמו עלייה בסיכוי לחלות בסרטן, לרוב פחות מעניינות את בני הנוער, אך חשוב ליזום שיחה פתוחה בנושא. לשאול שאלות כמו: למה הם רוצים לשתות? האם יש צורך בשתייה על מנת להיות יותר משוחררים וליהנות? האם יש לחץ חברתי בקבוצת החברים הקרובה? האם הם מרגישים בנוח לשתות? ולהבהיר מהם הגבולות שלכם כהורים. להאיר בזרקור את התוצאות המיידיות של שתייה מופרזת: הסכנה בנהיגה, הקשר בין תרופות (שחלקם נוטלים) לאלכוהול, השינויים ההתנהגותיים שאינם צפויים ומחירם עלול להיות גבוה עם תוצאות בלתי הפיכות והסיכוי הגבוה להתייבשות בצריכה של אלכוהול בזמן קצר ועל קיבה ריקה. 